Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei alle sammen :)

Vet ikke om dere har sett filmen "mars&venus", der en mann kjøper en stor båt uten å konferere med kona si :ler:

Hvordan er det med deres menn, får de bruke pengene sine på hva de vil? ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Miss Guided
Skrevet (endret)

Hvis det ikke går utover fellesutgifter som lån, mat, husleie, telefon, strøm, ferie, oppussing, utstyr til ungene osv., dvs. alt dette som vi deler på i dag så må han gjerne bruke resten av pengene på seg selv. Det han kjøper og bruker på seg selv skal derimot ikke gå utover min økonomi, og det samme gjelder forsåvidt mitt forbruk også som ikke skal gå utover hans økonomi.

Sånn ser jeg på det.

Endret av Miss Guided
Skrevet

Så lenge innkjøpene ikke går utover familieøkonomien legger jeg meg like lite borti hva han bruker pengene sine på som han gjør til meg.

De to siste årene har han kjøpt seg både motorsykkel og buss. Og hvorfor ikke? Han har pengene til det og det er ting han har ønsket seg lenge.

Det hadde vært noe helt annet om han kjøpte en motorsykkel om økonomien var dårlig, og sykkelen gjorde at vi måtte spise havregrøt til middag i ett år. Det hadde jeg neppe tolerert...

Skrevet

Mannen min "får lov til" bruke så mye penger han bare orker, på akkurat det han selv vil.

Han har imidlertid funnet ut (på den harde måten) at det lureste er å spare litt (les:mesteparten) til fellesøkonomien, slik at jeg og ungene har mat hver dag og at vi kan kjøpe det som er mest nødvendig for at vi ALLE skal ha det bra. Det viktigste for meg er ikke at bare han skal ha det bra, men at vi alle har det godt.

Gjest Gjest
Skrevet

Her i huset spør vi aldri om lov til å gjøre noe som helst...

Vi er voksne mennesker som tar våre egne avgjørelser, så han "får lov" til å gjøre alt han vil, men da må han også ta konsekvensene av valget sitt...

Men vi spør vanligvis om det passer, eller om den andres mening når det gjelder store investeringer, så i realiteten tar vi alle slike avgjørelser sammen. :)

Skrevet

Vi har felles økonomi, men når alle regninger og utgifter er betalt er det ingenting i veien for at både han og jeg kan bruke penger på det vi har lyst til, men hvis det vi vil kjøpe koster flere tusen så snakker vi om det først. En av oss tar ikke av sparepengene våre og kjøper ny tv uten at den andre vet om det og er enig.

Skrevet

Vi får begge lov til å bruke penger på det vi vil, men vi pleier alltid å snakke sammen om litt større ting.

Skrevet

Sier som de andre at dersom det ikke går utover felleskassa, så kan han bruke sine overskuddspenger på akkurat hva han vil. Og dersom han skulle begynne å tjene så godt at han kan gå avgårde og kjøpe en svær båt for sine penger, så blir jeg gjerne med på båttur jeg. ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Han bruker sine penger til det han vil, men jeg er glad for at vi har likt syn på hva som er “fornuftig pengebruk”.

Gjest Aloha
Skrevet

Så lenge det ikke går ut over våre felles utgifter, eller jeg må være med og "sponse" hans utskeielser får han bruke pengene sine på akkurat hva han vil. Likevel; mener jeg at han har et ufornuftig pengebruk og "rare" prioriteringer, vil han få høre det :)

Gjest Gjest
Skrevet

Vi setter inn penger på en felleskonto for de felles utgiftene. Sine lommepenger får han bruke på akkurat hva han vil ;)

Skrevet

Vi setter hver måned inn en fast sum til felles utgifter på en konto, og utenom det bruker vi akkurat hva vi vil. Det er en ordning som er absolutt å anbefale!! :)

Gjest niomi
Skrevet

Først går penger til fellesutgifter. Deretter mat, og det som er igjen er egne "lommepenger". Denne måneden har han kjøpt seg sykkelramme til 6.000 + vært på guttetur, så da har han ikke igjen noe å bruke på f.eks. røyk. Jeg har kjøpt et par pakker til han av mine penger, men de fører jeg opp på utgiftskontoen neste måned.

Gjest Elfrida
Skrevet
Vi setter hver måned inn en fast sum til felles utgifter på en konto, og utenom det bruker vi akkurat hva vi vil. Det er en ordning som er absolutt å anbefale!!  :)

Det er omtrent den ordningen vi har. Allikevel ville jeg nok blitt rimelig paff hvis han kom hjem og hadde kjøpt båt/hytte el.l. for sine egne penger uten å snakke med meg først. Litt fordi det er mye penger, men mest fordi det er naturlig å ta opp sånne kjøp med partneren. Kjøp av båt innvirker ikke bare på økonomien men også på hva man skal bruke fritid og ferier til.
Gjest gjesta
Skrevet (endret)
Vi setter hver måned inn en fast sum til felles utgifter på en konto, og utenom det bruker vi akkurat hva vi vil. Det er en ordning som er absolutt å anbefale!!  :)

Omtrent sånn gjør vi det også. Men det hender jeg kommer med innspill noen ganger - ikke at han noen gang overvurderer økonomien sin og blakker seg eller blir sittende med kredittgjeld, men det har lett for å bli sånn at alt som er til overs av penger utenom det helt nødvendige til regninger og mat, går til "egoinnkjøp" som film, datautstyr osv. Det har vært lite penger til å reise på ferie for... Det hadde kanskje vært en bedre løsning for oss å sette av en større fellessum i utgangspunktet, for å unngå disse diskusjonene. Men det pleier ikke å ende med misnøye eller krangling, så det fungerer jo ganske bra, og bedre nå som jeg også tjener mer.

Edit: Altså, vi rådfører oss eller nevner det gjerne for den andre dersom det er snakk om et stort kjøp. Men det er mer som en konstatering av fakta.. Om det var snakk om båt, ny bil osv ville det vært naturlig å diskutere det sammen, særlig fordi vi ikke har spesielt romslig økonomi.

Endret av liteteita
Skrevet

Ja, det får han. Vi legger oss ikke bort i hva den andre bruker penger på. Så lenge alle fellesutgifter blir betalt kan han bruke resten av pengene på hva han vil. Større innkjøp pleier vi å diskutere da :)

Gjest Madam Felle
Skrevet

Vi har felles økonomi, og har da ca 1000 kr vi kan bruke hver måned på oss selv. Alt annet skal diskuteres, og det kreves to ja for å få igjennom et kjøp.

Gjest Gjest
Skrevet
Hei alle sammen :)

Vet ikke om dere har sett filmen "mars&venus", der en mann kjøper en stor båt uten å konferere med kona si :ler:

Hvordan er det med deres menn, får de bruke pengene sine på hva de vil? ;)

?? du stiller spørsmålet som om det var snakk om unger.

her setter vi begge inn penger på felles/huskonto. Det går til alle regninger. Han/jeg tjener pengene selv, så restene får en ha råderett over selv.

Er det snakk om store kjlp som eks bil, så må en snakke om det. Først spare sammen, så kansje låne resten.

Skrevet

så lenge han betaler sin del av fellesutgiftene: Ja.

Skrevet

Ser ut her som de fleste er enige. Så lenge det ikke går ut over felles økonomien så er det greit. Jeg bruker jo mine penger på mine ting så da burde han få lovt å bruke pengene sine på sine ting. Men jeg tror nok ikke han hadde kjøpt en båt uten å spørre, han spurte da om å kjøpe bil bare for å være snill og vise at han tenkte på meg og. For han hadde nok kjøpt den uansett hva jeg hadde svart :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...