Gå til innhold

En time med lekser

Anbefalte innlegg

Gjest Chrizzy
Skrevet

Jeg har en sønn som går i 3. klasse. Vi/han sitter ofte med lekser over en time hver dag. Det er fordi han skal bli ferdig med a- planen (ikke i helgene). Jeg synes det er mye. Hvor mye sitter deres barn med lekser hjemme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vesentlig mer enn mine unger hadde på den alderen. Nå går begge fortsatt på barnetrinnet, men det er skjeldent de behøver å sitte mer enn en time likevel. Noen unntak er det når de forsøker å gjøre det meste av ukas lekser en av de iløpet av ukas første dager :) .

Gjest Chrizzy
Skrevet

Det kan jo hende at det er han som jobber sakte. Jeg synes han får gjort så lite på skolen, vi gjør mesteparten av a- planen hjemme. De gjør jo sikkert andre ting i timene på skolen, så kanskje det er meningen at en god del av arbeidet skal bli gjort hjemme. For meg er det viktig at han "henger med". Jeg vil ikke at han skal få mindre arbeid heller, det kan straffe seg senere når det å gå på skolen stiller mer krav. Synes alikevel det er litt trasig for han at han må bruke så mye tid på dette. Skolen har vel forandret seg endel fra jeg gikk der. Jeg satt nesten aldrig med lekser...

Skrevet

Leksetid her variere veldig. Elsdtejenta ( 6.klasse) har plan for hele uka, kravet er at alt er ferdig til fredag. Så hun sitter som regel to-tre timer på mandag og gjør ferdig det aller meste. Yngstejenta (4.klasse) har lekser fra dag til dag, ofte basert på stensiler de får på skolen. Så hun må pent gjøre lekser hver dag. Men hun har ikke så mye lekser i år, bruker vel ca 30 -45 min tid hver dag. Nå må det sies at hun har vært en vimsekopp og tidligere kunne bruker både to og tre timer på å gjøre ingenting. Nå arbeider hun ihvertfall rimelig jevnt, så ting går litt fortere unna.Hun har også blitt flinkere i arbeidstimen på skolen, så det hender rett som det er at hun er ferdig med alt av lekser der.

Det er kjempeviktig å få inn gode rutiner tidlig. Selv om lekser tar mye tid nå kan det fort endre seg. Etterhvert får han kanskje et annet tempo og fag "løsner" ( det så jeg veldig godt ift matte her tidligere, yngstejenta sleit noe grasalt, syntes minus var erketeit og fullstendig uforståelig, nå raser hun gjennom matteboka og er nesten kjappere i hoderegning enn meg...).

Skrevet
Det kan jo hende at det er han som jobber sakte. Jeg synes han får gjort så lite på skolen, vi gjør mesteparten av a- planen hjemme. De gjør jo sikkert andre ting i timene på skolen, så kanskje det er meningen at en god del av arbeidet skal bli gjort hjemme. For meg er det viktig at han "henger med". Jeg vil ikke at han skal få mindre arbeid heller, det kan straffe seg senere når det å gå på skolen stiller mer krav. Synes alikevel det er litt trasig for han at han må bruke så mye tid på dette. Skolen har vel forandret seg endel fra jeg gikk der. Jeg satt nesten aldrig med lekser...

Uansett om det er mye eller lite synes det som om du er flink til å følge opp og forsøke å gi barnet gode arbeidsvaner. Hvis det er mulig å gjøre noe på skolen tror jeg du vil se at de arbeidsvanene som barnet lærer seg kan medføre mindre arbeid hjemme, - etterhvert.

Skrevet

læreren til ungen sa at unga skal ikke gjøre lekser mer enn en halv time hver dag, dette frem til 5 klasse, etter det blir det mer

Skrevet

Jeg synes det høres altfor mye ut med 1 time for en 3.klassing. Selv om han kanskje arbeider sakte, så skal skolearbeidet og mengden tilpasses den enkelte elev. Dette ville jeg tatt opp med læreren hvis jeg var deg.

Dette er forøvrig en sak som egner seg svært godt til diskusjon på foreldremøte. Da vil du få høre de andre foreldrenes synspunkt på saken, og dere kan sammen med læreren få til en løsning.

Skrevet

Ja, skolen har forandret seg mye de siste årene. Men likevel.. :)

Du skriver at han ofte sitter med lekser over en time hver dag. Hvor mye mer enn en time? 5 min? 10 min? En halvtime? Enda mer?

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med læreren (eller ta det på foreldresamtalen, på de fleste skolene er det tid for det nå mellom vinterferien og påske). Hør hvor mye tid på skolen som brukes til å jobbe med a-planen. Og spør hvordan sønnen din utnytter denne tiden. Hvis han jobber effektivt og konsentrert i disse timene på skolen, vil jeg mene at han har litt for mange oppgaver på planen sin. Hvis han derimot får gjort minimalt, skjønner jeg at han må bruke mer tid hjemme.

Bak alle arbeidsplaner ligger en tanke om hvor mye tid ungene skal bruke hjemme. Spør læreren hva hun/han tenker om det, og om han/hun vet hvor mye tid andre i klassen bruker.

Ja, greit nok at ingen barn er like effektive og flinke til å sitte og jobbe, men de må likevel kunne utføre de samme oppgavene (jada - vet at det også skal tilpasses hvert enkelt barn ;) ).

Uansett, synes du er kjempeflink som er tilstede og hjelper sønnen din. Det er ikke alle barn som har det sånn :)

Gjest Madam Felle
Skrevet

Fra 1-3 klasse bør ikke barna sitte lengre enn 20-30 min med lekser, og jeg hadde latt barnet slippe resten. Men selvfølgelig må barnet da gjøre sitt beste, ikke bare sitte der og vente på at klokken skal gå.

Fra 4-5 klasse 30-45 minutter

fra 6-7 klasse 45-60 minutter.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Ja, greit nok at ingen barn er like effektive og flinke til å sitte og jobbe, men de må likevel kunne utføre de samme oppgavene (jada - vet at det også skal tilpasses hvert enkelt barn ;) ).

Og ja, det skal tilpasses hvert enkelt barn, og en kan ikke forvente at alle skal gjøre samme arbeidsmengde. Får barnet mye hjemmearbeid fordi læreren har for mye på planen, ville jeg som foreldre satt stopp for det ved å sette en tidsgrense for hvor lenge barnet mitt skulle sitte med leksene. Et barn skal ikke bli straffet med mere lekser, fordi det barnet jobber litt saktere enn de andre. Alle barn er ulike, og det er faktisk læreren sin jobb å sørge for at barna får oppgaver de klarer å mestre.

Når et barn i 3 klasse må sitte i over en time med lekser, gjør ikke denne læreren en god nok jobb. H*n legger da ansvaret over på foreldrene, og det er ikke riktig. Kanskje behøver dette barnet litt mindre arbeid, for at barnet skal føle at det mestrer. Det gjør man ikke, når barnet må sitte i over en time med lekser.

Skrevet

Lekser er noe fordømt tull. skolen er ganske psykisk krevende, så ungene burde ikke ha lekser, Særlig ikke med tanke på at det er innført 10 års obligatorisk skole. Dattera mi er 6 og sitter en halvtime pluss minus, men hu er så pirkete. Helt til hun fikk lov å drive med data, så begynte hun å slurve med leksene. nå er det ingen tv eller data før skole arbeidet er ordentlig gjort :fy_fy:

Skrevet
Lekser er noe fordømt tull. skolen er ganske psykisk krevende, så ungene burde ikke ha lekser, Særlig ikke med tanke på at det er innført 10 års obligatorisk skole.

helt enig, utvid heller skoledagen med 1 skoletime, og la de gjøre arbeidet på skolen

Skrevet

Mine 3 klassinger gjør ukeplanen på mandag. Sitter da gjerne en til en og en halv time.Da har de resten av uken til venner og aktiviteter. Dette synes de også er greit. Leseleksen må vi ta hver dag for de får en ny her dag. Det er en side med stor skrift og bilde på siden. De leser teksten 3 eller 4 ganger. Snakk med lærern u. De skal ikke sitte så mye med lekser. Vet en i klassen bruker lang tid, og han får mindere lekser, men de øver på å øke tempoet hans !

Skrevet
Lekser er noe fordømt tull. skolen er ganske psykisk krevende, så ungene burde ikke ha lekser, Særlig ikke med tanke på at det er innført 10 års obligatorisk skole. Dattera mi er 6 og sitter en halvtime pluss minus, men hu er så pirkete. Helt til hun fikk lov å drive med data, så begynte hun å slurve med leksene. nå er det ingen tv eller data før skole arbeidet er ordentlig gjort :fy_fy:

må si meg enig med dette her. lekser er noe tull. ungene bruker nok tid på skolen med skolearbeid, de burde få litt fri de også.

hadde det blitt slutt med lekser kanskje ikke så mange hadde blitt skolelei.

Skrevet

Jag tror att läxor är bra i lagom mängd. Det ger barnet en möjlighet att lära sig studera lite på egen hand och att tänka och arbeta med studier hemma. Det får absolut inte vara för mycket i tidiga år, risken är att det blir en stor skillnad mellan barn från studievana hem som kan få hjälp och stötta, och barn mot i hem som inte är så "välordnade".

Skrevet

Synes en time er for mye, og ville tatt det opp med læreren. En halvtime skulle være nok i den alderen.

Til dere som skriver at lekser er tull, så handler det litt om at barna faktisk har for lite tid til å lære alt på skolen. Mange ting, som å lære å lese, har best resultat med små "drypp" og som samarbeid mellom hjem og skole. (Det var læreren) Men at det kan være en prøvelse for familiehyggen, er en annen sak (Det var mora)

Skrevet

JEg jobber endel i en 3 klasse og synes ikke de har så mye lekser at det skulle tilsi at de må jobbe mer enn ca 20 min med leksen. Men virker som du snakker om en plan de jobber med hjemme og på skolen som skal være fedig til fredagen?? DErsom ditt barn ikke jobber godt eller ikke gjør stort på skolen er det vel kanskje greit at dere må sitte hjemme og jobbe. Men du kunne jo kanskje oppmuntret barne ditt til å jobbe litt mer med planen på skolen også.

Barn er forskjellige og jobber ulikt. Arbeidsplanen er med på å gi lik læring til alle elevene. Læreren forsikrer seg da om at alle elevene har vært gjennom det samme. Dersom barnet ditt ikke trengte å gjøre det som han/hun ikke rakk å gjøre på skolen kan det jo være at barnet hadde gått glipp av endel.... Men så lenge barnet ditt går med på å sitte med skolearbeidet hjemme må du bare være fornøyd. DEt kan jo også tenktes at barnet ditt ikke klarer å konsentrere seg på skolen med for mange forstyrrelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...