Gjest Chablis Skrevet 1. mars 2007 #1 Skrevet 1. mars 2007 Står foran et mulig boligkjøp som enslig, enebolig til 1,35'. Vil låne 1,180 000, resterende pluss omkostninger har jeg egenkapital til. ( ca 230 000) Tjener 316 000 i året, skatteklasse to. Har dessuten omlag 5000 ekstra i mnd'en i bidrag, barnetrygd og tilskudd til pass av barn, totalt en netto inntekt på 24700 mnd. I tillegg vil jeg få mindre skatt (omlag 1400/mnd med dette lånebeløpet) Har to barn på 4 og 9 som bor 50 % av tiden hos faren, vi deler alle utgifter til tross for bidraget fra han (privat avtale grunnet stor forskjell på lønnningene våre). Huset jeg skal kjøpe ligger i et attraktivt område, på landsbygda i Nordland. Stor tilflytting pga industri som blomstrer. I sokkelen er det utleiemuligheter for hybelleilighet, nå tar eierne inn 2500 i mnd. Har fått finansieringsbevis i to lokale banker, men synes ikke betingelsene var gode. Ene banken tilbyr meg trappelån med gjennomsnittsrente på 5,575, den andre 5,25 eff. rente på hele lånet. Har derfor søkt bla dnb nor og andre via nett, men får beskjed om at jeg ikke har nok likviditet til å betjene et så stort lån. Har laget et godt og grundig budsjett ut fra SIFO sine standardsatser til livsopphold, og mener selv at jeg går klart i pluss også om jeg ikke leier ut (ca 5800 ). De lokale bankene mener også at dette er noe jeg bør klare. Men for de store bankene er dette ikke nok. Hva mener KG 'lesere? Noen som er enslig og betjener så store lån ut fra samme inntektsgrunnlag??? Kjempeglad for svar, vil så gjerne ha dette huset og skape en ny start for meg og ungene mine!!
shiva Skrevet 1. mars 2007 #2 Skrevet 1. mars 2007 Jeg er enslig, og har boliglån på ca. 1,4. Jeg har også studielån på ca.300.000,- Da jeg søkte, hadde jeg inntekt på 240.000,- + de inntektene som enslig forsørger får. Leiligheten betalte jeg 1.780.000 for, så jeg hadde litt i egenkapital. Hadde ingen problemer med å få innvilget lånet. Tidligere bodde jeg i en borettslagsleilighet, og da var det litt hardt med husleie på 2800,- i tillegg hver måned, men dette er en selveier med 225,- i husleie. Boligutgiftene mine er nå ca. 8300,- i mnd. Jeg har ingen problemer med å betjene det.
Gjest Turi Skrevet 1. mars 2007 #3 Skrevet 1. mars 2007 Det er sannsynligvis lagt inn ganske strenge krav for å bli godkjent gjennom nettløsningen. Jeg ville tatt meg en tur til en filial og snakket med dem. Syns også rentene du har fått er litt i overkant, kanskje du bør vurdere kausjonist så lenge du er over 60%grensen?
liv Skrevet 1. mars 2007 #4 Skrevet 1. mars 2007 Det nettløsningene ser på er blant annet ligningen de siste tre årene
Gjest Turi Skrevet 1. mars 2007 #5 Skrevet 1. mars 2007 Da tenker vi på ulike nettløsninger, det er tydeligvis en mer grundig variant enn de jeg har vært borti, som er mer sånne "test din låneevne" varianter som ikke får personnummer etc. Anbefaler uansett å snakke med et menneske heller enn en maskin om du ikke er en opplagt case, for jeg kan ikke se noen grunn til at du ikke skal få lån.
Gjest Hilde K S Skrevet 2. mars 2007 #6 Skrevet 2. mars 2007 Jeg har huslån med laveste rente man får i min bank og jeg tror den effektive renten nå er på 4,75%. Jeg synes ikke 5,25% var så ille, jeg.
Gjest Gjesten Skrevet 2. mars 2007 #7 Skrevet 2. mars 2007 Mi erfaring er at det er dei små lokalbankane ein bør gå til, gjerne dei som er såpass små at dei kjenner til deg. Då eksen og eg skulle kjøpe bustad for mange år sidan fekk vi knapt lån av dei store bankane, medan min lille lokalbank ga oss lån og personleg oppfølging heile vegen. Vi er framleis kundar der begge, trass 5 år sidan det vart slutt, og at han er oslogutt. Dei store bankane lever primært på bedriftskundane, og er ikkje så interessert i oss småkundar. Og då eg flytta frå mannen, så fekk eg tom forhandla meg til førstegangsetableringslån ein gong til, fordi det var jo første gong EG etablerte meg, aleine. Det var banken einig i.
Malama Skrevet 2. mars 2007 #8 Skrevet 2. mars 2007 De fleste "nettløsninger" jeg har vært borti (ikke av den sorten med ligningstall da) aksepterer ikke lån over 80% (og dette er det) kategorisk. Men, det vil ikke si at du ikke kan få det, om du oppsøker banken og tar en prat med dem og får en indiduell behandling, slik du har fått i de lokale bankene. Ettersom du passerer 80% så blir det jo litt høyere rente på deler av det (så lenge du ikke kvalisfiserer for førstehjemslån) men fordelen med slike trapperentelån er jo at du betaler på "den dyreste delen" først, så det bedrer seg....
Lourdes Skrevet 4. mars 2007 #9 Skrevet 4. mars 2007 Ikke stol på svarene man får på nett. De er altfor strenge i forhold til vurderingene som gjøres av ansatte i banken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå