Gå til innhold

P-piller

Livets datter

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å begynne på p-piller igjen, etter mange år uten. Hvilke merker er det som er på markedet nå? Er det noen som har spesiell kjennskap til de forskjellige merkene (bivirkninger o.l.), og hvilket merke man bør velge? Eller bestemmer legen dette for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hei. jeg har bare erfaring med to merker og det ene er Synfase og jeg er kjempe fornøyd med det. ingen bivirkniger på meg . har og prøvd yasmin men de var masse bivirkniger på meg så dette tror jeg er individuelt. lykke til ..

klem ida

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amanda_

Hei!

Jeg har kun prøvd Yasmin - er fornøyd, men har hatt noen bivirkninger.

Det mest merkbare er at jeg en periode ble voldsomt sint, og plutselig veldig lei meg - humørsvingninger som bare det.

Dette har likevel stabilisert seg litt mer nå.

Har ikke noe imot å anbefale Yasmin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du lese om de forskjellige p-pillene http://lommelegen.no/prevensjon/typer.htm

Selv bruker jeg Trionetta og er fornøyd med det, men alle reagerer jo forskjellig så å anbefale noe er ikke vits i.

Men hvis du vil slippe hele mensen bør du velge noen som er monofasiske som Marvelon eller Yasmin. Tror jeg skal gjøre det for jeg er møkklei!

Du kan sikkert si til legen at du gjerne vil prøve et bestemt merke, men det er jo ikke sikkert legen din vil skrive de ut til deg. Bare å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Men hvis du vil slippe hele mensen bør du velge noen som er monofasiske som Marvelon eller Yasmin. Tror jeg skal gjøre det for jeg er møkklei!

uhm, skjønner ikke helt hva du mener med at du slipper mensen hvis du bruker monofasiske piller som yasmin. Jeg har brukt yasmin nesten siden de kom på markedet og jeg har da mensen som alle andre. Du skal jo ta en pause etter 21 dager og da får man mensen som alle andre, med mindre du dropper pausen på 7 dager da, men det er vel ikke helt heldig i lengden.

Jeg har også prøvd Trionetta og en som heter Trinordiol. Jeg fikk mer bivirkninger av de to enn av Yasmin. Men dette er jo helt individuelt, så det greieste er vel å prøve seg fram til noe du selv synes fungerer, Livets datter. P-piller fungerer så forskjellig fra person til person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke p-piller man burde velge er veldig individuelt. La legen bestemme for deg, prøv de. Hvis du ikke er fornøyd får du en ny resept på et annet merke. Hvilke bivirkninger man kan få er ganske like på alle merkene, men hvem som får de av hvilket merke varierer jo..

Og man slipper ikke mensen med monofasiske p-piller.

Kan jo nevne at Yasmin er ca. dobbelt så dyre som andre p-piller, så hvis pris betyr noe, prøv noen andre først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Takk for tilbakemeldinger ang. dette temaet.

Hvilke p-piller man burde velge er veldig individuelt. La legen bestemme for deg, prøv de.

...og slik ble det! Legen har nå skrevet ut Yasmin til meg, så da får vi se hvordan det går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Yasmin skal man begynne på 1'te mens-dag. Men når er det "sikkert" at pillene funker? Ikke fra første dag?

Finner ikke noe om dette i paknings-vedlegget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M-S-T

Hei:)

:roll: Tenkte jeg skulle fortelle mine erfaringer ang. p-piller!!Altmed det var litt diskusjon på det her:)

Jeg har nettopp begynt med Yasmin og synes disse virker greie...Hadde litt bivirkninger de første ukene, med hodepine og kvalme, men dette har gått over!!!

Absolutt å anbefale;)

Men jeg lurte også på dette om de er helt sikre fra første dag??!!Kan man med trygghet ha sex uten kondom, og la partneren få utløsning inne i deg?! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Så lenge man begynner med pillene første dag av mensen, så er de sikre fra første dag også. Så ja, du kan trygt ha sex uten kondom, dersom det er svangerskap du vil beskytte deg mot, M-S-T. Bare husk at bare kondom beskytter mot sykdommer da, det gjør ikke pillene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe...kjekt at jeg var her og leste litt nå. skulle begynne på pillene igjen i dag etter 7 dagers pause:) Hadde glemt det helt bort.

Jeg går på trionetta, og har gjort det i 2,5år nå. har ikke hatt noen bivirkninger, og ikke blitt gravid. så de funker bra for meg i alle fall!!! :hoppe:

-Bentebent-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...