la Flaca Skrevet 1. mars 2007 #1 Skrevet 1. mars 2007 (endret) Nå er det ikke lenge siden det dukket opp en 11 år gammel golden til salgs på Finn. Og Finn.no er tydeligvis stedet man kvitter seg med dyr man ikke gidder å ta vare på lenger. Jeg blir så sint! Har man først fått kull på hukatten sin så får man da søren meg ta ansvaret for det. Grøss. Annonsen er fjernet, da jeg tydeligvis har "hoppet til konklusjoner". (Den står under "gis bort" på Finn.) Endret 1. mars 2007 av la Flaca
Gjest beekeeper Skrevet 1. mars 2007 #2 Skrevet 1. mars 2007 Men når man vet INGENTING om bakgunnen til de som la ut annonsen, så er det vel litt drøyt å ta i sånn.. Ikke misforstå meg, jeg er veldig imot at man gir vekk dyr i hytt og pine eller ikke tar av seg dyr.. Men akkurat denne saken synes jeg at jeg vet for lite om til å forhåndsdømme de som du gjør.
Wildy Skrevet 1. mars 2007 #3 Skrevet 1. mars 2007 Siden man ikke vet en døyt om grunnen til at katten er annonsert bør man kanskje være litt forisktig med å gå i taket? Jeg har selv annonsert der jeg gav bort en katt. En guttepus som "flyttet" inn, avmagret og jævlig, og med et lynne som absolutt ikke gikk ilag med hverken unger eller husets katt. Istedenfor å avlive den fikk den nye eiere litt utenfor byen og lever ennå i beste velgående.
la Flaca Skrevet 1. mars 2007 Forfatter #4 Skrevet 1. mars 2007 Greit nok at man ikke vet noe om bakgrunnen. Men det er tydelig at katten har hatt et hjem hos eierne i flere år før den ble drektig. Flerner annonsen, så kan de som vil gå inn på "Gies bort" på Finn.
Gjest beekeeper Skrevet 1. mars 2007 #5 Skrevet 1. mars 2007 Greit nok at man ikke vet noe om bakgrunnen. Men det er tydelig at katten har hatt et hjem hos eierne i flere år før den ble drektig. ← Hvordan er det tydelig??
Gjest Madam Felle Skrevet 1. mars 2007 #6 Skrevet 1. mars 2007 Det vil si at ingen kan gi bort dyrene sine, så lenge man har hatt de i flere år? Syns enkelte hyler for den minste ting, men en har kanskje ikke noe mer vettig å bruke tiden sin til. Har selv gitt bort to undulater på Finn, og ja begge fuglene hadde hatt et hjem hos oss i flere år. Men det hjelper lite, når en i familien ikke tåler de lengre. Kan liksom ikke utsette den personen, bare fordi enkelte hysteriske kvinnfolk her inne mener at man skal ha dyrene til de dør.
la Flaca Skrevet 1. mars 2007 Forfatter #7 Skrevet 1. mars 2007 Hvordan er det tydelig?? ← "Veldig kosete og kjærlig. Hun er utekatt, men trives best inne. Husren." Er det sånn man formulerer seg hvis man omtaler en katt man har tatt inn fra gata? Hun virker da rimelig etablert i dette hjemmet, syns du ikke?
Gjest Madam Felle Skrevet 1. mars 2007 #8 Skrevet 1. mars 2007 "Veldig kosete og kjærlig. Hun er utekatt, men trives best inne. Husren." Er det sånn man formulerer seg hvis man omtaler en katt man har tatt inn fra gata? Hun virker da rimelig etablert i dette hjemmet, syns du ikke? ← Og derfor skal de ikke få lov til å gi bort katten sin? Vet du årsaken?
la Flaca Skrevet 1. mars 2007 Forfatter #9 Skrevet 1. mars 2007 Har selv gitt bort to undulater på Finn, og ja begge fuglene hadde hatt et hjem hos oss i flere år. Men det hjelper lite, når en i familien ikke tåler de lengre. Kan liksom ikke utsette den personen, bare fordi enkelte hysteriske kvinnfolk her inne mener at man skal ha dyrene til de dør. ← What? Hva har allergi med dette å gjøre? Jeg reagerte på at man syns det er greit å kvitte seg med katten når den faktisk er gravid. Dersom foreks. allergi var en av årsakene til at katten plutselig måtte omplasseres rekner jeg med det ville stått i annonsen, men igjen jeg kan selvfølgelig ta feil. Andre årsaker kan selvfølglig være at man ikke har plass til å huse et kulle kattunger i 12 uker. Men jeg mener faktisk at man får ta det ansvaret dersom man eier ei hukatt som er blitt drektig. Nå har jeg vel egentlig ikke så mye mer å si om saken.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 1. mars 2007 #10 Skrevet 1. mars 2007 Helt enig med de andre her jeg da... Så lenge man ikke kjenner personene som har dyret så synes jeg egentlig ikke man skal skrike så høyt. Folk kan ha uttalt seg feil eller noe kan ha skjedd som har forandret sitasjonen i hjemmet. Enn hvis noen i familien har blitt syk og de ikke har like god tid til dyrene lenger da? Skal det da heller gå ut over dyret, bare fordi man ikke skal gi bort et dyr man har hatt i noen år?
Wildy Skrevet 1. mars 2007 #11 Skrevet 1. mars 2007 "Veldig kosete og kjærlig. Hun er utekatt, men trives best inne. Husren." Er det sånn man formulerer seg hvis man omtaler en katt man har tatt inn fra gata? Hun virker da rimelig etablert i dette hjemmet, syns du ikke? ← Ja, hvorfor ikke? "Rampepusen" som flyttet inn her var her faktisk i nesten ett halvt år før han ble gitt bort. Det vil si vi hadde god tid til å bli kjent med ham og å finne ut at det faktisk ikke gikk ann å fortsette å ha ham. Det er ikke ALLE som gir bort dyr som er ansvarsløse idioter. Noen ganger går det bare ikke å ha dyr. Og ærlig talt synes jeg det er bedre at man gjør et forsøk på å finne et nytt hjem framfor å avlive et friskt dyr.
onyx Skrevet 1. mars 2007 #12 Skrevet 1. mars 2007 "Veldig kosete og kjærlig. Hun er utekatt, men trives best inne. Husren." Er det sånn man formulerer seg hvis man omtaler en katt man har tatt inn fra gata? Hun virker da rimelig etablert i dette hjemmet, syns du ikke? ← Beklager, jeg klarer ikke å skjønne at den uttalelsen er et tegn på at man har hatt katten i årevis. Det er godt mulig å kunne uttale seg slik etter bare noen uker med dyret i hus, man merker jo fort om dyret er kosete og hvorvidt det trives inne eller ute.
la Flaca Skrevet 1. mars 2007 Forfatter #13 Skrevet 1. mars 2007 Skal det da heller gå ut over dyret, bare fordi man ikke skal gi bort et dyr man har hatt i noen år? ← Jeg har visst litt mer å kommentere likevel... Jeg mener at det går utover dyret å skulle skifte miljø og eier midt under en graviditet. Akkurat den tiden burde det være mulig å tilby stabilitet, dersom det faktisk er sånn at man har eid dette dyret en god stund allerede. Jeg trodde det var ganske innlysende at det å omplassere et dyr - generelt- er helt i orden dersom man ser behov for det, selvfølgelig. Men har man et kjønn der det er risiko for drektighet får man sørge for prevensjon/ sterilisering, eller ta ansvar for evt. unger! Sånn, ferdig. Og jeg innser at jeg ikke kjenner til hele pakka, men reagerer likevel på stakkars kattemora som risikerer å føde på et helt ukjent sted.
Gjest beekeeper Skrevet 1. mars 2007 #14 Skrevet 1. mars 2007 Beklager, jeg klarer ikke å skjønne at den uttalelsen er et tegn på at man har hatt katten i årevis. Det er godt mulig å kunne uttale seg slik etter bare noen uker med dyret i hus, man merker jo fort om dyret er kosete og hvorvidt det trives inne eller ute. ← Nei, samme her. Trenger ikke å dra slike koklusjoner ut av den annonsen.
Sin Skrevet 1. mars 2007 #15 Skrevet 1. mars 2007 Hadde det kanskje vært bedre om de hadde tatt den med til dyrlegen og avlivet den da, så vi slipper flere annonser på Finn? Tviler på at det er mange som synes det er kjempegøy å gi bort dyret sitt. Ingen av oss vet hvorfor de gir bort katten, synes ærlig talt ikke det er noe vits i å henge dem ut på et forum.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 1. mars 2007 #16 Skrevet 1. mars 2007 Og jeg innser at jeg ikke kjenner til hele pakka, men reagerer likevel på stakkars kattemora som risikerer å føde på et helt ukjent sted. ← Så det er da bedre at hun føder på et sted hvor man kanskje ikke har tid til å ta seg av henne og/eller babyene? Der de kanskje ikke har mulighet til å sosialisere ungene så det er mulig å få gitt dem bort?
Tabris Skrevet 1. mars 2007 #17 Skrevet 1. mars 2007 (endret) Jeg er enig med la Flaca her. Joda, det finnes helt spesielle situasjoner som kan oppstå hvor man er nødt til å foreta valg man ellers aldri ville gjort. Men faktum er at veldig mange har et veldig "avslappet" forhold til sine dyr, da kanskje spesielt katter. Da mener jeg "avslappet" i den forstand at terskelen er lav for å gi bort/avlive (evt. kaste ut av vinduet eller bare forlate) katter fordi "de klarer seg selv." Hver sommer sliter Dyrebeskyttelsen med at katter blir forlatt og dyreleger med at friske dyr blir avlivet fordi man skal på ferie. Sammen med antall halvville katter som vandrer rundt, så forteller dette litt om holdningen til katter som mange mennesker har. Denne annonsen kan ha helt spesielle omstendighter, det vet vi ikke, men den kan også føye seg inn i rekken av den mer likegyldige holdningen til katter som altfor mange viser. Endret 1. mars 2007 av Tabris
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 1. mars 2007 #18 Skrevet 1. mars 2007 Tabris: selvsagt er det mange som har det forholdet til dyr, det er det ingen som har nektet på. Men da kan man ta det opp på et generellt grunnlag, og ikke dra fram enkelttilfeller som man ikke vet noen ting om bakgrunnen for, slik som det er gjort her.
Gjest Madam Felle Skrevet 1. mars 2007 #19 Skrevet 1. mars 2007 What? Hva har allergi med dette å gjøre? Jeg reagerte på at man syns det er greit å kvitte seg med katten når den faktisk er gravid. Dersom foreks. allergi var en av årsakene til at katten plutselig måtte omplasseres rekner jeg med det ville stått i annonsen, men igjen jeg kan selvfølgelig ta feil. Andre årsaker kan selvfølglig være at man ikke har plass til å huse et kulle kattunger i 12 uker. Men jeg mener faktisk at man får ta det ansvaret dersom man eier ei hukatt som er blitt drektig. Nå har jeg vel egentlig ikke så mye mer å si om saken. ← Jeg skrev ikke noe om allergien i vår annonse, for jeg trodde liksom ikke det var noe jeg måtte oppgi som årsak.
la Flaca Skrevet 2. mars 2007 Forfatter #20 Skrevet 2. mars 2007 Jeg skrev ikke noe om allergien i vår annonse, for jeg trodde liksom ikke det var noe jeg måtte oppgi som årsak. ← Ja, skjønte det. Men nå er det vel tvilsomt at eier plutselig har utviklet allergi for sin gravide katt. Selv om det hadde vært praktisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå