Gå til innhold

Om islam

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Ninaballerina

Jeg har funnet en veldig fin og informativ side om islam, som jeg oppfordrer alle til å lese. Den er skrevet av en ex-muslim som vet hva han prater om.

Siden er oversiktlig og lett å lese, og til venstre på forsiden er det en side-index. Der er det bla. "FAQ" Frequently asked question som er veldig fin til å begynne med. Ellers er "Articles og Testimonies" også veldig fine.

Jeg synes denne siden er et av de beste i sitt slag, og den er et "must" for alle som vil forstå mer av verden i dag. Både hvordan forholdene her i Norge er og ellers i verden.

Her er linken til siden:

http://main.faithfreedom.org/

Kjempefint hvis dere tar dere tid til å kikke på siden. Det er mye informasjon der, men man kan jo sette bokmerke og komme tilbake senere og lese mer. Det er også et forum der hvor alle kan delta. Fint om dere sprer linken videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir lei meg jeg når folk bare får høre dritt om Islam. Man må skille kultur fra religion... Jeg kjenner en hel del muslimer jeg bare har positive ting å si om. Det er fundamentalistene det er noe gale med!! Dere kan jo samtidig ta en titt på www.islam.no

Islam er faktisk den mest interessanne religionen jeg vet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Reaksjonene er som ventet. Det er ingen som protesterer om man stiller kritiske spørsmål om en hvilken som helst annen religion, men gjør man det med islam er det straks veldig ille. Hvorfor er det ulike spilleregler?

jordbær sa:

Har du ikke noe pent å si om religione, hold kjeft. Rett og slett

Å, ja. Skal du leke meningspoliti eller? Har vi eller har vi ikke ytringsfrihet her i landet? Jo, vi har det. Da må det være lov til å stille spørsmål om det meste - også religioner. Har du tenkt på det at du med denne setningen (og holdningen som ligger bak) faktisk oppfører deg som en islamsk fundamentalist? For det gjør du...Det finnes ingen islamske land der det er full ytringsfrihet, for ikke å snakke om religionsfrihet. Synes du ikke det er ille, eller godtar du at mange mennesker må leve slik? Hvis du godtar det, og det synes jo som du gjør det siden du sier slik du gjør til meg - så må konsekvensen være at du ikke ville synes det gjorde noe om vi fikk det slik her i landet også da?

Jeg er ikke imot muslimer. Det er ideologien som ligger bak islam jeg er imot. Har dere forresten vært inne på denne siden og lest litt på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke imot muslimer. Det er ideologien som ligger bak islam jeg er imot. Har dere forresten vært inne på denne siden og lest litt på den?

'ideologien som ligger bak'... du mener den samme ideologien som ligger bak islam, kristendommen og jødedommen, formoder jeg? REGNER med at du er klar over at disse tre har samme utspring.

og nei, jeg sympatiserer ikke med ideologien som ligger bak noen av dem.

fanatikere er livsfarlige UANSETT hvilken tro eller ideologi de gjemmer seg bak.

(og skal du slenge med leppa: skaff deg et brukernavn!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NinaBallerina

ivanka skrev:

'ideologien som ligger bak'... du mener den samme ideologien som ligger bak islam, kristendommen og jødedommen, formoder jeg? REGNER med at du er klar over at disse tre har samme utspring.  

Du formoder rett; jeg er imot alle slags ideologier som reduserer mennesket til et individ underlagt en (eller fler) usynlige guder, bygget på abstrakte begreper. Forøvrig har ikke islam samme utspring som jødedommen og kristendommen. Islam bygger på noe av det samme fordi den kom sist, men de er markant forskjellige. Dog har jødedommen og kristendommen mer til felles med hverandre enn islam har med de.

Videre skriver du:

og nei, jeg sympatiserer ikke med ideologien som ligger bak noen av dem.  

Helt enig med deg. Jeg sympatiserer ikke med noen av de jeg heller. Men det er ikke til å nekte for at islam har vært og er årsaken til at tusenvis av mennesker lider og har det vondt. Da tenker jeg både på muslimene selv og ikke-muslimer. Disse har jeg derimot stor sympati med, og det er det jeg ønsket å få fram her.

Du skrev også:

fanatikere er livsfarlige UANSETT hvilken tro eller ideologi de gjemmer seg bak.  

Helt enig med deg. Akkurat som vi bekjemper rasisme, facisme, nazisme etc. - alt som krenker menneskerettighetene, må vi også bekjempe islamsk fundamentalisme. Det skylder vi alle ofrene for denne ideologien.

ivanka:

(og skal du slenge med leppa: skaff deg et brukernavn!)

Hva mener du med "slenge med leppa"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nå ser jeg at du hadde skrevet brukernavnet ditt som tittel, greit.

men det jeg ville frem til er at jeg ikke har mye sympati med å være anonym når man tråkker folk på tærne.

og, vi opererer nok med forskjellige definisjoner av ordet 'utspring'.

jeg har ikke tenkt å diskutere hvilke religioner som 'forårsaker' mest lidelse, det blir uansett bare synsing. jeg skjærer ganske enkelt alle over en kam, og sier et rungende NEI til ALL organisert religionsutøvelse, som et preventivt tiltak mot maktmisbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, ja. Skal du leke meningspoliti eller? Har vi eller har vi ikke ytringsfrihet her i landet? Jo, vi har det. Da må det være lov til å stille spørsmål om det meste - også religioner. Har du tenkt på det at du med denne setningen (og holdningen som ligger bak) faktisk oppfører deg som en islamsk fundamentalist? For det gjør du...Det finnes ingen islamske land der det er full ytringsfrihet, for ikke å snakke om religionsfrihet. Synes du ikke det er ille, eller godtar du at mange mennesker må leve slik? Hvis du godtar det, og det synes jo som du gjør det siden du sier slik du gjør til meg - så må konsekvensen være at du ikke ville synes det gjorde noe om vi fikk det slik her i landet også da?

(Det er forskjell på ytringsfrihet og diskriminering..)

Så flott at du sammenligner meg med en islamisk fundamentalist. Det kan du godt gjøre. :)

Jeg bryr meg ikke om hva du mener at de tror og gjør. Jeg RESPEKTERER andre, det er en viktig del av MIN religion. (som forøvrig ikke er islam)

Jeg liker ikke at noen forteller meg at min religion er feil og noen andre sin er rett, derfor ønsker jeg at andre begrunner meningene sine.

Kan du gjøre det for meg? Så skal jeg svare deg litt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt det jeg hører om Islam har jeg allerede hørt 1000 ganger før, så det er ikke noe nytt for meg, og sannsyligvis ikke for andre her på KG heller. Jeg prøver ikke å forsvare mishandling og dritt som vi ser tendenser til blant fundamentalistene i denne religionen (og også andre religioner), men jeg er drittlei av å høre det gang på gang. Det eneste dette bidrar til er å få alle muslimer til å se ut som drittsekker, og distansere de enda mer fra resten av samfunnet vårt her i Norge. For hvem tør vel ha noe med muslimer å gjøre når dette er det eneste vi hører om de??? Det er DET jeg synes er trist!! Når du skriver overskriften ''OM ISLAM'' så får du folk til å tro at dette er typisk Islam, og at alle muslimer har det sånn. Det er ikke sant. I hvertfall ikke blant noen av muslimene jeg kjenner. De grøsser like mye av de negative overskriftene som oss. Men ikke kom og si at dette er typisk for denne religionen, for det er det ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...