Gjest Frysepulver Skrevet 3. mars 2007 #21 Skrevet 3. mars 2007 Foreldrene mine har vaskehjelp hver fredag, men nå er de ikke helt fornøyd. Hun de hadde før har fått barn, og hennes vikarer (to stykker) gjør dårligere jobb enn henne. For de er det veldig fint med hjelp, de vasker bare, resten tar jo beboerne selv. Selv vil jeg ikke ha vaskehjelp, jeg må vaske selv, så jeg vet at det blir rent på min måte
Gjest Elastica Skrevet 3. mars 2007 #22 Skrevet 3. mars 2007 På sett og vis er jeg enig med deg, men jeg har tatt et annet standpunkt. Etter å ha lest Barbara Ehrenreichs bok "Kjøpt og underbetalt", kommer jeg aldri til å ønske meg vaskehjelp igjen, rett og slett fordi jeg foretrekker å vaske møkka mi sjøl. At noen andre skal ordne opp i mine private og tildels udelikate forhold er rett og slett ikke det forholdet jeg ønsker å ha til et annet menneske. Å vaske huset er en del av livet- og det at det er kjedelig og slitsomt, holder ikke for meg til å sette det over til noen andre. I hvert fall ikke så lenge jeg er arbeidsfør og frisk. Hovedbudskapet til Ehrenreichs bok er bok er vel nettopp det at det ikke er greit å la andre gjøre drittarbeidet for en lønn det ikke er mulig å leve av - det vil si at de er underbetalt. Dagens samfunn er faktisk bygget slik opp at det er mange som gjør det du kaller drittarbeid - men i Norge er stort sett lønna til å leve av. Det bør vel være hovedfokus - at man betaler vedkommende vaskehjelp bra nok. Det gjør jeg nettopp fordi jeg verdsetter det arbeidet hun gjør - jeg ser slett ikke på det som drittarbeid. Mye arbeid må gjøres rundt et hjem; maling av hus, hagearbeid, skifte dekk osv. At man setter bort noe av dette arbeidet synes jeg er helt naturlig. Det er dessuten litt rart at vi stort sett uten skrupler plasserer ungene våre i barnehagen 8 timer pr. dag, uten å ha like store reservasjoner mot det. Det er liksom greit å la andre oppdra ungene, men å ha noen andre til å vaske skal man unngå for en hver pris... :klø:
Gjest Turi Skrevet 3. mars 2007 #23 Skrevet 3. mars 2007 Undrer meg også litt over prinsippet om husvask om man ikke også har det på andre områder. Og har man det, må jo en av partnerne (om man er to) være hjemme til barna begynner på skolen. Nå er jeg ikke prinsipielt i mot det heller jeg altså - for dem det passer for er det sikkert flott. Men det passer ikke meg. Det passer meg heller ikke å bo i en 2-roms og være barnløs fordi jeg liker å jobbe. Skal gjerne innrømme at jeg fryktet litt sånn "upstairs downstairs" følelse da jeg viste vaskehjelpen rundt første gang og forklarte hvordan jeg ville ha det rengjort. Det gikk raskt over, kanskje fordi vi er sammen også på fritiden? Jeg ser ikke min vaskehjelp som en tjener, men som en arbeidstaker, som har valgt å jobbe i hjemmene til folk i stedet for på kontor. Hun har bedre timelønn enn mange som jobber i ansre yrker, så jeg ser det ikke som utnytting. Egentlig så er det jo så enkelt som at jeg har råd til å unne meg den luksusen å nyte livet med barna den tiden jeg ikke er på min egen jobb (og jeg HATER å vaske).
India Skrevet 3. mars 2007 #24 Skrevet 3. mars 2007 hadde jo vært fint å hatt vaskehjelp, men jeg vil ikke ha noen snokende rundt i hjemmet mitt. og mitt hjem er det jeg som skal vaske,hadde nok ikke blitt fornøyd hvis noen andre skulle gjøre det..
Deidre Skrevet 3. mars 2007 #25 Skrevet 3. mars 2007 Ja, vi har vaskehjelp, det har vi alltid hatt. Vi er vokst opp med det, begge to, så det falt vel ganske naturlig. Vi har krevende stillinger, et lite barn og deltar mye i selskapeligheter, bpåde i forbindelse med min manns firma og privat. For oss ville det være utenkelig å vaske selv.
Grendel Skrevet 3. mars 2007 #26 Skrevet 3. mars 2007 Jobbet som vaskehjelp før jeg, for sjefen min. Vi kjente hverandre godt, så det var ikke noe problem. Vasket da på formiddagen, og det var et hjem med to voksne og seks barn, så det var ofte det var folk hjemme. Helt greit, de hadde fått beskjed om å ikke gå i veien. Fikk 500 for å vaske tre timer, så det syns jeg var god betaling. Rakk da å vaske temmelig mye, husker ikke hvor mange kvadrat det var... Nå bor vi bare i en liten leilighet, så her gjør vi unna husvasken sammen på en time i uka, men når vi bor større, kan det godt hende jeg vil skaffe meg vaskehjelp. Ikke fordi jeg ikke har tid eller ikke orker eller noe slikt, unnskyldninger finner man jo alltids på, men rett og slett fordi det hadde vært deilig å slippe. MEN det ville vært litt vanskelig...om man kjenner personen som skal vaske, er det vel desto vanskeligere å si noe om man er misfornøyd med noe. Og hvis ikke, så er det jo kjipt om personen roter rundt i huset da... Nei, den tid den sorg! Men jatakk!
Gjest Emera Skrevet 3. mars 2007 #27 Skrevet 3. mars 2007 Egentlig så er det jo så enkelt som at jeg har råd til å unne meg den luksusen å nyte livet med barna den tiden jeg ikke er på min egen jobb (og jeg HATER å vaske). ← Akkurat hva jeg mente, ja. Det handler ikke om å ha behov, men om å ha råd. Jeg synes dette bidrar til den stadig økende klasseforskjellen i Norge. Og dersom det finnes noe prinsipp hos meg mot å ha vaskehjelp så er det dette.
Gjest *Magica* Skrevet 3. mars 2007 #28 Skrevet 3. mars 2007 Jeg har ikke vaskehjelp, og vil ikke ha. Ikke det at jeg elsker å vaske, men jeg liker å ha gjort det. Dessuten synes jeg det er viktig at barna mine er med og vasker og ser at det er en naturlig del av det å ha et hus og en familie.
Gjest niomi Skrevet 3. mars 2007 #29 Skrevet 3. mars 2007 Vi er to voksne i en tre-roms leilighet, så behovet er ikke der. Bruker vel rundt en time på rundvasken hver uke. Men dersom vi får råd til å kjøpe oss hus en gang i fremtiden, vil jeg nok ha vaskehjelp, ja. Ikke hver uke, men ihvertfall en gang i måneden, for å få vasket rundt skikkelig.
Gjest Turi Skrevet 3. mars 2007 #30 Skrevet 3. mars 2007 (endret) Akkurat hva jeg mente, ja. Det handler ikke om å ha behov, men om å ha råd. Jeg synes dette bidrar til den stadig økende klasseforskjellen i Norge. Og dersom det finnes noe prinsipp hos meg mot å ha vaskehjelp så er det dette. ← Jeg ser ikke på det å vaske folks hjem som underordnet det å vaske barnehager, skoler, kontorer e.l. Det er heller ikke dårligere betalt, og bidrar derfor ikke til klasseskille utover det man får ved at folk jobber lavtlønnsyrker. Rengjøring er såvidt jeg vet, og da jeg selv jobbet med rengjøring, bedre betalt enn f.eks. butikkarbeid, barnehage uten utdanning, pleie/omsorgsyrker med ett års utdanning eller ingen etc. Med mindre man ønsker å avskaffe alle lavtlønnsyrker, mener jeg altså ikke at det argumentet holder, men jeg respekterer fullt ut at du mener det. Dessuten synes jeg det er viktig at barna mine er med og vasker og ser at det er en naturlig del av det å ha et hus og en familie. ← Selv om vi har vaskehjelp betyr det ikke at vi ikke tar i en klut. Her er bøtte og klut, støvsuger og kjøkkenvask vanlige aktiviteter for alle som bor i huset. Jeg er lite redd for at datteren min ikke skal vite hva grønnsåpe er for å si det slik. Jeg føler vaskehjelpen først og fremst hjelper med å få et renere hus enn jeg hadde før. Ikke fordi hun vasker bedre, men fordi jeg syns det er lettere å vaske skaper, vegger, speil, mmmmm når jeg slipper det grunnleggende. Jeg bruker nok ikke like mye tid på vask som før, men jeg tar kjøleskapet, kjøkkenskapet, badeveggene, vinduer osv. oftere. Og barna er med Derav- at noen skraper bæsjen min ut av toalettskålen, er ikke det forholdet jeg ønsker å ha til et annet menneske. ← Vel.... Vi lar ikke bæsjen bli i toalettskålen til vaskehjelpen kommer . Alle i huset er godt kjent med at det finnes noe som heter toalettbørste, og jeg tar de "ekle" tingene i fart. Ukesvasken her går på støvete gulver og møkkete gang, ikke å skrubbe fasttørket bæsj ut av toalettskålen Endret 3. mars 2007 av Sissan
Mata Hari Skrevet 3. mars 2007 #31 Skrevet 3. mars 2007 Jeg har ikke og vil ikke ha vaskehjelp. Jeg foretrekker å ta meg av slike gjøremål selv i mitt eget hjem, og ville heller ikke følt meg komfortabel med å la en fremmed ta seg av disse tingene og ha tilgang til mitt hus.
Nynaeve Skrevet 3. mars 2007 #32 Skrevet 3. mars 2007 Hvorfor må man forsvare /forklare at man har/har lyst å ha hushjelp? Jeg vil gjerne å vaskehjelp jeg - Jeg har ikke noe med å være vaskehjelp for andre heller (har vært det). Men når jeg ikke jobber vil jeg ha fri - ikke begynne på jobb nr 2 (vasking). jeg jobber 100%, og synes at da er det opp til meg hvordan jeg vil velge å PRIORITERE pengene og tia mi. Redd for at mine barn ikke lærer å vaske - nei, en gang flytter de ut (frivillig eller ikke) og om ikke før, lærer de det nok fort. Grønsåpe er UT , det er microfiber over hele linja i følge forskning. Oppvaskmaskin er en like stor nødvendighet som kjøleskap (men hvorfor jeg vasker alt før jeg setter inn?) Å lære seg å rydde er over halve arbeidet (ikke mine ord). Der "øver" vi hver dag. Ingen skal ha så dårlig betalt for en jobb i Norge at de ikke har muligheter for et anstendig liv over fattigdomsgrensa. Dette er selvfølgelig noe man bør passe på, og følge med. bare så det er nevnt - jeg har ikke vaskehjelp, da jeg velger å bruke pengene mine noe annerledes
Fru Pigalopp Skrevet 5. mars 2007 #33 Skrevet 5. mars 2007 Skulle ønske jeg hadde hatt muligheten til å ha hushjelp jeg... Gudene skal vite at det hadde kommet godt med. Men jeg hadde nok sørget for å være hjemme selv eller at mannen min var det, når renholderen kom. Jeg har selv vært renholder og vasket hos andre - og det kunne aldri falle meg inn å oppføre meg slik de gjorde på tv2hjelper deg. Selv den gang visste jeg jo om muligheten for overvåkningskameraer eller at huseier kom hjem uanmeldt. (Men det var selvsagt ikke grunnen til at jeg gjorde kun det jeg skulle. Hadde jo ikke tid til å goofe rundt slik). Skjønner ikke at de renholderne tør å holde på slik...
Solgudinnen Skrevet 5. mars 2007 #34 Skrevet 5. mars 2007 Hvis jeg noen gang får råd til å ha vaskehjelp, så kunne jeg godt tenkt meg det. Blir man pensjonert, kan man søke hjemmehjelpskontoret om hjelp. I mange tilfeller får man mot en egenandel, hjelp en - to timer i UKEN. Er man gammel OG syk kan man få mer hjelp. Fint ja? Hurra
Gjest Bodillen Skrevet 6. mars 2007 #35 Skrevet 6. mars 2007 Har ikke det, men skulle gjerne hatt! Jeg vasker ikke bare hjemme, men hos moren min også, så det jeg egentlig ønsker meg er vel en vaskehjelp hos henne...
Gjest Emera Skrevet 6. mars 2007 #36 Skrevet 6. mars 2007 Jeg ser ikke på det å vaske folks hjem som underordnet det å vaske barnehager, skoler, kontorer e.l. ← Det gjør ikke jeg heller, det er ikke det jeg mener med klasseforskjell. Poenget mitt var at det handler om å ha råd. Og det er mange som sliter helsa av seg i dag for å forsørge familien sin. Mange helt alene. Disse hadde helt sikkert ønsket at noe tok husvasken for dem. Men de har ikke råd. For dem er "nå får jeg så mye mer tid med barna mine" et luksusargument de ikke kan bruke. Der ligger klasseforskjellen. For meg er det uforståelig at to voksne mennesker ikke tar seg tid til å rengjøre hjemmet sitt. Og bare så det er sagt; jeg har råd til vaskehjelp, og jeg synes husarbeid er kjedelig. Like fullt er det en del av det å ha et hjem. For meg. Utviklingen samfunnet tar nå er ikke bra. Synes jeg.
Gjest *Tara* Skrevet 6. mars 2007 #37 Skrevet 6. mars 2007 Det gjør ikke jeg heller, det er ikke det jeg mener med klasseforskjell. Poenget mitt var at det handler om å ha råd. Og det er mange som sliter helsa av seg i dag for å forsørge familien sin. Mange helt alene. Disse hadde helt sikkert ønsket at noe tok husvasken for dem. Men de har ikke råd. For dem er "nå får jeg så mye mer tid med barna mine" et luksusargument de ikke kan bruke. Der ligger klasseforskjellen. For meg er det uforståelig at to voksne mennesker ikke tar seg tid til å rengjøre hjemmet sitt. Og bare så det er sagt; jeg har råd til vaskehjelp, og jeg synes husarbeid er kjedelig. Like fullt er det en del av det å ha et hjem. For meg. Utviklingen samfunnet tar nå er ikke bra. Synes jeg. ← Så egentlig mener du at siden det finnes folk som ikke har råd til å betale andre for å vaske - så bør ingen betale noen for å gjøre det? Dette har jeg vært med å diskutere her før - og sånne påstander er bare helt latterlige
Gjest Turi Skrevet 6. mars 2007 #38 Skrevet 6. mars 2007 (endret) Det gjør ikke jeg heller, det er ikke det jeg mener med klasseforskjell. Poenget mitt var at det handler om å ha råd. Og det er mange som sliter helsa av seg i dag for å forsørge familien sin. Mange helt alene. Disse hadde helt sikkert ønsket at noe tok husvasken for dem. Men de har ikke råd. For dem er "nå får jeg så mye mer tid med barna mine" et luksusargument de ikke kan bruke. Der ligger klasseforskjellen. For meg er det uforståelig at to voksne mennesker ikke tar seg tid til å rengjøre hjemmet sitt. Og bare så det er sagt; jeg har råd til vaskehjelp, og jeg synes husarbeid er kjedelig. Like fullt er det en del av det å ha et hjem. For meg. Utviklingen samfunnet tar nå er ikke bra. Synes jeg. ← De som vasker har det som yrke. Det er deres måte å forsørge sin familie på. Dersom ingen etterspurte tjenestene deres ville det blitt vanskeligere for dem, akkurat som for andre yrkesgrupper som er avhengige av privat etterspørsel etter sine tjenester. Ikke alle har råd til bil. Ikke alle har råd til mobiltelefon, fritidsaktiviteter for barna, feriereiser etc. Mener du vi ikke skal kjøpe det ikke alle har råd til? Det er for oss ikke spørsmål om å ta seg tid. Vi prioriterer fritiden vår, og vi prioriterer å ikke bruke den på rengjøring. Det er mye annet vi prioriterer bort også, for å få tid til det vi ønsker i tillegg til å ha hus, to jobber og barn med aktiviteter. At det er uforståelig for deg, er helt greit. Prioriteringer må passe den enkelte familie, og om det passer din å vaske selv, er det flott - men jeg kan ikke se hvorfor det er et poeng for deg å si at vi som IKKE gjør det bidrar til klasseforskjeller. Samfunnsutviklingen har lenge vært slik at kvinner jobber ute og også jobber fullt hjemme. Dersom en del av samfunnsutviklingen gjør at kvinner nå tjener godt nok til at man kan unne seg å ikke være dobbeltarbeidende om man ikke selv ønsker det, syns jeg det er bra. Endret 6. mars 2007 av Sissan
Solgudinnen Skrevet 7. mars 2007 #39 Skrevet 7. mars 2007 Akk ja, sann. Jeg vant ikke i dag heller. Ble ikke lottomillionær, jeg. Så da er det vel bare å ta fram vaskebøtte og klut, og støvsugern, igjen.. Og så får jeg ta klesvasken i morgen.
OsloTwo Skrevet 23. mars 2007 #40 Skrevet 23. mars 2007 Ja jeg er alene med to barn, har ganske stort hus og have. Om sommeren har jeg ganske mye hagearbeid. Noen ganger går hele lørdagen og søndagen til hagen. Jeg har vaskehjelp 4 timer i uken, det gjør at jeg er ajour med vinduspuss, rydding, klesvask osv. Dessuten bør det vaskes ekstra, i skap osv også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå