Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg har nokre spørsmål vedrørande boligkjøp som eg gjerne skulle hatt svar på.

Dersom ein ser på fleire leiligheitar i løpet av ei helg og alle har budrunde dagen etterpå. Må ein velga seg ut ein eller nokre eller kan ein vera med i budrunden på alle? Korleis vil dette då utløpa seg?

Må ein legga inn fyrste bud skriftleg? Via fax? Dersom ein ikkje har tilgong på fax då?

Må ein oppgi eit bud med eingong ein får telefon frå meglar eller får ein moglegheit til å tenka seg om? Evnt ringa til nokre andre og forhøyra seg og så ringa opp igjen?

Må ein ha pengar klar dersom ein eventuelt blir budvinnar?

Noko anna som er viktig å ha med seg? Ha i tankane?

Er det i det heile tatt lurt å by under prisantydning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første bud må være skriftlig. Det er også bindende. Derfor kan man ikke by på flere leiligheter på en gang. Har man ikke fax, må man finne en annen måte å gjøre det på.

I en budrunde får man alltid litt tid på seg til å tenke. Det første budet er det som regel ganske lang frist på. Og så blir det kortere og kortere frister etterhvert - slik har det iallefall vært i de budrundene jeg har vært med på. Men det har aldri vært kortere frister enn 15 minutter - så da rekker man jo alltids å ta en telefon eller to.

Om det er lurt eller ei å by under prisantydning kommer helt an på leligheten. I dagens opphetede marked er det dog liten sannsynlighet for at leiligheter går under antydning. For å bli tatt seriøst ville jeg (nå snakker jeg på generelt grunnlag) ikke lagt meg under prisantydning på første bud.

Skrevet (endret)

Må ein ha pengar klar dersom ein eventuelt blir budvinnar?

Du må ha finansieringsbevis eller referanse fra banken. Det er jo uansett ingen vits i å by hvis du ikke vet, og kan bevise, at du har nok penger. DU kan jo legge inn bud med forbehold, men en selger vil neppe akseptere det og går nok heller for en som har finansieringen i orden.

Ellers enig med Prinsesse på erten at det er lite sannsynlig (i allefall i byene) at en bolig vil bli solgt under takst. Og jeg mener også at det er litt useriøst å komme med skambud (betydelig under takst) så fremt det ikke var gode grunner for det. Du er aldri pliktig til å være med videre i budrunden, megler ringer for å opplyse deg om hvordan det ligger an og hvilke bud som har kommet hittil. Da velger du selv om du vil by høyere med en gang, tenke litt videre, sitte på gjerdet og se litt hva som skjer eller trekke deg. Men husk at bud er bindende, så tenk over hvor grensen din går og ikke la deg rive med til å by mer enn du egentlig har råd til.

Endret av Arkana
Skrevet

Et lite apropos: Du kan selvfølgelig by på flere leiligheter hvis du kan finansiere mer enn en - sånn i tilfelle du vinner flere budrunder. Men vet liksom ikke helt hvor aktuelt det er.... ;)

Skrevet

Ikke enig at det er useriøst å komme med bud under takst, men det må jo være realistisk. F eks er det bortkastet tid og papirarbeid dersom det er 40 stk på visning og leiligheten er fin og har god beliggenhet. Er dette få interessenter og ingen innkomne bud kan man legge inn bud under takst så kan selger komme med motbud.

Skrevet (endret)

Prinsesse på erten Er KUN fyrste bud bindande? Så heile budrunden på ein leiligheit må vera over før ein kan begynna på ein ny budrunde på ein anna leiligheit? Kan ein senda fyrste bud over mail? Eller tel ikkje dette som skriftleg?

Bra at ein iallfall har 15 minuttar på seg før ein må gi bud, litt greit å kunne ta ein liten "diskusjonstelefon" med den andre boligkjøparen ;)

Er einig i det du seier med hensyn til å bli tatt seriøst dersom leiligheiten garantert går for meir enn prisantydning.

Og nei, det er nok kun kjøp av EIN leiligheit som er aktuelt for oss, ikkje fleire :ler:

Arkana Ja, eg veit at ein må ha finansieringsbevis eller referanse frå banken. Det eg lurte på var om ein må føreta ein pengetransaksjon rett etter ein eventuelt har vunne budrunden? Sikkert eit dumt spørsmål...

Det var også greit å høyra at ein ikkje er pliktig å vera med vidare i budrunden, men at ein kan sjå ting litt an. Har vel då fått svar med hensyn til det eg lurte på ovanfor her om at absolutt alle bud ein kjem med er bindande.

Frey Ja, dette rekna eg med at ein bør sjå an kor populær leiligheiten er. Vil ein fyrst oppdaga kor mange interesserte det er på budrundane eller er det andre måtar å finna dette ut på? :klø: Får ein vita ved fyrste bud kor mange som er med i budrunden?

Takk for svar alle saman! Treng all informasjon eg kan få, eg er nemleg gaaanske grønn :sjenert:

Endret av Discokula
Skrevet (endret)
Prinsesse på erten Er KUN fyrste bud bindande? Så heile budrunden på ein leiligheit må vera over før ein kan begynna på ein ny budrunde på ein anna leiligheit? Kan ein senda fyrste bud over mail? Eller tel ikkje dette som skriftleg?

Bra at ein iallfall har 15 minuttar på seg før ein må gi bud, litt greit å kunne ta ein liten "diskusjonstelefon" med den andre boligkjøparen ;)

Er einig i det du seier med hensyn til å bli tatt seriøst dersom leiligheiten garantert går for meir enn prisantydning.

Og nei, det er nok kun kjøp av EIN leiligheit som er aktuelt for oss, ikkje fleire :ler:

Arkana Ja, eg veit at ein må ha finansieringsbevis eller referanse frå banken. Det eg lurte på var om ein må føreta ein pengetransaksjon rett etter ein eventuelt har vunne budrunden? Sikkert eit dumt spørsmål...

Det var også greit å høyra at ein ikkje er pliktig å vera med vidare i budrunden, men at ein kan sjå ting litt an. Har vel då fått svar med hensyn til det eg lurte på ovanfor her om at absolutt alle bud ein kjem med er bindande.

Frey Ja, dette rekna eg med at ein bør sjå an kor populær leiligheiten er. Vil ein fyrst oppdaga kor mange interesserte det er på budrundane eller er det andre måtar å finna dette ut på? :klø: Får ein vita ved fyrste bud kor mange som er med i budrunden?

Takk for svar alle saman! Treng all informasjon eg kan få, eg er nemleg gaaanske grønn :sjenert:

Alle bud er bindende til den fristen du har satt. Si at du legger inn et muntlig bud nr. 2 på en million som står til klokken 14 samme dag. Da er det budet bindende til klokken 14.

Så lenge man ikke kan finansiere det så lønner det seg altså ikke å ha to bud liggende samtidig.

Endret av Skya
Gjest niomi
Skrevet

Alle bud er bindende, men bare det første skal være skriftlig.

Skrevet

Angående betaling: mange operer med 10% depositum som skal innbetales når kontrakten skal skrives under. Dette beløpet bør man ha klarert med banken, og man får som oftest enkelt mellomfinansiering på dette.

Ang budrunde: Man kan skrive seg på liste over interessenter. Da vil megler gi dere beskjed om andre bud.

Skrevet

Dersom ein vil legga inn eit skriftleg bud på visninga, for å koma seg inn i budrunden, kan ein då oppgi omlag 100 000 kroner til dømes? For å visa at ein er interessert?

Skrevet

Man trenger ikke å legge inn bud i det hele tatt for å bli oppdatert på budrunden. Bare skriv deg opp som interessent så holder megler deg oppdatert.

Skrevet
Man trenger ikke å legge inn bud i det hele tatt for å bli oppdatert på budrunden. Bare skriv deg opp som interessent så holder megler deg oppdatert.

Men dersom ein ikkje har tilgong til fax...? Og fyrste bud må vera skriftleg..

Skrevet
Dersom ein ser på fleire leiligheitar i løpet av ei helg og alle har budrunde dagen etterpå. Må ein velga seg ut ein eller nokre eller kan ein vera med i budrunden på alle? Korleis vil dette då utløpa seg?

Her har du fått gode svar allerede, men jeg kan ikke understreke nok at du ikke må legge inn mer enn ett bud samtidig. Dvs. at du skriver deg på interessentlisten på alle boligene som er aktuelle, slik at du blir kontaktet når det skjer noe i budrunden. Dersom det er en spesiell du vil ha legger du inn bud der, om ikke sitter du på gjerdet til det starter å skje noe. Så kan du bli med på den som har aktivitet om den er aktuell.

Noko anna som er viktig å ha med seg? Ha i tankane?

Få et lånetilsagn fra en bank, så du vet hvor mye du max kan låne/by.

Aldri gå over det.

Se på boliger som ligger med prisantydning max lik det du kan låne (ingen vits i å drømme seg bort i det umulige)

ALDRI by over det du på forhånd har bestemt deg for at boligen er verdt.

Bestem deg selv for hva du max ville betalt for boligen før budrunden starter, så slipper du å ta telefoner til andre underveis, og du slipper å la deg rive med i prosessen.

Du har ingen angrefrist. Legger du inn et bud som selger godtar er du umiddelbart bundet, selv om du ikke har signert noe som helst. Dersom du ikke kan betale, kan du bli erstatningspliktig for et evt. lavere resultat ved ny budrunde, samt at du må betale for meglers utgifter ved å legge boligen ut i markedet på nytt.

I en budrunde får man alltid litt tid på seg til å tenke. Det første budet er det som regel ganske lang frist på. Og så blir det kortere og kortere frister etterhvert - slik har det iallefall vært i de budrundene jeg har vært med på. Men det har aldri vært kortere frister enn 15 minutter - så da rekker man jo alltids å ta en telefon eller to.

Dette er ikke riktig. Nye regler gjør at bud ikke kan gå ut før tidligst 24 timer etter siste annonserte visning, men etter det finnes ingen regler. Mange meglere råder nok til 15 minutter for å få tid til å ringe alle, men man kan legge inn bud med 5 minutters frist om man skulle ønske det.

Det er fullt mulig å gå inn i en budrunde uten finansieringsbevis, men du risikerer å tape på det.

ALLE budene du inngir er bindende. Når du legger inn nytt bud på samme eiendom, erstatter det det forrige budet ditt om tidsfristen er lengre enn det opprinnelige, men du kan fremdeles ikke by på andre eiendommer.

Mail regnes ikke som skriftlig bud. Du kan låne fax på nærmeste postkontor eller hos kommunen dersom det er langt til meglerkontoret.

Det eg lurte på var om ein må føreta ein pengetransaksjon rett etter ein eventuelt har vunne budrunden? Sikkert eit dumt spørsmål...

Absolutt ikke noe dumt spørsmål, lurt å ha tenkt gjennom alt.

Nei, du må ikke det. Men ved kontraktsmøte er det mange meglere som skal ha innbetalt 10% av salgssum, eller et minimumsbeløp.

Resten av summen betaler du når du overtar eiendommen.

Skrevet
Dette er ikke riktig. Nye regler gjør at bud ikke kan gå ut før tidligst 24 timer etter siste annonserte visning, men etter det finnes ingen regler. Mange meglere råder nok til 15 minutter for å få tid til å ringe alle, men man kan legge inn bud med 5 minutters frist om man skulle ønske det.

Det var vel omtrent det jeg skrev... Først relativt lang frist, deretter tilnærmet anarki.

Da vi kjøpte leilighet sist, hadde ikke de nye reglene trådd i kraft. Så vi trengte ikke forholde oss til denne 24 timers regelen. Vi hadde to leiligheter vi vurderte sterkt (men det var en som var absolutt favoritt), begge med siste visning på mandag med påfølgende budrunde tirsdag. På søndagen etter nest siste visning la vi derfor inn et godt bud på favorittleiligheten (en god bit over prisantydning) og ga beskjed om at det budet stod til dagen etter - altså FØR siste visning var holdt. Men siden budet var bra, lot han oss få leiligheten. Han var fornøyd og vi var kjempeglade.

Skrevet (endret)

Ser du har fått mange gode råd.

Jeg vil bare pressisere at når du legger inn et bud, så er dette budet bindende helt til tidsfristen løper ut, selv om noen byr over deg. Selger kan nemlig velge å akseptere det budet han ønsker, det må ikke være det høyeste (selv om det selvfølgelig er det vanligste).

Endret av Eliza Doalot
Skrevet

Noen meglere kan akseptere et scannet bud som du mailer over. Det gjorde ihvertfall vår megler, men spør den aktuelle megleren om det er greit! Poenget er jo at de skal ha underskriften din på budet (og i prinsippet er jo ikke en faks mer "originalunderskrift" enn et scannet bud).

Skrevet

Vi ble jo faktsik rådet av en megler til å legge inn et bud på visningen, på bare en krone, eller noe sånn, bare for å ha levert det første skriftlige budet, så kunne vi forhøye det senere over telefon. Om vi ikke hadde faxtilgang. (nå hadde både jeg og han tilgang på fax på jobb da, så det var ikke noe problem for oss)

Har man ikke fax-tilgang kan det jo alltid gjøres slik. Ellers er det å sette seg på liste like greit. (vi har dog opplevd at boliger har blitt solgt uten at vi fikk noen telefon. (men vi var ikke REELT interessert likevel da, etter å ha sovet på det, så det gjorde ikke noe, men når det er travelt nok med korte frister kan meglere prioritere dem som har inne bud. (det var vel mest problematisk før den 24-timersgrensa kom, det var før den regelen kom vi opplevde dette. Så det er vel ikke noe problem lenger, megler har et døgn på å ringe alle som står på list, det skal han klare)

Gjest nimbus
Skrevet
Vi ble jo faktsik rådet av en megler til å legge inn et bud  på visningen, på bare en krone, eller noe sånn, bare for å ha levert det første skriftlige budet, så kunne vi forhøye det senere over telefon. Om vi ikke hadde faxtilgang. (nå hadde både jeg og han tilgang på fax på jobb da, så det var ikke noe problem for oss)

Sånn gjorde vi det også. Og det kan du selvfølgelig gjøre på flere leiligheter samtiding, så får du litt bedre til å tenke på hvilken du evt vil være med i en budrunde på.

Hadde forresten flere tilfeller av 2-3 minutts frister... Vi var vel med på 12-15 budrunder før vi endelig fikk en leilighet.

Skrevet

Tusen takk for svar alle saman! Alt kjem godt med, greit å få litt synspunkt på dette. Skal gjennom mine fyste budrundar om nokre dagar, så er litt greit å ha litt orden på ting.

Så det er mogleg å legga inn eit lågt bud, på nokre kroner til dømes, for slik å få i orden det med skriftleg fyrste bud? Då vil ein jo ikkje binda seg til noko, men vil kunne vera med i eventuelle muntlege budrundar seinare?

Når eg ser på leiligheiter som er blitt solgt på finn.no til dømes, så er det jo nokre som ikkje oppgir kva den har blitt solgt for. Kan dette vera fordi dei har fått ein såpass låg sum at det blir dårleg "reklame" for meglaren? Vil dette då kanskje bety at det faktisk er mogleg å gjera eit bra kjøp? :)

Skrevet
Når eg ser på leiligheiter som er blitt solgt på finn.no til dømes, så er det jo nokre som ikkje oppgir kva den har blitt solgt for. Kan dette vera fordi dei har fått ein såpass låg sum at det blir dårleg "reklame" for meglaren? Vil dette då kanskje bety at det faktisk er mogleg å gjera eit bra kjøp? :)

Jeg tror dette har mer med meglerhusets praksis enn med salgssummen. Da vi kikket, så vi at noen meglere alltid la ut pris, mens andre aldri gjorde det.

Jeg vil tro at det er like greit å skrive seg som interessert som å legge inn et tullebud - særlig nå hvor det faktisk er en 24-timers frist etter siste visning! Skal være mange foran deg på lista for at du ikke blir oppringt da... (Og mener å ha hørt at man kan låne faks på postkontor mot en liten sum...?)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...