Gå til innhold

barn og grønnsaker

Anbefalte innlegg

Gjest silkesvarten
Skrevet

heihar lest om noen bekymringsfulle personer her inne som har barn og ikke spiser grønnsaker...

er det farlig for et barn å ikke spise grønnsaker?

min elste på 6 spiser ikke grønnsaker.....

hvorfor burde de spise grønnsaker?

jeg derimot elsker grønnsaker ,men får ikke vår eldste til å spise det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om man bara äter en kost med kött, kyckling och fisk blir ofta allt för dåligt varierad och kosten saknar ofta många av de näringsämnen som kroppen behöver. Till exempel äter man då ofta för mycket mättat fett. Utan grönsaker riskerar du att få brister i näringsämnen som behövs för hud, hår, matsmältning och motstånd mot infektioner.

Grönsaker innehåller många näringsämnen, vitaminer och antioxidanter som är bra för kroppen och hälsan. Dessutom innehåller både grönsaker och frukter fibrer som är bra för matsmältningen.

Nu tittar jag lite i en vegitarisk kokbok vi har hemma...

B-vitaminer behöver kroppen för att smälta maten och för att nervsystemet ska fungera bra. Det finns flera olika sorter av B-vitamin och det hittar du i mjölkprodukter, ägg. soyabönor, nötter, ärtor, gröna bladgrönsaker.

C-vitamin är viktig för motståndskraften mot infektioner. Tomater, paprola. splbär, apelsiner, jordgubbar, kiwi

A, D, E och K-fitaminer är fettlösliga och finns i mjölk, grönsaksoljor, nötter och frön. De vitaminerna behövs för hud, hår, naglar och våra slemhinnor.

Järn behöver kroppen för att bilda röda blodkroppar, finns i baljväxter, linser, sojabänor, nötter groddar med mera.

Zink behövs för kroppens tillväxt och läkning. Tecken på zinkbrist är vita fläckar på naglarna. FInns i groddar, ost, jäst, jordnötter, mango, spenat, sparris.

Magnesium behövs för ämnesomsättningen. Färsk frukt, färska grönsaker, hela gryner, nötter baljväxter och sojabönor.

Farligt att inte äta grönsaker? Nej, inte direkt men du riskerar att få brist på vissa näringsämnen

Gjest Miss Guided
Skrevet

Jeg har introdusert grønnsaker bit for bit for ungene mine, istedet for at de skal spise en hel gulrot så begynner jeg i det små. En bit gulrot lenge, til de har vennet seg til smaken og så blir det to biter.... osv. Det samme med potet, broccoli og andre grønnsaker. Selv den kresne hos meg spiser i hvert fall gulrøttene og broccolien, og det ser jeg på en seier.

Som med alt annet som har med barneoppdragelse å gjøre så er det tålmodighet det står på, har jeg funnet ut. Og den skulle gjerne vært til salgs på boks eller i pose syns jeg. :)

Skrevet (endret)

Ved å starte tidlig kan det funke at de spiser grønnsaker- for vår del gjorde det det. Før han ble kresen...Og det har gudskjelov holdt seg. han er veldig glad i gulrøtter, poteter og broccoli, tomat og agurk... blant annet .Viktig med grønnsaker som Furstina viser til!! Vitaminer, næringstoffer.

Er det ingenting han liker? Det finnes jo så mye å velge mellom, får vel i seg frukt i hvertfall da?

Endret av Kipa
Skrevet

Ett sätt att få i en del grönsaker i maten är att blanda i dem i huvudmaten.

Till exempel riven morot i köttfärssåsen. Späda ut köttfärsen med kokta linser.

Potatismos brukar jag göra med tre-fyra skivade och kokta morötter - och/eller lite kokt spenat. Då blir moset också färggrannt.

Frukt blir kul om man skär upp den i tärningar och serverar med olivgaffel. Vi kallar det för "äpplegodis", Pärongodis, fruktgodis...

Skrevet
Som med alt annet som har med barneoppdragelse å gjøre så er det tålmodighet det står på, har jeg funnet ut. Og den skulle gjerne vært til salgs på boks eller i pose syns jeg.  :)

:ler: Helt enig!

Ungene mine er forresten mer glad i å knaske i seg rå grønnsaker enn kokte, men de spiser det meste kokt og.

Skrevet

Ta masse smør på. Det funka på meg da jeg var lita.

Og nei, ikke ble jeg feit av det heller.

Skrevet

Da min eldste sønn var liten laget jeg all maten selv for ville ikke ha glassmat, han fikk da masse forskjellige grønnsaker og han spiste alt. Han var glad i grønnsaker når han var liten men nå er han 10 år og spiser ikke grønnsaker i det hele tatt.

Skrevet

Vår yngste har fått grønnsaker i en eller annen form helt fra han fikk annen mat enn morsmelk. Jeg har stavmikser. Most, kokt, blandet i annen mat, rå, raspet, i biter osv. Han spiste en del moste myke grønnsaker da han var liten faktisk.

Nå er han snart 6 og nekter å spise grønnsaker. Så det har ikke noe som helst å gjøre med at man skal venne dem til det fra de er små, så spiser de det resten av livet. :sur: I dag prøvde han faktisk å smake på en liten bit med raspet gulrot, brakk seg og spyttet den ut. Han er med og hjelper til med matlagingen også men vil så og si ALDRI smake på noe han tror han ikke liker. Ikke vil jeg gjøre dette til noe masete for ham heller, det gjør det jo bare verre. Og jada, oppmuntring har han fått.

Skal jeg prøve med en trakt i munnen hans, også skyve det ned?? :tristbla:

:ironi:

Skrevet

Og hvis det er den aller minste paprika eller gulrot bit i kjøttsausen til spaghetti f.eks., sitter han og plukker det ut. :overrasket:

Kan ikke bruke urtekrydder engang i gryter, for da utbryter han: 'Se det er noe grønt i maten min!!' Også spiser han ingenting. :ler: Må jo nesten bare le. Håper det blir bedre før han er voksen og tar med seg kjæresten på restaurant.

Skrevet

Jeg serverer stort sett rå grønnsaker til ungene, for det liker de best. De får en liten, hvit skål (sånne som de har på restaurant med olje/eddik til å dyppe brød i) med et par babygulrøtter, noen stenger agurk, et par cherrytomater og litt paprika til hun eldste. De synes det er utrolig stas og knasker i vei. :) Ingen av de er spesielt glade i kokte grønnsaker, men poteter spiser de hvis det er nok smør på.. De er 3 og 5 år. Ellers så pleier jeg alltid raspe gulrot og ha i Dolmioen. ;)

Cumulus

Skrevet

Vi har bestandig mye grønnsaker til maten, og regel en alle må smake litt. Ingen tvang om hverken å spise mye eller alt, men smake; det må de. Den som kanskje er mest skeptisk her i gården er min samboer , ifølge han er grønt for kaniner... Men etter snart to år her i kåken har han faktisk begynt å spise noe grønt han å .. innemellom...:ler:

Ungene spiser ikke alt av grønt, men broccoli,sukkererter, blomkål, gulerøtter, minimais og rapidsalat går da ihvertfall ned. Det samme med agurk( er det egentlig en grønnsak?)

Skrevet

Jeg serverer stort sett rå grønnsaker til ungene, for det liker de best. De får en liten, hvit skål (sånne som de har på restaurant med olje/eddik til å dyppe brød i) med et par babygulrøtter, noen stenger agurk, et par cherrytomater og litt paprika til hun eldste. De synes det er utrolig stas og knasker i vei. :)

Det der gjør vi også, og det er veldig populært. Varierer veldig på hva vi har i skålene........ Da blir det spennende. Men deler det alltid opp i småbiter og lar de plukke selv...

Om sommeren har vi masse grønnsaker og frukt ute, som ungene kan knaske i seg - så mye de vil. De er med på planting og såing - etterpå er det vanning. Når det da bærer "frukter" er det spennende å smake, ja...

Tomater er jo spennende, de finnes i en haug med forskjellige varianter, paprika har mange farger, agurker er gøy å dyrke. Vi har prøvd oss på mais, squars, kål, sukkererter, reddiker......You name it. Ikke trenger man stor have heller. plant det i store mure - bøtter på terassen, så er de lett tilgjengelig for ungene hele tiden..

Gjør det gøy - lykke til.. :)

Gjest Marillia
Skrevet

Ungene her i huset spiser kokt brokkoli og gulrot, samt rå gulrot. Minstemann spiser litt minimais, men ellers får de feks fnatt av løk og paprika på pizza. Jeg er i grunnen fornøyd med at de bare spiser disse få grønnsakene, for jeg selv spiste kun rå gulrot - og det til langt ut i tenårene.

Skrevet (endret)

Om sommeren har vi masse grønnsaker og frukt ute, som ungene kan knaske i seg - så mye de vil. De er med på planting og såing - etterpå er det vanning. Når det da bærer "frukter" er det spennende å smake, ja...

Tomater er jo spennende, de finnes i en haug med forskjellige varianter, paprika har mange farger, agurker er gøy å dyrke. Vi har prøvd oss på mais, squars, kål, sukkererter, reddiker......You name it. Ikke trenger man stor have heller. plant det i store mure - bøtter på terassen, så er de lett tilgjengelig for ungene hele tiden..

Gjør det gøy - lykke til.. :)

Å, det fikk jeg lyst til! Gleder meg til sommeren. :hoppe:

edit : ble noe feil med quote'n

Endret av loffen
Skrevet (endret)
Å, det fikk jeg lyst til! Gleder meg til sommeren. :hoppe:

edit  : ble noe feil med quote'n

Et lite tips : så gjerne noen frø allerede inne i vinduskarmen nå - da er plantene store til våren - da de kan settes ut - og det går fortere til dere kan høste :) .

Tilllegg finnes det jo mange planter i hagesentrene - men det blir jo endel dyrere - og ungene mister litt av det spennende i prosessen (når plantene titter opp av jorda)

Lykke til

:hoppe:

Endret av Myrthel
Skrevet

Guttene mine spiser kokt brokkoli, blomkål og gulrøtter.

Rå spiser de gulrøtter ved siden av dipp.

Den ene spiser i tillegg tomat.

Snakket med helsesøster om dette, men hun var ikke bekymret...:riste:

Bare det at de spiste det jeg nevnte var mer enn bra nok.

I tillegg lager vi Smoothie med masse frossen frukt.

(Barna mine er nemlig ikke spesielt glade i frukt heller... :forvirret: ) Der får de masse sunt også...:Nikke:;)

Skrevet

Min 8 åring tror han får grønne vorter av å spise grønnsaker og at jeg serverer ham gift så jeg gir ham vitamintabletter og trankapsler. :)

Skrevet

Jeg har aldri spist grønn saker og det har gått helt bra med meg!!

klem Linnzi!!

Skrevet

Jeg har tenkt litt på denne problemstillingen. Barna mine har alltid vært flinke til å smake og like mye forskjellig mat, og har spist grønnsaker fra de var pittesmå. Plutselig en dag oppdaget jeg at minsten nesten spyr når h*n får erter i munnen, og så viste det seg etterhvert at eldste har blitt svært så kresen. Jeg har lurt litt på hvorfor, for jeg var jo så flink å passe på at de fikk variert mat og masse grønnsaker og frukt. Jeg tror jeg rett og slett ble for sløv og glemte å passe på at de ikke fikk lik mat hele tiden. Erter har jeg aldri vært flink til å bruke, og jeg ble nok litt sløv, så da de igjen fikk servert erter hadde de glemt at de likte den smaken og konsistensen, og nå var det ikke godt. Det samme med brokkoli. Gulrøtter deriomt har jeg brukt jevnt hele tiden og det elsker de begge to. Og slik går det igjen. Det jeg har brukt daglig og ukentlig fra de var små og passet på at de har spist det, det liker de, og det jeg har vært sløvere med liker de ikke.

Men her i huset må de smake på erter hver gang vi har det selv om de sier at de ikke liker. Minst en ert. eller minst en liten brokkolibit. Løk og sitron liker de selv om det er sterkt og surt, mens agurk er æsj... og gjett hva jeg har brukt mest? nemlig løk og sitron.

Nå er ikke manglende grønnsakspising noe problem her i huset, men kjøtt er det nesten umulig å få i dem. Fisk derimot går ned på høykant.

Jeg tror nok det er ganske typisk for småbarnsforeldre at de er flinke til å passe på at barna spiser grønnsaker og frukt når de er ganske små, men etterhvert som de spiser mer selvstendig og viser tydelige preferanser til enkelte matretter(sånn makaroni, pannekaker og slikt) så glemmer vi å passe like godt på og "like sunn mat"-kunsten går i glemmboka for barna...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...