Gå til innhold

Hvor ”egoistiske” har brudeparet lov å være?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine foreldre ønsker å betale for bryllupet. Dette er jo tradisjon og mine foreldre er veldig tradisjonstro. Nå viser det seg at vi har veldig forskjellige ønsker til dette bryllupet. Det viktigste er jo at vi blir gift, men nå ønsker vi jo, både vi og foreldrene mine, også en fest/selskap etterpå. Mine foreldre ønsker ikke at dette skal være noe ”fyllekalas”. De kan ”strekke seg” til at det serveres et par glass vin til maten. Vi ønsker oss derimot en skikkelig fest med fri bar hele kvelden.

Min mor vokste opp i et avholdshjem, men det har ikke vært totalavhold i mitt barndomshjem, men det har vært måtehold. Vin til maten i spesielle anledninger. Jeg var selv avholds helt til jeg flyttet hjemmefra som 19-åring, noe mine foreldre er veldig stolte av.

Våre venner og samboers familie er derimot ”festlige” mennesker. Vårt hjem (vi er så heldige at vi har god plass og bor slik til at vi ikke sjenerer noen) er kjent for å holde supre fester som virkelig løfter taket og varer til tidlig morgen. Alle våre venners og samboers søskens bryllup har vært skikkelige fester.

Problemet blir da hvem skal vi ta mest hensyn til. Vi kan ikke gjøre alle fornøyde her. Nå vet jeg ikke om mine foreldre nekter å betale om vi ”trumfer igjennom” at det skal være fri bar og ubegrenset drikke til maten (sannsynligvis ikke), men samtidig ønsker jeg ikke at de skal måtte betale for en fest som de ikke ønsker. Ønsker jo heller ikke å såre dem ved å ikke ta imot når de ønsker å betale. Vi er voksne mennesker, midt i 30-årene, med ok økonomi og vi er i stand til å skrape sammen penger til å holde bryllupsfest selv. (Kanskje ikke så storslått som om mine foreldre hadde betalt, men vi skal da klare å få folket mette, utørste og gi dem muligheten til å svinge seg på dansegulvet.) Hvis vi følger mine foreldres ønsker får vi helt sikkert et veldig koselig selskap, men ikke den festen vi vet at våre venner forventer at det blir og som vi selv ønsker oss.

Min samboer sier at han støtter meg uansett hva jeg gjør og at siden dette er mine foreldre så er det opp til meg hvordan vi gjør dette. Kan jo også nevne at jeg allerede har gått mot mine foreldres ønsker med at det ikke blir noe kirkebryllup. Men dette aksepterer de, selv om de helst skulle sett at vi ”ikke laget så mye styr og giftet oss i kirka som vanlige folk” ;)

Jeg vet at ingen av dere kan fortelle meg hva vi skal gjøre, men det hadde vært greit å få noen synspunkter på saken.

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg hadde sagt at de kan betale for det de føler for, så betaler dere resten. Da slipper dere å ta hensyn til de, for de betaler da for det de selv vil. Men jeg hadde ikke forventet at de skulle betale for fri barn.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg syns nå det er dere som skal ha det siste ordet i deres bryllup. Samtidig tenker jeg på økonomi, da det blir en del dyrere med fri bar enn et par glass vin til maten. Kunne det gått an å avtale en sum som de betaler, og så tar dere resten selv? Syns det blir litt rart å ha en fest som blir mye dyrere enn de hadde sett for seg, og så forvente at de skal betale. Hvis man ser bort fra det okonomiske, så syns jeg ikke at foreldrene kan forvente å bestemme hvordan bryllupet skal legges opp.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Jeg hadde sagt at de kan betale for det de føler for, så betaler dere resten. Da slipper dere å ta hensyn til de, for de betaler da for det de selv vil. Men jeg hadde ikke forventet at de skulle betale for fri barn.

Enig. Med å la de betale for maten og at dere tar dere av det som drikkes vil dere kunne motta støtte fra foreldrene dine samtidig som dere får den festen dere vil ha.

Skrevet

I følge tradisjonen holder brudens foreldre mat og fest, mens brudgommens foreldre holder drikke. ;)

Men det er kanskje ikke noe alternativ? Det går jo an å ha et kompromiss mellom fri bar og et par glass kun til maten. Hva med at dine foreldre betaler for et par glass til maten, og dere betaler drikken etterpå? Eller om dere skal ha bar med bartender, så kan dere jo evt ha gratis konjakk/ likør til alle, og så kan folk betale etterpå? Jeg har vært i bryllup med den siste løsningen, og det fungerer greit, det.

Skrevet

Jeg har også tenkt løsningen at mine foreldre skal få lov til å betale for selskapet og at vi betaler drikken. Det er vel også tradisjon (i allefall der jeg kommer fra) at det deles på den måten som Hobgoblin skisserer.

Men nå er problemet mitt mer et "følelsesmessig" problem enn et økonomisk. Problemet er vel mer hvem sine ønsker jeg skal ta mest hensyn til. Skal jeg gå mot mine foreldres ønsker? Antar at vi uansett hva vi velger vil vi få støtte fra mine foreldre. Og selv om de ikke betaler for drikken, men resten, så blir jo jo allikevel et selskap/fest som de ikke ønsker og er det da riktig at de betaler for det? Det blir jo naturligvis et litt mer "lavbudsjett" bryllup om de ikke stiller med økonomisk støtte, men vi skal da få det til.

Skal selvfølgelig diskutere saken med mine foreldre, men må bare få sortert mine egne tanker først.

Gjest Madam Felle
Skrevet
Jeg har også tenkt løsningen at mine foreldre skal få lov til å betale for selskapet og at vi betaler drikken. Det er vel også tradisjon (i allefall der jeg kommer fra) at det deles på den måten som Hobgoblin skisserer.

Men nå er problemet mitt mer et "følelsesmessig" problem enn et økonomisk. Problemet er vel mer hvem sine ønsker jeg skal ta mest hensyn til. Skal jeg gå mot mine foreldres ønsker? Antar at vi uansett hva vi velger vil vi få støtte fra mine foreldre. Og selv om de ikke betaler for drikken, men resten, så blir jo jo allikevel et selskap/fest som de ikke ønsker og er det da riktig at de betaler for det? Det blir jo naturligvis et litt mer "lavbudsjett" bryllup om de ikke stiller med økonomisk støtte, men vi skal da få det til.

Skal selvfølgelig diskutere saken med mine foreldre, men må bare få sortert mine egne tanker først.

Er det de som skal gifte seg, eller er det dere? Betaler de bryllupet fordi de ønsker å bidra, eller betaler de for å kunne styre hvordan bryllupet skal bli?

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg synes at dere skal ha akkurat det bryllupet dere ønsker dere selv. Om foreldrene dine så har lyst til å være med å betale eller ikke er opp til dem, men det betyr ikke at de skal få bestemme hvordan bryllupet skal være. Hvis de sier at de ikke har lyst til å betale for et slikt bryllup, så bør vel det være greit.

Skrevet (endret)

Er det slik at dine foreldre ikke vil delta hvis det blir servert mer alkohol enn det de "strekker" seg til? I så fall synes jeg det er et følelsesmessig dilemma for deg.

Hvis de fortsatt vil delta med mer alkohol, men med rynke på nesa :forvirret: ... så synes jeg faktisk at dere som voksne mennesker bestemmer selv hva slags fest dere vil har!

Endret av Bente:)
Gjest Gjesta
Skrevet

Nå blir jo sjelden et bryllup et "fyllekalas" da. Men kan jo hende jeg har litt andre preferanser enn dine foreldre.

Litt vanskelig er det med en sånn problemstilling. Men kan du ikke snakke med dem da. Si at dere gjerne vil ha en litt friere alkoholservering enn dem. Se hvordan de reagerer.

Men til slutt er det jo deres bryllup. Dere må jo få ha det som dere vil ha det så lenge dere har råd til å ta den eventuelle ekstraregningen selv.

Skrevet
Er det slik at dine foreldre ikke vil delta hvis det blir servert mer alkohol enn det de "strekker" seg til? I så fall synes jeg det er et følelsesmessig dilemma for deg.

Hvis de fortsatt vil delta med mer alkohol, men med rynke på nesa :forvirret: ... så synes jeg faktisk at dere som voksne mennesker bestemmer selv hva slags fest dere vil har!

Neida, så ille vil jeg da ikke tro at det blir. Jeg har da snille og "veloppdragne" foreldre. Nå har jeg jo som nevnt ikke snakket med dem om akkurat dette, men jeg vil tro at også de strekker seg langt for at vi skal få den dagen vi ønsker oss. Men vi vil jo gjerne at mine foreldre (og også alle andre som deltar) skal trives. Det er jo en stor dag for dem å gifte bort veslejenta si. Og jeg vet jo at de ikke trives i slike lag som vi ønsker oss at det blir.

Skrevet
Nå blir jo sjelden et bryllup et "fyllekalas" da.

Skriver under på denne. Jeg ville sagt det som det var - at dere ønsket mer drikke tilgjengelig - men at jeg var redd for at de ikke ville trives. Og så ville jeg sett an svaret...

Skrevet
Og jeg vet jo at de ikke trives i slike lag som vi ønsker oss at det blir.

da må du ta en avgjørelse, skal du ha en bryllupsfest som passer dine foreldre eller skal du ha en bryllupsfest som passer brudeparet?

dersom du gjør som de ønsker, så lager du en fest som ikke blir den brudeparet ønsker seg, er DET bedre en at foreldrene til bruden ikke akkurat trives i fester med hæla i taket?

Synes dere skal finne ut, du og din kommende mann, hva slags fest DERE ønsker dere og er villig til å betale for selv, så fremlegger dere det for dine foreldre slik at de selv har mulighet til å bestemme hvor stor del de vil ha i det økonomiske.

om de rynker på nesa og ikke har "sin" type fest, så får de på en måte gjøre det. Vil tro de er interessert i at sin kjære datter får den dagen HUN vil ha.. fremfor andres ønsker.

Gjest glamourgirl
Skrevet

Jeg hører med til dem som synes det er greit å ha en viss kontroll på drikkevarene i et bryllup. Kanskje fordi min bakgrunn ikke er ulik din.

Jeg syns det er forskjell på en helgefest og et bryllup, og ville ønsket for mitt eget at det ikke ble servert alkohol i bøtter og spann til middagen, og med fri bar etterpå. Jeg har jobbet som servitør, og hadde ansvar for en del bryllup, og jeg syns alltid det var pinlig å se en ravende full brud med sløret på skakke og kake på kjolen... Jeg nevner alt dette fordi jeg sikkert har noen forutintatte meninger.

Når det gjelder deg og deres bryllup. Du nevner flere ganger "Hva vennene forventer"

Jeg ville satt meg ned med samboer, foreldre og luftet litt tanker og ideer. Tenk igjennom om det er fest med masse drikke som er viktigst, eller en mer roligere affære som ikke støter noen... Er det viktigst å ikke støte noen, eller å ha det som dere ønsker at dagen skal være? Luft i vei og bli enige.

Lykke til og ha en strålende dag!

Skrevet (endret)

Når dere er voksne nok til å gifte dere, er det dere som bestemmer hvordan bryllupet skal være. Dine foreldre kommer kanskje til å bli gledelig overrasket over stemningen og kose seg mer enn forventet.

Jeg forstår at du er nervøs og vil ta mest mulig hensyn for at alle skal kose seg, men det viktigste er at du og mannen din får en uforglemmelig kveld. Du trenger jo ikke være redd for at noen skal ta helt av siden du kjenner de som er bedt i bryllupet.

Endret av Jyde
Skrevet
jeg syns alltid det var pinlig å se en ravende full brud med sløret på skakke og kake på kjolen...

Jeg er så enig. Men jeg skal love deg at det ikke blir denne jenta her, nei...

Jeg ville satt meg ned med samboer, foreldre og luftet litt tanker og ideer. Tenk igjennom om det er fest med masse drikke som er viktigst, eller en mer roligere affære som ikke støter noen... Er det viktigst å ikke støte noen, eller å ha det som dere ønsker at dagen skal være? Luft i vei og bli enige.

God plan :) Det er vel egentlig det jeg har tenkt også. Skal hjem en tur i helga. Bare greit å ha tenkt litt gjennom det på forhånd.

Takk for innspill alle sammen :)

Skrevet
men det viktigste er at du og mannen din får en uforglemmelig kveld.

Der er jeg faktisk ikke enig. Jeg tror ikke jeg kunne kose meg hvis jeg visste at mine gjester ikke trivdes.

Dine foreldre kommer kanskje til å bli gledelig overrasket over stemningen og kose seg mer enn forventet.

Det hadde jo vært det ideelle :) Kanskje vi kan lure dem til å dra hjem før det tar helt av ;)

Du trenger jo ikke være redd for at noen skal ta helt av siden du kjenner de som er bedt i bryllupet.

Nå er det vel akkurat det at jeg kjenner de som vil bli bedt og det gir absolutt grunn til å være redd for at noen skal ta av... I seg selv ikke noe problem, men når du får de på den ene siden og min familie på den andre så ... Ja.

Ikke så lett å skulle gjøre alle til lags, nei. Men skal ikke lage noe kjempeproblem av dette. Trenger bare å få noen innspill og tanker rundt dette. Så får vi se hva det blir til og hvilke hensyn som veier tyngst.

Skrevet

Jeg tror jeg ville foreslått at foreldrene betalte for mat og fest, og holde drikkevarene utenfor. Jeg tror kanskje litt av fylleslagsfaktoren kan begrenses ved å bare servere drikke til maten, og så ha betalt bar etter middag? Da jeg gifta meg for 12 år siden, hadde jeg samme dilemma. Min slekt er rimelig edruelige, mens eksen min sin familie + en god del venner ikke akkurat var det....Vi hadde fri bar og fri drikke, og det gikk egentlig ikke så veldig bra. Jeg tror folk bøtter nedpå mye mer enn det de ville gjort ellers når alt er fritt -særlig tror jeg de drikker mer sprit og drinker. Da går det gjerne litt galt....Jeg var ihvertfall veldig glad for at mine besteforeldre og gamle tanter dro hjem etter kaffen.

Jeg ville ikke hatt andre begrensninger -jeg er enig i at dere selv skal få bestemme om dere vil ha FEST eller en mer edruelig markering.

Skrevet (endret)

....

Endret av B2B

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...