Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det er noen som har kunnskaper om dette, eller vet hvor jeg kan finne info.

Jeg er hyperallergisk og har astma. Er allergisk for det meste, og mye vi ikke vet hva er.

Jeg kunne derfor gjerne tenkt meg og bygge et hus som er mest mulig allergivennlig, men jeg vet jo ikke hva som er allergivennlig eller hva jeg reagerer allergisk på av materialer.

Noen som vet materialer som er allergivennlige eller materialer som ikke er bra overhodet for allergikere.

Jeg har prøvd og søke en del på nett, men finner mest sider om miljøvennlige hus og ikke allergivennlige.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Linoleum er veldig allergivennlig. Det er laget av linolje, harpiks og kork. Forbo har bra utvalg.

Vinylbelegg er som regel ikke anbefalt for allergikere, da det kan avgi en del uheldige gasser.

Ellers mener jeg å ha hørt at malte gipsplater er bra.

Skrevet

Takk for svar!!!

Linoleum vet jeg ikke helt om jeg ville likt og hatt i et helt hus.

Vi har fliser på gulv i stue, kjøkken, gang og bad nå, er fliser allergivennlig?

Og hva med parkett?

Gipsplater er greit det har vi på veggene nå, og det synes jeg er fint.

Håper på mange flere svar.

Hva med ventilasjon og oppvarming? Jeg tåler ikke ved fyring.

Skrevet

Murhus skal være bra for asmatikere og allergikere.

Gjest Vintersol
Skrevet (endret)

Her og på linkene nederst på denne siden finner du veldig mye om hus og inneklima.

Håper du finner noen svar her. :)

Kan også føye til at i Naaf's velkomstblad 2006/2007 sto det oversikt over anbefalte produkter...

Der står bl a Alloc laminatgulv, huntonitt plater, Forbo linoleum, Agnes 3 vegg (spon) som allergivennlige produkter.

Endret av Vintersol
Skrevet

Tusen takk for svar!!

Skal lese på den linken.

Tar gjerne imot flere svar.

Gjest gjesta
Skrevet

Noen gipsplater kan bli fuktige og gi grobunn for mugg, noe som IKKE er bra for allergikere, så ville undersøkt dette - generelt pass på å unngå muligheter for fukt og soppdannelse. Ventilasjon er også viktig; mye ventilasjon på riktig måte (vet ikke noe mer om det..).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...