Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke pensjonist selv. Ennå er det noen år igjen til den tid,

men jeg lurer sannelig på hvordan de klarer seg i dagens samfunn.

Minstepensjonistene kan umulig ha de godt økonomisk? Hvordan

får de endene til å møtes?

Kanskje vi som ikke er pensjonister burde tenke på hvordan vi kommer

til å få det om noen år fram i tid.

Hvis helsa svikter og økonomien er stram, hvordan takle situasjonen?

Hva skjer hvis man sitter med eget hus og man skal betale eiendomsskatt

som er helt rå? :sur:

Jeg undrer jeg, på hva som kommer til å skje. Har til og med hørt om

pensjonister som har vært gift i mange år skiller seg, p.g.a. økonomiske

forhold. Ektefeller blir skattet mer enn de som lever alene. Merkelig.

:forklar:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Kan være smart å spare til pensjonen selv. Både jeg og min kjære har bra ordninger på jobben, men jeg ble likevel fortalt at vi burde begynne å spare når vi var rundt 30 for å kunne oppnå like mye som i lønnet arbeid.

Nå er vel jobben pålagt å ha en pensjonsordning for de ansatte, men tror likevel de fleste kan få en negativ overraskelse.

Bra du tenker på det :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Slutt å bruke minstepensjonister som brekkstang for hvordan du selv skal ha det når du blir pensjonist. Faktum er at du blir ikke minstepensjonist - for det forutsetter at du ikke har vært yrkesaktiv hele ditt liv.

Ved fylte 40 år bør de fleste begynne å tenke på pensjonen. Jeg frykter at den innførte OTP blir en sovepute for mange - den er forsvinnende liten og utgjør bare en brøkdel av det som trenges for å opprettholde dagens levestandard.

Når man sitter i nedbetalt hus er det helt annerledes å klare seg enn det er for de som er i etableringsfasen. Blir eiendomsskatten for dyr så er det faktisk bare å selge boligen som var ment for en familie på 5 og kjøpe en som er beregnet på 1. Dermed vil eiendomsskatten reduseres tilsvarende også. Det er uansett fordelsbeskatningen som er verst: Når du ikke har gjeld får du en skatt av fordel av å sitte i nedbetalt bolig. Den kommer du ikke unna og det er en del av misunnelsesbeskatningen Norge har på så mange områder.

Skrevet
Slutt å bruke minstepensjonister som brekkstang for hvordan du selv skal ha det når du blir pensjonist. Faktum er at du blir ikke minstepensjonist - for det forutsetter at du ikke har vært yrkesaktiv hele ditt liv.

Ved fylte 40 år bør de fleste begynne å tenke på pensjonen. Jeg frykter at den innførte OTP blir en sovepute for mange - den er forsvinnende liten og utgjør bare en brøkdel av det som trenges for å opprettholde dagens levestandard.

Når man sitter i nedbetalt hus er det helt annerledes å klare seg enn det er for de som er i etableringsfasen. Blir eiendomsskatten for dyr så er det faktisk bare å selge boligen som var ment for en familie på 5 og kjøpe en som er beregnet på 1. Dermed vil eiendomsskatten reduseres tilsvarende også. Det er uansett fordelsbeskatningen som er verst: Når du ikke har gjeld får du en skatt av fordel av å sitte i nedbetalt bolig. Den kommer du ikke unna og det er en del av misunnelsesbeskatningen Norge har på så mange områder.

Er vel ikke helt tilfelle det du skriver nå ang pensjon? For å bli minstepensjonist, så har du ikke vert yrkesaktiv i hele ditt liv!

Kjenner mange, spesielt kvinner som har endt opp som minstepensjonister etter et langt yrkesaktiv liv.

Problemet er at de har jobbet halv dag. Selv min mor er minstepensjonist etter 30 år i yrkeslivet. Hun er ikke mer enn 72 år. Det var ikke barnehager den tid, så barna passet hun selv ved siden av jobb.

Hva er passe bosted for 1 person da? Mine foreldre bygde seg bolig for mange herrens år siden. Det var bolig på 79 kvadrat, og der bodde det fire barn. Det var standarden den gang. Nå ble boligen for tungvint for de, så de kjøpte en som passet for pensjonister. Den boligen er på noen og 90 kvadrat. Så eiendomsskatten er større der.

Nå bor vi i en komune som har presset komunale avgifter til max. Jeg selv er godt voksen. da jeg fikk barn, så var det tre mnd permisjon. Gift med en som var ukesvis borte. barnehage skulle man lete lenge etter og dyrt var det. jeg selv blir minstepensjonist. jeg får vel ca 20 års opptjening. pensjonalder er lav der jeg jobber, men holder helsen kan jeg velge å jobbe lengre.

med god inntekt i dag, så byr avgifter selv i dag på tunge løft.

Skrevet

Jeg tar utgangspunkt i at jeg ikke får noe mer enn minstepensjon fra staten, og slik politikken rundt pensjon har vært de siste åra, så synes jeg det er naivt å tro at man får noe mere ved å jobbe. Reglene blir jo endret etter behov, og gjerne med tilbakevirkende kraft også, så jeg ser på alt over minstepensjon som en bonus, og kommer til å satse på privat pensjonssparing. Vi kommer til å begynne å spare til dette, innen jeg fyller 30, om ett par år.

Gjest Persille
Skrevet (endret)

slettet

Endret av Persille
Skrevet

Så ustabil som pensjonspolitikken har vært, satser jeg på å ordne pensjonen min selv. Har jo en god ordning gjennom jobben også da, men likevel vil man merke overgangen godt. 70% av lønnen man fikk før man ble pensjonist er en dratisk overgang. Jeg er 24 år og sparer ca 1500 i måneden i aksjefond med tanke på pensjonssparing.

Gjest Gjest 1
Skrevet
Når du ikke har gjeld får du en skatt av fordel av å sitte i nedbetalt bolig. Den kommer du ikke unna og det er en del av misunnelsesbeskatningen Norge har på så mange områder.

Nemlig. Derfor lønner det seg dessverre å ha en veldig høy gjeld...

Har man jobbet og slitt for utdannelse, barn og jobbet fullt i arbeidslivet, betalt ned studielån og boliglån og til slutt endelig tror at man kan slappe av som pensjonist, så får mange sjokk når de oppdager at nei da, ingen belønning for det, tvert i mot, da blir en beskattet for å ha vært for flink.

Skrevet
Nemlig. Derfor lønner det seg dessverre å ha en veldig høy gjeld...

Har man jobbet og slitt for utdannelse, barn og jobbet  fullt i arbeidslivet, betalt ned studielån og boliglån og til slutt endelig tror at man kan slappe av som pensjonist, så får mange sjokk når de oppdager at nei da, ingen belønning for det, tvert i mot, da blir en beskattet for å ha vært for flink.

jeg fatter ikke problemet; hvorfor ikke ta opp nytt lån på boligen og leve livet? ingen vits i å ha pengene bundet i verdier du ikke får tak i!

jeg har ingen planer om å bli gjeldsfri, nei...

Skrevet

Jeg kommer til og få minstepensjon uansett. Er kronisk syk og kommer nok aldri til og klare og jobbe mer enn 50%.

Men jeg har ikke utbetalt mer enn 7000 kr i måneden nå, så det er vel rundt minstepensjon.

Klarer meg jo bra takket være mannen min som jobber.

Men vi satser på og ha betalt ned bolig innen vi blir pensjonister, så kan vi heller ta opp lån på bolig og leve ekstra av det.

Nå har vi ikke råd til og sette av ekstra penger, siden jeg har så lav inntekt, mannen har helt normal inntekt og vi er i startfasen med mye gjeld og har barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...