Gjest Bellatrix Skrevet 28. februar 2007 #2 Skrevet 28. februar 2007 Jeg spiser kjøtt først og fremst fordi det er godt. Jeg er heller ikke vant til å ikke spise det. Vegetarmat kan sikkert være godt, men foreløpig av det jeg har smakt så føler jeg at noe mangler om det hverken er kjøtt, fugl eller fisk i middagen.
Arkana Skrevet 28. februar 2007 #4 Skrevet 28. februar 2007 foreløpig av det jeg har smakt så føler jeg at noe mangler om det hverken er kjøtt, fugl eller fisk i middagen. ← Det er min oppfatning også.
Gjest synseren Skrevet 28. februar 2007 #5 Skrevet 28. februar 2007 Det lurer jeg også på etter å ha sett Farmen
Cata Skrevet 28. februar 2007 #6 Skrevet 28. februar 2007 Fordi jeg synes det smaker godt. Og fordi jeg blir mett av det.
Gjest *Tara* Skrevet 28. februar 2007 #7 Skrevet 28. februar 2007 Jeg har overhodet aldri tenkt tanken på å bli vegetærianer ... har aldri helt forstått vitsen. Menneskene har spist kjøtt og fisk i alle år - i tillegg til å smake godt, så inneholder det viktige næringsstoffer. Dessuten synes jeg de vegetærianerne jeg har truffet ikke ser så veldig sunne og friske ut .. tvert imot, faktisk.
Gjenglemt sykkellås Skrevet 28. februar 2007 #8 Skrevet 28. februar 2007 Spiser ikke mye kjøtt, kunne sikkert klart meg uten, men spiser kylling og kjøttdeig (og ellers kjøtt som er blanda inn i resten av maten på en måte). Kunne godt tenkt meg å kutte ut kjøtt helt, men det er vanskelig. Spiser det både pga tilgjengelighet (vanskelig å unngå om man får servert mat forskjellige steder), delvis pga smak, men også fordi det inneholder litt vitaminer og sånt som jeg sikkert trenger litt av.
Gjest Emera Skrevet 28. februar 2007 #9 Skrevet 28. februar 2007 (endret) Jeg er ikke glad i hverken okse-, svine,- eller fårekjøtt. Men jeg er veldig glad i kylling, og jeg hadde savnet det dersom jeg ble vegetarianer.' Har ingen idealistiske grunner til kutte ut kjøtt, så derfor spiser jeg kylling (og fisk) med glede. Endret 28. februar 2007 av Emera
Gjest gjesta Skrevet 28. februar 2007 #10 Skrevet 28. februar 2007 Kombinasjon av flere ting, vane er selvsagt en av dem. Men jeg har også jobbet med kjøttproduksjonsdyr og har ikke noe prinsipielt i mot å slakte og spise dyr - selv om jeg for min del tenker endel på hvordan dyra har hatt det, og prøver å ikke velge det verste industrikjøttet. dessuten tenker jeg også helse og sunt kosthold og har mer eller mindre kuttet ut pølser o.l til fordel for fisk og mer grønnsaker. Jeg synes kjøtt er godt (ikke alt, men endel forskjellig), det tilfører maten smak og næring, og er en fin måte å få i seg nok proteiner på. Jeg tror også jeg hadde hatt problemer med å leve som en sunn vegetarianer her jeg bor nå, da mange viktige varer er vanskelige å få tak i, men jeg prøver å spise noen vegetarmåltider i uka, og ville sikkert kuttet ned på kjøttforbruket enda mer om alternativene var mer tilgjengelige. "Ideelt" ville jeg ikke spist industrikjøtt i det hele tatt, men kjøtt fra frittgående høns og kaniner på tunet ville nok vært en del av kostholdet.
Gjest Bobcat Skrevet 28. februar 2007 #11 Skrevet 28. februar 2007 Hadde ikke mennesket på et eller annet tidspunkt begynt å spise kjøtt, og senere kjøtt som var behandlet med varme, så hadde vi sittet i trærne og klødd oss i hodet fortsatt. Kjøtt gir masse næring og energi i forhold til mengden føde som inntas. Selv spiser jeg kjøtt fordi det er godt. Ingenting slår en mør, lite-til-medium stekt hjortebiff (eller forsåvidt også elgbiff) med tilbehør
chanell Skrevet 28. februar 2007 #12 Skrevet 28. februar 2007 Jeg spiser kjøtt fordi vi mennesker er beregnet for å være kjøttetere, vi trenger de proteinene,jern og vitaminene som finnes i kjøtt. Vi mennesker er iallefall ikke skapt for å bare leve på vegetarmat, derfor har vegetarianere ofte mangel på feks proteiner.
Gjest Tessmira Skrevet 28. februar 2007 #13 Skrevet 28. februar 2007 Jeg spiser kjøtt fordi vi mennesker er beregnet for å være kjøttetere, vi trenger de proteinene,jern og vitaminene som finnes i kjøtt. Vi mennesker er iallefall ikke skapt for å bare leve på vegetarmat, derfor har vegetarianere ofte mangel på feks proteiner. ← Har samme mening + at det er kjempe godt
Hu i Svingen Skrevet 28. februar 2007 #14 Skrevet 28. februar 2007 Svarte kombinasjon av flere. Jeg er oppvokst med kjøtt, og har overhodet ikke reflektert over hvorvidt jeg ønsker å være kjøttetende i oppveksten. Den andre grunnen er smaken. Den tredje er at mennesket er kjøttetende (denne grunnen oppsto senere). Jeg spiser ikke spesielt mye kjøtt, men jeg kan ærlig talt ikke tenke meg å ikke kunne spise en blodig biff i blant. Fisk (og egg) er dessuten noen jeg er helt avhengig av å ha i kosten (mye viktigere enn hvitt/rødt kjøtt, som jeg kunne klart meg uten hvis vi ser bort fra den obligatoriske biffen i blant). Søsteren er vegetarianer, og jeg spiser gjerne vegetarmat, men det hadde blitt stusselig i lengden å bare spise grønt (nei, jeg mener ikke salat). Jeg ser likevel verdien av å begrense kjøttforbruket, både av dyrevernhensyn og av hensynet til egen helse (selv om jeg mener at mennesket trenger et minimum av kjøtt). Kunne jeg velge ville jeg ha spist kjøtt fra dyr jeg vet hadde det bra, både mtp dyreholdet og transport til slakteri. Altså gjerne fra gårder som selger eget kjøtt. Vilt har jeg ingen betenkeligheter med å spise i det hele tatt.
Gjest Bobcat Skrevet 28. februar 2007 #15 Skrevet 28. februar 2007 Kunne jeg velge ville jeg ha spist kjøtt fra dyr jeg vet hadde det bra, både mtp dyreholdet og transport til slakteri. Altså gjerne fra gårder som selger eget kjøtt. Vilt har jeg ingen betenkeligheter med å spise i det hele tatt. ← Det beste kjøttet er fra dyr (helst vilt) man har knertet og tilberedt selv. Da vet man nøyaktig hvor det kommer fra og hvordan det er behandlet.
Gjest Eir Skrevet 28. februar 2007 #16 Skrevet 28. februar 2007 Jeg spiser kjøtt fordi det er den mest effektive næringen jeg kan få i meg. Har høy forbrenning, så da er kjøtt den letteste måten å få i meg nok proteiner på. Jeg ser også på mennesket som en jeger, og da er det kulturelt "riktig" å spise kjøtt for meg, spesielt siden jeg bor i ett kaldt og værbitt klima. Ser heller ingen grunn til å ikke gjøre det, så lenge man spiser dyr som har levd et godt liv, og ikke lidd overlast pga at vi spiser dem.
minienthe Skrevet 28. februar 2007 #18 Skrevet 28. februar 2007 fordi det er jæ*** godt og jeg ikke blir mett uten kjøtt i middagen, favoritten er rødt kjøtt med litt gnagemotstand
Gjest DyneTryne Skrevet 1. mars 2007 #19 Skrevet 1. mars 2007 Bøst å se spørsmålet gå andre veien for en gangs skyld! :-D Spiser ikke kjøtt fordi mennesker og dyr er likeverdige.
Solgudinnen Skrevet 1. mars 2007 #20 Skrevet 1. mars 2007 Hvorfor ikke? De fleste spiser kjøtt- og fiskemat. Tror det kan være like bra som bare å leve av vegetarmat. Men hvorfor ikke kombinere det? Noen kommentarer fra en jeg kjenner som er vegetarianer er at hvorfor spise kjøtt og fisk, hvorfor spise sine venner. Nei si det. Jeg anser ikke torsken som en av mine venner, heller ikke ribba ligger i kjøttdisken. Men vi burde kanskje bli vegetarianere? vet ikke, jeg har faktisk aldri vurdert det. Jeg drikker i hvert fall kaffe med god samvittighet. :kaffe:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå