Gå til innhold

Katten favoriserer! Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en nydelig, god og snill kastrert hannkatt på 6 år.

Katten gjør veldig forskjell på oss som bor i huset. Han har tydelig valgt sin husfar som sin aller beste venn! Jeg kan gjøre alt mulig for at han skal ha det godt; ordne mat og vann, slippe ham inn og ut (står gjerne opp midt på natten når det stormer ute og jeg synes synd på ham...det gjør aldri min kjære!) og børste pelsen hans - noe som gir ham stort velvære. Da strekker han seg så lang han er, gjerne på ryggen, og "armene" rett til værs for å bli børstet! :ler:

Men hvem er det han hopper opp i fanget til? Jo, min kjære! Alltid ham. Eller en av ungene. Men aller helst "pappaen". Han får ikke drikke kaffe i fred, ikke spise frokost i fred i helgene. Hviler han middag, ligger katten på magen hans. Legger mannen min seg på golvet for å nyte god musikk, legger katten seg langflat ved siden av. Han står nærmest og tripper og venter på at mannen min skal sette seg ned, så han kan få hoppe opp i fanget. Det er ganske utrolig! Mannen min er glad i katten, og har tydelig "kattetekke". Men vi forstår ikke denne tydelige forskjellsbehandlingen!

Jeg har aldri gjort katten noe vondt, tvert i mot! Det var jeg som overtalte mannen min til å få katt (for barnas skyld) den gang da... Så jeg er litt skuffet over at katten bare stikker av når jeg prøver å ta ham på fanget for å kose med ham. :tristbla:

Hva er det som gjør at katter velger som de gjør?

Noen tanker om dette? Er det bare "kjemi" mellom menneske og katt, eller kan det være andre egenskaper hos mennesket som tiltaler katten? Kjønn, stemme, atferd?

:forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lurt på det samme, vi har to katter og de har valgt hver sin favoritt. Det er stort sett jeg som mater de, slipper de ut og inn og er hjemme med de hele dagen, men likevel foretrekker den ene mannen min (og den andre meg) Begge to er hunkatter.

Rare greier det der.

Søsteren min har to katter som begge foretrekker samboern hennes. Kanskje det mest normale er at de velger den mest utilgjengelige og at det er hun som liker meg som er "rar" :klø:

Skrevet

Jeg tror det er bare sånn det er. Den eldste katten vår har helt klart samboeren min som favoritt, hun er helt betatt av ham og vil sjelden kose med noen andre. Flere ganger daglig må hun opp i armkroken, begrave ansiktet i klærne hans og bli strøket og gredd. Den yngste vår derimot foretrekker meg, hun sover inntil/oppå meg i sengen om natten og skal ofte følge meg rundt i huset. Begge er hunnkatter og det er også jeg som er sammen med dem hele dagen, men vi deler ellers på mating og slikt. Jeg tror vel det har med kjemi å gjøre, på samme måte som at vi foretrekker enkelte mennesker framfor andre.

Skrevet

Katter er ofte "enmannsdyr", og dermed velger de seg gjerne en favoritt når de bor hos en hel familie. Tror det har mest med kjemi å gjøre. Vi er to mennesker fordelt på fire katter og en hund, og tre av kattene er "mine" mens den siste katten og bikkja er "hans". Hadde det vært ting som stemme, lukt osv, så regner jeg med at alle hadde hatt samme favoritt, men det er tydeligvis individuelt hva de går etter.

Ikke så mye å gjøre med, annet enn å skaffe seg flere katter, og håpe at noen av dem foretrekker deg.

Skrevet (endret)

Nå er det mulig jeg er helt på jordet her, og muligens litt politisk ukorrekt også, men det kan jo hende at katter (og hunder) kanskje i sterkere grad knytter seg til den personen som de oppfatter har mest autoritet. Selv om katter kanskje ikke er noe utpreget flokkdyr, slik som hunder er, så vil det skje en innbyrdes rangordning mellom individene når de kommer sammen eller lever som en gruppe/flokk. Dette er vel bare en instinktiv del av gruppedynamikken og sosial atferd dyr imellom.

Bare gjetter :vetikke:

Endret av Bobcat
Skrevet
Nå er det mulig jeg er helt på jordet her, og muligens litt politisk ukorrekt også, men det kan jo hende at katter (og hunder) kanskje i sterkere grad knytter seg til den personen som de oppfatter har mest autoritet. Selv om katter kanskje ikke er noe utpreget flokkdyr, slik som hunder er, så vil det skje en innbyrdes rangordning mellom individene når de kommer sammen eller lever som en gruppe/flokk. Dette er vel bare en instinktiv del av gruppedynamikken og sosial atferd dyr imellom.

Bare gjetter  :vetikke:

Men hvordan forklarer man da der hvor to katter velger hvert sitt familiemedlem?

Skrevet (endret)
Men hvordan forklarer man da der hvor to katter velger hvert sitt familiemedlem?

Tja, kanskje fordi det finnes en rangordning mellom de to kattene også. Den ene sikrer seg den mest dominante personen, mens den andre må "ta til takke med" nestemann på rangstigen. Hvordan fordeler valgene kattene gjør seg på rangordningsforholdet dem i mellom?

Endret av Bobcat
Gjest Silmarill
Skrevet

Dette er ikke uvanlig! Som regel så er det sånn at den personen som duller mest med katten får ikke like mye oppmerksomhet med den personen som ikke gir det!

Det er vanlig at en katt viker fra den personen som roper/maser på den mest, og kommer til den som avviser den!

Dersom du skal få en katt til å komme til deg skal du se vekk fra den - da kommer den!

Ser du den inn i øynene å maser - viker den unna deg!

Dessuten så liker ikke katter å bli holdt fast mot sin vilje. Dersom du gjør dette så misliker den det å går til den personen som også er "herre i huset" men som lar den være i fred ved kun klapping/kløing!

(dette gjelder ikke alle katter, men spesielt de som er sære) Det er jo mao. de fleste katter

Skrevet
Eller fordi dei også er ulike. Me menneske vil til ein iviss grad ha ulik oppfatning av kva som er autoritært, kanskje dyr også har det? Første hunden me hadde i vår familie holdt seg liksom til pappa. Den me har no held seg til mamma...

Selvsagt har du et poeng :) Ikke bare kan kattene ha ulik oppfatning av hva som oppfattes som autoritært, men det kan også være små nyanser i atferden hos deg og mannen din på et eller annet tidspunkt som har bidratt til det valget katten har gjort.

Skrevet

Takker for mange interessante svar! :)

Jeg har vært innom mange av disse mulighetene.

Skal prøve å ignorere katten litt framover og se om det skjer noe. Men det aner meg at han allerede har funnet sin favoritt. Bare litt merkelig at før så delte han litt på godene, og gikk fra den ene til den andre (før han endte opp hos mannen) mens nå vurderer han meg ikke engang! :grine:

Det er uansett interessant å stoppe opp og reflektere over hva som gjør at dyr "tenker" eller "velger" som de gjør!

:vinke:

Gjest Gjesta
Skrevet

Vi hadde en katt som stort sett aldri koste med min mor fordi hun nesten aldri satt i ro. Han pleide å sa an gjester og hoppe opp til den han regnet med ble sittende rolig lengst...

Kan som noen sier hende han tar deg for gitt... Hos et vennepar var hun mye hjemme mens hun tok opp en del fag. De fikk en valp i den perioden, og hun var skikkelig pappajente. Venninen vår tok hun for gitt. Til og med når vi kom hjem samtidig som dem var hun mer opptatt av å hilse på oss som var gjester enn på matmoren. Dette endret seg veldig når matmor begynte å jobbe. Plutselig var hun ikke der hele tiden lenger, da ble hun plutselig mye viktigere.

Hunder følger mer en autoritær leder. Min mor har alltid gitt alle hundene vi har passet i gjennom årenes løp mat, gått tur med dem. Omtrent alle uten unntak liker min far best. Bare de hundene som er litt nervøse foretrekker henne fordi hun ikke er så autoritær.

Hunden vår kan jeg egentlig ikke se at har noen favoritt. Hender jeg tror samboeren er det, men andre ganger kommer han bare til meg.

Skrevet

Katten min koser med alle han, hvis vi sitter i sofaen kommer han og setter seg først på et fang og koser litt før han fortsetter til neste fang bortover :ler: Men innimellom favoriserer han, som når vi har besøk vil han bare kose med dem, eller når jeg er hjemme etter å ha vært borte en god stund der jeg bor nå, kommer han luskende og setter seg på fanget mitt å puurrrrerrr :hjerte:

Skrevet

Det er vel den berømte kjemien som slår til.

Jeg følte meg skikkelig sviket når min katt forelsket seg i faren min når vi var hjemme i sommerferien :ler:

Jeg har også møtt katter som bare liker kvinner..

Selv er jeg kjempepopulær blant de fleste hunder. Noe som er litt rart, da jeg ikke er hundemenneske.

Skrevet

Tror katten våre favorisere etter tiden på døgnet.. Om natten ligger de kun hos meg og skal kun kose med meg, samme om morgenen og, bortsett fra han ene som er for kosete.. Utpå dagen forandrer det seg litt... Kommer egentlig ann på hvem som kommer først hjem..

Gjest beekeeper
Skrevet

Sånn var det med katten min også. Hun likte samboeren best, kanskje mest fordi han dullet mest med henne også. Hun ville ikke kose noe særlig med meg.. Så fikk vi en ny pus i huset, og han likte meg best! Mest kanskje fordi jeg var den "roligste" og kunne sitte lenge og kose..

Så flyttet jeg for meg selv med de to kattene, så blir etterhvert den første katten veldig glad i meg også.. det har tatt litt tid, men nå kommer hun til meg når hun er sulten, redd eller vil ha kos. Men hun kjenner igjen kjæresten når han kommer hit, og hun virker mye roligere etter at han har vært borti henne..

Skrevet (endret)
Det er vanlig at en katt viker fra den personen som roper/maser på den mest, og kommer til den som avviser den!

Dersom du skal få en katt til å komme til deg skal du se vekk fra den - da kommer den!

Dette kan allergikere og folk som er redde for katter bekrefte :)

Endret av Ut i det fri
Skrevet
Dette er ikke uvanlig! Som regel så er det sånn at den personen som duller mest med katten får ikke like mye oppmerksomhet med den personen som ikke gir det!

Ser du den inn i øynene å maser - viker den unna deg!

Dessuten så liker ikke katter å bli holdt fast mot sin vilje. Dersom du gjør dette så misliker den det å går til den personen som også er "herre i huset" men som lar den være i fred ved kun klapping/kløing!

(dette gjelder ikke alle katter, men spesielt de som er sære) Det er jo mao. de fleste katter

Dette tror jeg på!

Jeg har ofte sett at katter oppsøker de personene som er minst frampå i fht dem. Kanskje det er jegerinnstinktet som slår ut? Eller at det er mer stas med den som virker uoppnåelig? Hender jo mennesker og tenker slik... ;)

Tror også noen katter leter etter/søker en "mamma".

Gjest Vidvandre
Skrevet

Katten til lillesøstra mi liker verken meg, lillesøstra mi eller mamma, men elsker pappa. Prøver vi og kose med ham, bare klager han og prøver å komme seg vekk, men hopper opp på fanget til pappa og maler. Eneste ganger han gidder å være med oss andre er når pappa er bortreist. Når pappa da kommer tilbake blir han kjempeglad :P

Tror det er noe i det at katten velger den som sitter mest i ro egentlig, pappa er litt sofagris :ler:

Skrevet

Pusen vår er tydeligvis en meget rettferdig liten kar fordi han bestemmer seg helt tydelig for at nå er det sambo for alle penger før han plutselig og tydelig bestemmer seg for at nå er det min tur en periode. Meg og sambo har snakket litt om dette og ingen av oss kan sette fingeren på hva vi gjør for noe spesielt når han skifter favoritt. Han har sin favoritt i ca 2 uker om gangen!

Skrevet

Jeg er inne i en "ignoreringsperiode" i forhold til pus... :sjarmor:

Det er ikke lett, har så lyst til å kose med ham, men prøver å overse ham litt. I ettermiddag satt mannen og jeg i hver vår sofa, og da sto han på golvet og kikket på oss. Før han hoppet opp til mannen min... Må sikkert ignorere en stund til!

(Men har måttet lure meg til en liten kos, da... Han er jo så myk og god. :sjenert: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...