Gjest enois Skrevet 28. februar 2007 #1 Del Skrevet 28. februar 2007 Samboeren min mistet lappen i fjor høst. Dette var for sju mnd. Hvordan må han kjøre opp igjen? Vi har ringt til både kjøreskoler og politiet for å få svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bobcat Skrevet 28. februar 2007 #2 Del Skrevet 28. februar 2007 Skjedde dette i prøvetiden (hatt førerkort i mindre en to år sammenhengende)? Reglene avhenger også av lengde på sperrefrist (6 mnd eller mer). Dette var altså for 7 mnd. Skjedde dette i prøvetiden, så må man ta teoriprøve og oppkjøring på nytt. Dersom prøvetiden er over, så skal det holde med en ny oppkjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sativa Skrevet 28. februar 2007 #3 Del Skrevet 28. februar 2007 Jeg håper han aldri får lappen igjen. Når folk mister lappen så har de gjerne oppført seg såpass farlig i trafikken at de egentlig aldri skulle ha sittet bak et ratt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 1. mars 2007 #4 Del Skrevet 1. mars 2007 Samboeren min mistet lappen i fjor høst. Dette var for sju mnd. Hvordan må han kjøre opp igjen? Vi har ringt til både kjøreskoler og politiet for å få svar. Jeg kan vel tenke det er noe som er innført som endel av straffen. Noe ala: Siden man har overtrådt reglene såpass at man mistet retten til å kjøre bil så er det kanskje greit å bevise at man kan det på nytt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cand.intet Skrevet 1. mars 2007 #5 Del Skrevet 1. mars 2007 Det ser ut til at samboeren din må ta en forenklet praktisk prøve. (Aner ikke hva det egentlig betyr), ikke ordinær oppkjøring. § 8-3. Tap av førerett for lengre periode enn 6 måneder Fastsettes tap av førerett for lengre tid enn 6 måneder for overtredelse av trafikale adferdsregler, skal det kreves ny førerprøve som vilkår for gjenerverv av føreretten. Er tapsperioden fastsatt for kortere tid enn 1 år, bør det avlegges delvis (praktisk) prøve, dersom ikke særlige grunner tilsier full førerprøve. Dette fremgår av Forskrift om tap av retten til å føre motorvogn mv. Det finnes noen flere bestemmelser i § 8-3, du kan jo kikke på dem og se om noe av dette gjelder for din samboer. Jeg synes også det er rart om det ikke står noe om ny førerprøve i vedtaket som ligger til grunn for at han mistet lappen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest enois Skrevet 1. mars 2007 #6 Del Skrevet 1. mars 2007 Hmm. det er ikke lett å skjønne hva de mener med de paragrafene sine. De bruker ikke akkurat et enkelt språk. Men det vil si at han må ta oppkjøringen igjen, og kanskje litt teori? men hvor finner han ut hvem han må kontakte for å avgi en teoriprøve? Dette skal ikke være enkelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest enois Skrevet 1. mars 2007 #7 Del Skrevet 1. mars 2007 Forresten så hadde han hatt lappen i nesten fire år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 3. mars 2007 #8 Del Skrevet 3. mars 2007 Jeg håper han aldri får lappen igjen. Når folk mister lappen så har de gjerne oppført seg såpass farlig i trafikken at de egentlig aldri skulle ha sittet bak et ratt. ← Kjære deg. Jeg er sannsynligvis helt enig med deg at fartsgrenser og slikt skal overholdes og at man skal respektere at andre og ferdes på veien. Jeg støtter førerkortbeslag når det er helt berettiget. MEN! Jeg kan garantere deg at det er mange tilfeller der politiet egentlig ikke ser poenget med å ta lappen, fordi det rett og slett er idiotiske regler. Og så har du de igjen som gjør alt de kan her i verden nettopp for å ta lappen fra folk, uansett hvor urimelig det enn måtte være. Det jeg forsøker si her er at det er mange sider av et enkelt ark, spesielt hvis du bretter det litt. POENGET mitt med denne avsporingen er nettopp det; dette er en tåpelig avsporing og et utsagn/utrop som har sabla lite med diskusjonen å gjøre. Du vet tross alt ikke hva enois' samboer gjorde for å miste lappen. Jeg sier som jeg forsøker lære disiplene mine i Forsvaret; Tenk før dere snakker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest enois Skrevet 3. mars 2007 #9 Del Skrevet 3. mars 2007 jeg vet. orket ikke å bry meg om det sativa sa engang. Det er alltid noen som må late som de er bedre enn andre. Det har ingenting med saken å gjøre hvordan han mistet det. Men tilbake til saken. Vi ringte Statens vegvesten og de kunne fortelle oss at han måtte søke for å få det tilbake. Skjønner ikke noe jeg.. Skulle vi lukte at det måtte søkes? jaja. da får vi sikkert svar på hva som skjer videre snart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 3. mars 2007 #10 Del Skrevet 3. mars 2007 Han kan vel kanskje ta kontakt med en kjøreskole, så sender de søknaden videre? For han må jo uansett leie bil gjennom en kjøreskole, og da kan det være like greit å "knytte" seg til en med en gang.. Da jeg tok lappen så sendte kjøreskolen søknad til ett eller annet som skulle sjekke rullebladet mitt for sperrefrister etc.. og etter 3 uker fikk jeg svar i posten om at jeg kunne ta lappen blablabla.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
messy Skrevet 3. mars 2007 #11 Del Skrevet 3. mars 2007 Går også an å gå på vegvesenet/biltilsynet sine sider og søke direkte. Det gjorde jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sativa Skrevet 3. mars 2007 #12 Del Skrevet 3. mars 2007 jeg vet. orket ikke å bry meg om det sativa sa engang. Det er alltid noen som må late som de er bedre enn andre. Det har ingenting med saken å gjøre hvordan han mistet det. Men tilbake til saken. Vi ringte Statens vegvesten og de kunne fortelle oss at han måtte søke for å få det tilbake. Skjønner ikke noe jeg.. Skulle vi lukte at det måtte søkes? jaja. da får vi sikkert svar på hva som skjer videre snart. ← Jeg tror ikke at jeg er bedre enn andre. Ihvertfall ikke når det kommer til bilkjøring. Men det er vel en kjensgjerning at politiet inndrar førerkort fordi noen har oppført seg på en måte i trafikken som kan skade andre eller er veldig forbudt. Det er rart med det der, man retter pekefingre i øst og vest for andres bittesmå lovovertredelser, men tenker ikke over at man er like mye skurk hvis man gjør ulovlige ting i trafikken. Det er liksom greit det. Se på fyllekjøring for eksempel (tror ikke at det er det fyren i dete tilfelle har gjort, det er bare et eksempel) Mange bruker det faktum at man kan blir tatt som grunn til å ikke drikke og kjøre, mens det egentlige problemet ligger i hvor stor skade og tap du kan påføre andre mennesker ved en slik oppførsel. Men hvis fyren ikke har gjort noe særlig sprell, så får han vel lappen snart tilbake da tenker jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå