Gå til innhold

Hvordan foregår en tvangsinleggelse?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Redd_*
Skrevet

Jeg leste nettopp om en mann som hadde blitt tvangsinnlagt. I den forbindelse måtte han kroppsvisiteres, altså kle seg helt naken, og undersøkes absolutt overalt, for å si det sånn. I tillegg måtte det være med folk inn på badet for å se på at han dusjet og gikk på do!

For meg som sliter veldig pga seksuelle overgrep høres jo et sånt senario ut som oppskrift på retraumatisering. Nå prater familien min om å få meg tvangsinnlagt, og jeg begynner rett og slett å bli livredd bare av tanken. Kan jeg ikke få ha kroppen min i fred da heller? Vet at et sånt senario hadde vært et regelrett mareritt for min del... :(

Håper noen som har vært tvangsinnlagt kan være så snill å forklare hvordan dette egentlig foregår..Blir jo dritredd bare av tanken jo :S Har vært innlagt frivillig tidligere og ble betydelig verre av det, siden det minnet så utrolig mye om overgrepet der jeg ble holdt fanget og voldtatt i timesvis - å være alene med menn på små rom med låste dører er ikke bra for meg! Derfor vil jeg absolutt ikke bli innlagt..men så er det den familien min da.

Kan noen vær så snill hjelpe meg med litt info her?

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg har dessverre ikke erfaring med tvangsinnleggelse, men når dette med å undersøke kroppens hulrom, så trodde jeg at jeg hadde hørt at man ikke kan gjøre dette på psykiatriske pasienter(?). Det at han ble fotfulgt, betyr nok at han var svært dårlig, f.eks. suicidal. Det skal være grunner til at noen skal være med deg på do.

Når det er sagt, så kan det oppeves lettere å legges inn frivillig enn å bli tvangsinnlagt. Hvis du forstår at familien din er alvorlig bekymret for deg, kunne du kanskje tenkt på å innlegge deg selv? Kanskje du også kan forklare saken for personalet, om at du helst ikke vil være alene med mannlig personale osv? De bør kunne ta hensyn til slike ting, da de er der for at du skal kunne bli bedre.

Det er så synd at du har hatt dårlige erfaringer med psykiatrien tidligere. Vit også at du har rett til å klage. Likevel, det kan jo være at ting blir bedre denne gangen? Spesielt hvis du forteller dem om dine opplevelser fra forrige gang?

Skrevet

Hvis du er i fare for å skade deg selv eller andre under innleggelsen vil de følge deg overalt ja. På do. når du skal bæsje. ta på deg bind osv.

men de fleste som er tvangsinnlagte vil ikke dette skje.

Gjest Trolletrine
Skrevet

Hvis du blir tvangsinnlagt og er blitt vurdert som farlig for deg selv eller andre,så vil du nok muligens bli fotfulgt ja.Men viktig å presisere at det i hovedsak er et personale av samme kjønn som deg selv,og at behovet for dette blir vurdert kontinuerlig.Videre har jeg aldri hørt om annen kroppsvisitering enn utenpå klærne,-og også da med en av samme kjønn.

Ellers tas det også hensyn til historien din,og de ansatte skal også behandle deg på en slik måte at du ivaretar verdighet og integritet så langt det lar seg gjøre,-og det gjør det i de aller fleste tilfeller.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er vel egentlig en fare for meg selv ja, så det er jo ikke akkurat beroligende at man kan komme til å bli fulgt rundt slik :S Om de må se på at jeg dusjer og lignende så kommer jeg bare til å la være å dusje, så får de selv ta konsekvensene for stanken ;) Men i det minste bra at det ser ut til at jeg slipper kroppsvisitering. Phwu!

Takk til dere som har svart, men skulle gjerne hatt flere tilbakemeldinger også!

Gjest Gjest
Skrevet

Pasienter som er til fare for seg selv blir enten fulgt inn på badet/toalettet, eller får x ant min til å dusje alene. Personalet vil da stå utenfor døren, og komme inn for sjekk etter min har gått. Det vil komme an på om pasienten er aktiv forsøkende til å skade seg selv eller om de bare tenker på å gjøre det. Personalet vil uansett gjøre alt de kan for at pas ikke skal skade seg selv.

De vil heller ikke stå å stirre på pas som sitter på toalettet eller dusje. De vil bare være tilstede. Man kan be om at de skal være litt diskrete. Og en ting er sikkert, det er IKKE noe moro å måtte stå inne på et toalett hvor en pasient skal gjøre sitt fornødne.

Skrevet

Hvis du antar at du uungåelig kommer til å bli innlagt og at det ikke er noen vei utenom, og er redd for alt rundt en tvangsinnleggelse, bør du vurdere om det ikke er bedre å "melde seg frivillig", slik at du slipper evt. dramatikk rundt innleggelsen.

Skrevet
Hvis du antar at du uungåelig kommer til å bli innlagt og at det ikke er noen vei utenom, og er redd for alt rundt en tvangsinnleggelse, bør du vurdere om det ikke er bedre å "melde seg frivillig", slik at du slipper evt. dramatikk rundt innleggelsen.

Dette er et viktig poeng. I hvert fall i tilfeller hvor det er snakk om innleggelse pga. suicidalitet. Når det gjelder psykoser vil jo vedkommende ofte ikke forstå hvorfor de må innlegges, og dermed stritte imot, og ikke godta det. "Frivillig tvang" er et godt alternativ, og gjør at man ikke føler seg helt overkjørt og tråkka på.

Under tvangsinnleggelser gjelder det paragrafer og punkter på om hvor mye personalet skal følge deg.

Kroppsvisitasjon (naken) skjer nok sjelden i tilfeller hvor det er snakk om å skade seg selv/ta sitt eget liv. Da er det nok i forbindelse med psykoser eller trusler om å skade andre. Men sjekk om man har skadelige gjenstander, piller etc. blir undersøkt. Samt baggasje, klær og annet. Det er ikke bare for å beskytte en selv, men også andre som er innlagt sammen med en. Hvem vet hvem som kan snike seg inn på et rom og stjele neglklipperen din og skade seg selv eller andre? Best å være samarbeidsvillig.

Skrevet

kan du ikke søke om å kun bli "forfulgt" av kvinnelige ansatte med grunnlag i traumene dine? :) det må da kunne gå an å ordne, de kan da ikke være så lavmål at de skal plage deg i hjel i veien tilbake til livet! :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...