Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk så lyst på hjemmelaget brød,så tenkte jeg skulle bake etterpå....

Men mangler oppskrift! Noen som har en oppskrift på et godt brød? Vil ha det litt grovt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg baker brød bruker jeg aldri oppskrift. Jeg tar det jeg har i huset/har lyst på. Til to brød bruker jeg ca 12-13 dl mel og kornsorter, alt etter hva jeg har. F.eks. sammalt rug, sammalt hvete, knuste helkorn, rugmel, grovbakstmel, havremel, fiberbakst, havregryn, kli, linfrø, solsikkefrø (de to siste bør ligge i bløt ca 10 minutter før de has i deigen, ellers blir brødet tørt) osv osv. Minst halvparten av melet er hvetemel, det synes jeg gir best resultat. Grove melsorter inneholder ikke så mye gluten og hever seg derfor ikke så godt, jeg synes brød med mye grove melsorter derfor blir ganske tunge og kompakte. I tillegg til melet har jeg da i en pose tørrgjær, litt sukker, litt salt, litt olje og nok væske til en smidig deig. Jeg bruker ca 50/50 melk og vann (melken gjør at skorpen ikke blir så tørr og sprø). Bruker gjerne litt yoghurt naturell i om jeg har det, hakkede nøtter er også godt og revet gulrot gir saftig og godt brød. Jeg knar deigen lenge (i kjøkkenmaskin er jo det enkelt) og lar den heve godt. Baker ut og legger brødene i former. Etterhever godt. Stekes på nederste rille ved 200-225 grader i 40-50 minutter. (Du kan også lage rundstykker av deigen, da stekes de på midterste rille ved 225 grader i 10-15 minutter).

Skrevet

Hmm...det fikk jeg lyst til å prøve...bare blande litt!

Så får vi se hvordan det går, er ingen mester på kjøkkenet hehe

Takk

Skrevet

uff,skjønner ikke hva jeg har gjort galt....

Brødene hever ikke.... så brødene mine er heller som baguetter :ler:

Ingen mester på kjøkkenet nei

Skrevet
uff,skjønner ikke hva jeg har gjort galt....

Brødene hever ikke.... så brødene mine er heller som baguetter :ler:

Ingen mester på kjøkkenet nei

Har du hatt i gjær? (Kanskje teit spørsmål, men jeg har selv opplevd å vente og vente på heving før jeg ser den uåpnede gjærpakken på benken...)

Hadde væsken riktig temperatur? (ca 37 grader ved fersk gjær, 40 grader ved tørrgjær?), hvis væsken er for kald kan det ta lenger tid å heve, er den altfor varm kan den ha drept gjæren.

Skrevet

Tok i gjær og passet på riktig temperatur.....

Skrevet

Da må du nok bare ha litt tålmodighet. Husk at de også hever seg mye mens de steker i ovnen, de skal ikke akkurat fylle brødformene selv etter at de er hevet.

Skrevet

De brødene ble ikke noe bra....De ble aldri større hehe

Men jeg prøver på nytt imorgen,og da med hjelp fra samboer siden han var så lur og si at han hadde bakt brød mange ganger før ;)

Skrevet

Brukte du nok hvetemel? Enkelte melsorter har dårlig bakeevne, mens hvetemel har god bakeevne.

Skrevet (endret)

Det kan være at jeg brukte for lite hvetemel....

For idag brukte jeg mer hvetemel og da ble de litt større hvertfall...Det ene ser jo nesten ut som et vanlig brød :ler:

De jeg lagde i går har blitt skikkelig harde...

Endret av -frøya-
Skrevet

Hvis de ble harde, hadde du i for lite væske. Det er også grunnen til at deigen ikke hevet seg. Jeg har ingen fast oppskrift, men tar det jeg har. Noen ganger blir deigen for klissete og spesielt hvis jeg baker rugbrød, men de blir gode. Problemet er at deigen blir vanskelig å jobbe med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...