Gjest Beatricia Skrevet 28. februar 2007 #1 Skrevet 28. februar 2007 Jeg og min samboer skal i samtale i banken i morgen for første gang, og er veldig spente!!! Min samboer jobber 50% fast i kommunen og tar i tillegg flere ekstravakter per mnd. Tjente ca 230000 kr i fjor. Jeg tjente ca 70 000 kr og har i tillegg kontantstøtte, barnetrygd og endel stipend siden jeg har barn og studerer. Utbetalt har vi ca 25-27 tusen i mdn tilsammen. Vi kan vise til den nåværende husleien vår på 7500 kr pluss strøm og at vi har begynt å betale på studielånet til samboer. HAn har 70 000 kr og jeg ender opp på ca 250 000 kr. Vet at det er veldig individuelt, men hva tror dere vi kan få i lån?? Og hvor mye vil det bli i avdrag per mnd? Stiller kanksje mange rare spørsmål, men vi er veldig ferske innenfor dette området Takk
Gjest Bøllefrøet Skrevet 28. februar 2007 #2 Skrevet 28. februar 2007 (endret) Her kan du i alle fall se hvor mye det blir pr måned: https://www.dnbnor.no/portal/biztools/laanekalk/index.jhtml Vi er i omtrent samme situasjon som dere (jeg studerer, får lån og stipend, og har en ekstrajobb hvor jeg tjener rundt 5000, men vi har ikke barn, og samboeren min tjener ca 245 000 fast), og vi kunne få lån på ca 1,4. Ville nok kanskje regnet med at dere får litt mindre siden han bare har 50% fast, og dere har barn, men det er veldig forskjellig fra bank til bank. Endret 28. februar 2007 av Kake
Gjest Beatricia Skrevet 28. februar 2007 #3 Skrevet 28. februar 2007 Her kan du i alle fall se hvor mye det blir pr måned: https://www.dnbnor.no/portal/biztools/laanekalk/index.jhtml Vi er i omtrent samme situasjon som dere (jeg studerer, får lån og stipend, og har en ekstrajobb hvor jeg tjener rundt 5000, men vi har ikke barn, og samboeren min tjener ca 245 000 fast), og vi kunne få lån på ca 1,4. Ville nok kanskje regnet med at dere får litt mindre siden han bare har 50% fast, og dere har barn, men det er veldig forskjellig fra bank til bank. ← Takk for svar!! Blir spennende!!!
Gjest Beatricia Skrevet 28. februar 2007 #4 Skrevet 28. februar 2007 Noen som vet om de regner barnetrydg, kontantstøtte og stipend inn som en del av inntekten? Evtntuelt også studielån? Både jeg og min samboer mottar stipend og det blir jo litt ekstra
Gjest bada Skrevet 28. februar 2007 #5 Skrevet 28. februar 2007 De ser på samlede inntekter og utgifter, så svaret på spørsmålet ditt er ja.
liv Skrevet 28. februar 2007 #6 Skrevet 28. februar 2007 I dnb så trekker de fra studielån fra total lånesummen. Vil anbefalle å se om dere kan få startlån fra kommunen. Det er det husbanken som har og det er bra rente og vilkår!
Snupsi79 Skrevet 28. februar 2007 #7 Skrevet 28. februar 2007 (endret) De går ut ifra SIFO modellen (mener jeg det var) og det er utifra deres inntekter og denne modellen som låneberegningen blir. Her jeg bor ville dere fått ca. 900.000-950.000 i lån på deres inntekt, men i f.eks Oslo er det mulig dere ville fått mer. Jeg tok selv opp lån for ett år siden, og hadde i overkant av 300.000 i inntekt, fikk da 950.000 + at all egenkapital ble lagt på toppen av det igjen. Hadde også barnetrygd, kontantstøtte osv.Dessuten vil nok hva du er utdannet som telle med, hva fremtidig inntekt vil bli.F.eks er det veldig lett for legestudenter å få lån under utdanning, mens det tilsvarende vil være vanskeligere for en assistent i en barnehage. Endret 28. februar 2007 av Snupsi79
Gjest bada Skrevet 28. februar 2007 #8 Skrevet 28. februar 2007 (endret) I dnb så trekker de fra studielån fra total lånesummen. ← Ja, det er riktig! Studielån er ikke inntekter, men det går inn i den totale gjeldsbyrden. Stipend derimot, samt alle mulige trygder og stønader regnes som en del av inntekten. Endret 28. februar 2007 av bada
Gjest Bøllefrøet Skrevet 28. februar 2007 #9 Skrevet 28. februar 2007 Da vi snakket med banken regnet de studielån (og stipend) som inntekt. Er noen som gjør det, andre ikke.
Snupsi79 Skrevet 12. mars 2007 #10 Skrevet 12. mars 2007 Hvor mye fikk dere da? Litt nysgjerrig på hvor ulik praksis de ulike banken har
kipa81 Skrevet 13. mars 2007 #12 Skrevet 13. mars 2007 Hei!! Fikk opptil 1,1 mill, ikke mer, siden mye av min inntekt vil forsvinne etterhvert og ikke er fast (kontantstøtte og stipend). Da regnet vi med 8 % rente for sikkerthetsskyld, og ikke dagens på litt over 4 %. Da kunne vi fått mer sa bankmannen, men det var trygt å legge inn litt marginer! Ser ut til at vi får leie et par-tre år til. Da er forhåpentligvis egenkapitalen bittelitt større og jeg har kanskje fast jobb Dessuten hadde vi bare tenkt å kjøpe for et par år, og da ville vi brukt opp muligheten til førstehjemslån og full dekning. Heller bedre å spare den muligheten! Og det hadde vært kjedelig om vi skulle selge uten fortjeneste om to år og da fortsatt ikk har egenkapital og ingen mulighet til førstehjemslån! Føler vi gjør det riktige selv om det er sure penger å betale i leie! Men vi synes i hvertfall vi leier en koselig leilighet sentralt i Bergen, og i området der vi har søkt flere barnehager til lillegutt!! Tusen takk for alle svar!! Det var i hvertfall kjempenyttig med samtale i banken og ikke på langt nær så skremmende som jeg trodde
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå