Gå til innhold

Barnemat på glass - hva er poenget?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke barn selv, men lurer veldig på hvorfor folk kjøper barnemat på glass. Det virker jo veldig dyrt, og hvorfor kan ikke barn spise det de voksne spiser? Mamma og pappa tok av porsjoner til oss før krydring, og moste maten selv. Er ikke det egentlig enklere og billigere enn å kjøpe barnemat og varme opp separat? Eller er det praktiske/ ernæringsmessige årsaker til at mange bruker mat på glass? Veldig nysgjerrig på akkurat dette...

:klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Reklamens makt..?

Nå ammer jo de fleste norske kvinner, mens i andre land bruker de morsmelkerstatning...

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg har ikke unge sjøl jeg heller, men jeg har følelsen av at dette til en viss grad er et skapt behov. Det at det fins i butikkene, og reklamen gjør kanskje at folk blir redd for at de ikke klarer det selv, at barnet ikke får den næringen de har behov for.

Fra Nestles nettside: "Livet med små barn er fullt av spørsmål.

Kanskje mest av alt om maten. Da kan det være bra å spørre noen som vet mye om barnemat. Vi hos Nestle har arbeidet med barnemat i mer enn 100 år"...

Også må det da være praktisk å ha med seg når man må gi mat når man er ute på tur osv.

Skrevet

Da vårt eldste barn var lita, jobbet pappaen hennes veldig mye og ofte veldig sent. Da pleide hun å få et middagsglass til vanlig middagstid, ca kl. 15, mens pappaen og jeg spiste om kvelden. Ofte hadde hun lagt seg før han kom hjem...

Da vi fikk minsten hadde pappaen skiftet jobb, så han har bestandig fått det vi andre har hatt til middag.

Skrevet

Vi brukte endel middagsglass av flere grunner:

- hun var sulten på helt andre tider enn vi andre spiste middag

- vi prøvde å lage babymat selv men den nektet hun å spise

- vi er ikke flinke nok til å lage ting fra grunnen selv og i halvfabrikater er det altfor mye salt til små barn

Da syns jeg at glassene er helt greie.

Såfort hun ble litt større og tålte litt mere smak og salt fikk hun det samme som oss....

Skrevet (endret)
Vi brukte endel middagsglass av flere grunner:

- hun var sulten på helt andre tider enn vi andre spiste middag

- vi prøvde å lage babymat selv men den nektet hun å spise

- vi er ikke flinke nok til å lage ting fra grunnen selv og i halvfabrikater er det altfor mye salt til små barn

Da syns jeg at glassene er helt greie.

Såfort hun ble litt større og tålte litt mere smak og salt fikk hun det samme som oss....

Kan bare signere dette. Og min sønn ville bare spise Hipp :sjenert:

Han begynte å spise samme mat som oss da han var 1,5 år,

og nå tar han det som en fornærmelse om han blir tilbudt noe som kommer fra et glass.

Yoghurt er det eneste som blir godtatt :ler:

Endret av Zianta
Skrevet

Her brukte vi litt av hvert. Men glass var ofte veldig praktisk. Men hun fikk og hjemmelaget mat, men er ofte det ikke passer med hva slags mat vi lagde eller tiden vi spiste. Og når vi var ute var det veldig praktisk.

Skrevet

Vi tok også av mat før krydring til vår lille, og moste den.

Vi lagde også opp noe på forhånd og frøs ned.

Glass brukte vi når vi feks var på tur, og det ikke var andre gode middagsmuligheter for småen.

Vi brukte også glass (evt. hjemmelaget babymat fra fryseren) når vi hadde middag som ikke egnet seg så godt for mosing til den lille (feks. pizza, mat med mye chili etc.)

Så joda..glass er fint og praktisk til sitt bruk det.

Skrevet

Snuppa mi spiste også bare Hipp....helt håpløst for det er så få butikker som har dem.

Tror hun har spist det samme som oss omtrendt fra rundt 9 mnd eller noe....dvs hvis vi ikke som andre nevner har ting som ikke egner seg..veldig sterkt krydret mat, pizza eller andre ting som var vanskelig å tygge for en med få tenner....

Gjest rabrabara
Skrevet

Som flere over: Ungene spiste ofte til andre tider, det er lettvindt og de likte det godt.

Jeg lagde en del mat selv og, men glass var mer poulære og skapte mindre rot og stress for meg.

Skrevet

Jeg tror folk kjøper glass-middager fordi de rett og slett ikke skjønner hvor enkelt det kan gjøres.

Jeg tok rester av middagen og moste med stavmikser, puttet det på glass og frøs ned. Det gav en variert og god meny.

For å få barnet til å venne seg til denne middagen så spedde jeg den ut med morsmelkerstatning i begynnelsen. Det er klart at all mat er uvant etter bare å ha fått morsmelk, så overgangen må gjøres myk.

Prøv, det er kjempe lett, ha det i frysa og sundere enn kjøpt glassmat og ikke minst billigere :)

Skrevet

Jeg brukte det til den eldste og den yngste fordi det var lettvindt. Den mellomste nektet å spise glassmat så han måtte jeg lage mat til selv, var i grunnen enkelt det også. Er jo bare å koke gr.saker og kjøtt, mose det og fryse det ned, men glass er jo enklere da....

Gjest silkesvarten
Skrevet

jeg kjøpte middag glass til våre barn fordi jeg syenst det var enklest...

skulle vi avsted så var det bare å ta med et glass og varme i mikroen..

enkelt og greit..

og i mange tilfeller fikk barnet middag før oss....

Skrevet

Barna syns det smaker godt. Også er det lettvint. :)

Jeg gir også fra egen "voksenmat".

Skrevet
Jeg tror folk kjøper glass-middager fordi de rett og slett ikke skjønner hvor enkelt det kan gjøres.

Har du lest svarene over?

Vi prøvde å lage egen mat men hun ville ikke spise den....det var ikke snakk om rett fra morsmelk til mat...hun spiste glass (riktignok fra Hipp) men ikke andre og ikke hjemmelaget mat...jeg aner virkelig ikke hvorfor...de Hipp glassene smaker jo ekkelt... :ler:

Skrevet

Joda, jeg har lest svarene over ;)

Men leste du mitt godt nok?

Spe med melk for å venne barnet til maten.

Ett annet poeng også er; ditt barn spiser nå kun et merke barnemat og liker ikke annet. Og det er OK for deg?

Tenk litt fremover. Mitt råd; varier........... lite kult å ha en to-åring med glassmiddag rundt ett bord. Prøv mer og ikke slå deg til ro med at barnet liker en type glass. Da vil jeg påstå du skaper ett problem og stanser en utvikling i barnet.

Jo mer de venner seg til jo lettere vil det bli senere.

Skrevet

........... lite kult å ha en to-åring med glassmiddag rundt ett bord.

akkurat hvor kult eller ikke bryr jeg meg døyten om, om ikke barnet vil spise noe annet, så får d så være. man trenger ikke sitte med middagsglasset ved bordet om du er redd for at d skal se lite kult ut, man kan likesågodt ha maten på samme tallerken som alle andre...

Mitt barn spiste også middag på glass til ho var 1 1/2 år, og ho likte det kjempe godt! Jeg gav henne vanlig middag innimellom også, men favoritten var middag på glass.

Hva er problemet egentlig? Middag på glass er vel like sunt som d man selv lager? Og den inneholder kanskje ikke så mye salt som vanlig mat.

Etterhvert som tiden går vil nok barnet like annet mat også. d er først nå jeg liker svinestek for å si d slik, jeg er ikke redd for at barnet mitt ikke vil like noe annet for resten av livet.

Skrevet
Ett annet poeng også er; ditt barn spiser nå kun et merke barnemat og liker ikke annet. Og det er OK for deg?

Tenk litt fremover. Mitt råd; varier........... lite kult å ha en to-åring med glassmiddag rundt ett bord. Prøv mer og ikke slå deg til ro med at barnet liker en type glass. Da vil jeg påstå du skaper ett problem og stanser en utvikling i barnet.

Hos oss er det ikke bare ett merke, men bare ett glass! Innimellom prøver jeg med ny type og hun får ofte smaksprøver fra våre fat. Nå er hun bare 7 mnd gammel. Har forsøkt å lage hjemmelaget til henne, men det kommer brekninger og grimaser uten like :ler:

Det viktigste er at hun får i seg mat med næring i. Hun er ikke interessert i puppen, har ikke tid til den. Og vil hun skal ha noe mer enn bare grøt.

Barn har smaksløker som oss andre og har sine preferanser, har ingenting med hvordan man som foreldre gir utfordringer i matveien. En baby velger ikke å være kresen, den reagerer bare på det den ikke liker, slik som jeg gjør når jeg smaker nye ting.

Jeg tar det med knusende ro. Introduksjon til vår mat kommer tidsnok og det vil gå seg til. Jeg har ikke et barn som er altetendes og aksepterer det. Ja til et naturlig forhold til mat!

Skrevet

Tja......... hvor sundt maten på glasset du kjøper er.........

Ta og sjekk litt....... det er kommersielt, de skal tjene penger........ holdbarheten??? Hva skal til for å få til det, tror du?

Jeg er ikke like sikker på at den maten er den sunneste, men den mest salgbare fordi de markedsfører at det er lettvindt :)

Ikke vær for naiv til det som er laget til små barn.......... bruk også sunn fornuft, det er nå mitt bord.

Og så skal jeg forklare litt at når jeg sier det er "lite kult" å ha glass mat....... så er ikke meningen kult for det kules skyld, men ett litt annet perspektiv på at du sitter med en j...... kresen unge som ikke er vandt til å smake nytt fordi vi kjører på det gamle som den liker.......

Jeg skal ikke krangle om dette............ det var bare noen råd på veien "take them or leave them". Men hjemmelaget mat er ikke mer tungvint å tine når ungen skal spise enn det er å varme ett annet glass.

Skrevet

He he he ja jeg leste ditt, men du leser tydligvis ikke mine.....ser du at jeg skriver i "fortid"...og at snuppa beygnte med "vanlig mat" når hun var 9 mnd.....Dattern min er 2år og hun spiser nå stort sett alt hun får servert. Vi har overhodet ingen problemer med kresenheten hennes mere....den er helt borte. :)

Når hun fikk glassprøvde vi både støtt og stadig med andre merker og hjemmelaget mat men hun ville ikke ha uansett hva det var. Hun bare spyttet ut igjen....jenta måtte jofå mat (man lar ikke en baby sulte for å bevise noe) så da fikk hun ett merke ja...det var greit for meg...(ikke en type glass....ett merke.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...