kokkofjolla Skrevet 1. mars 2007 Forfatter #21 Skrevet 1. mars 2007 Feil. Alt starter med alkohol. Det bare nevnes aldri fordi det er lovlig, men det er langt farligere enn mye av det overnevnte her. ← Alkoholen var aldri et problem for min bror. Det starta ikke slik hos ham. dette vet jeg bedre enn deg. Slike jegvetbest svar irriterer, for jeg snakker om et enkelt-tillfelle. Broren var den eneste mannen i slekta på vår side på mange tiår som nettopp ikke missbrukte alkohol. Han kunne ha et glass likør en hel dag til motsetning til de andre som måtte ha flere flasker brennvin hver dag. Jo hun burde visst bedre denne venninnen,hun visste hvordan jeg følte det , for hun så på meg, begynte å forklare seg bort, unnskylde seg om at hun bare gjorde det en gang iblandt. De andre på festen spurte meg ikke om jeg ville ha,og de hadde vett nok til å ikke spørre. Så da visste de. de visste det altfor godt. Man er ikke 14 år lenger. Det er lov å tenke og man trenger ikke være professor eller tankeleser for å skjønne at man ikke gjør slik mot sine nærmeste.
Gjest DyneTryne Skrevet 1. mars 2007 #22 Skrevet 1. mars 2007 Hadde han drukket alkohol noen gang? Ikke fortell meg at jeg har en jegvetbestholdning når du selv sitter der og sier "Alt begynner med hasj" regnet med du snakket generelt, siden vi faktisk sitter på generell debatt? Men jeg tror jeg trekker meg ut av denne debatten, for det virker som et litt sårt tema for deg, samtidig som du snakker om mye jeg er uenig i, og da blir det kræsj.
Jyde Skrevet 1. mars 2007 #23 Skrevet 1. mars 2007 Jeg kjente en som ble sprøytenarkoman og som tok avstand fra alkohol bortsett fra ett glass. Det var fordi han var vokst opp i en familie der faren var alkoholiker og forbandt alkohol med bråk. Grunnen til at trådstarter ikke ble spurt om hun ville røyke, var vel at hele holdningen hennes røpet at hun ikke ville. Ble forholdet til venninnen din ødelagt pga. det som skjedde på festen, er det trist. Da har trådstarter mistet både broren sin og en venninne fordi broren døde av en overdose. Ville broren ønsket at hans død ødela vennskap? Det tviler jeg på. Du kan bestemme om det skal drikkes eller røykes hjemme hos deg selv, men ikke hos andre. Din venninne kunne ikke vite at du forbinder hasj med heroin. Du sier at onkelen til den unge jenta var tilstede på festen. Ved å være tilstede med voksne barn eller en voksen niese på en fest hvor det røykes f.eks. hasj eller sniffes kokain, legitimerte han overfor niesen sin at dette er i orden selv om han ikke røyket.
Lurvina Skrevet 1. mars 2007 #24 Skrevet 1. mars 2007 Jeg vil bare si at jeg synes at venninna di mangler noen antenner siden hun fikk seg til å fyre opp en joint foran deg, skjønner godt at du er sur på henne ja.
kokkofjolla Skrevet 1. mars 2007 Forfatter #25 Skrevet 1. mars 2007 Mitt forhold til min veninne blir ikke ødelagt,båndet er for sterkt til det,men jeg ble bare så veldig lei meg. Jeg kan ikke bestemme over hva andre gjør i sine hus,men alle visste om min erfaring og måtte de gjøre det akuratt den kvelden ? Ja tydeligvis,jeg er ikke sinna , sitter bare med en trist klomp i magen. jeg bor så langt unna og det går flere hundre dager mellom hver gang jeg er der. Ikke alle blir narkomane fordi de tar seg en joint,da jeg var 17 år gjorde jeg det selv,da jeg var 30 mista jeg broren min å ser hvor galt det kan gå,ikke at det automatisk går galt osv,men i mitt tillfelle så gikk det galt. Livet er så dyrbart og kort og jeg så hvordan broren min sleit. Nå har han endelig fred og jeg unner ingen et slikt liv. Heldigvis satte han spor etter seg,han har både barn og barnebarn som jeg holder kontakt med,en liten trøst i sorgen. Bessevisere som bare leser eller hører om slikt og aldri har hatt tap og sorg så nærme på kroppen anngående dette klarer ikke å sette seg inn i dette. Det merker jeg på kynismen og hvordan de forenkler denne debatten. Men takk til alle de som hadde empati å gi,og takk til de vettuge svarene som jeg i utgangspunktet ikke var enige i men som har fått meg til å tenke litt annerledes. Jeg var ikke ute etter at alle skal være enig i meg,vettuge vinklinger som jeg ikke har sett og oppdaget mottas med takk. Jeg lærer jeg også.
minienthe Skrevet 1. mars 2007 #26 Skrevet 1. mars 2007 Bessevisere som bare leser eller hører om slikt og aldri har hatt tap og sorg så nærme på kroppen anngående dette klarer ikke å sette seg inn i dette. Det merker jeg på kynismen og hvordan de forenkler denne debatten. ← jeg synes du overreagerte og jeg er absolutt ingen besserwisser som du kaller det da jeg selv har en narkoman søster og kjente to stykker som har dødd av narkotikarelaterte årsaker. mulig jeg er kynisk men det er gudsjelov fullt lovlig å ha ulike meninger i dette landet.
Gjest Luci Skrevet 1. mars 2007 #27 Skrevet 1. mars 2007 Bessevisere som bare leser eller hører om slikt og aldri har hatt tap og sorg så nærme på kroppen anngående dette klarer ikke å sette seg inn i dette. Det merker jeg på kynismen og hvordan de forenkler denne debatten. ← Det er pga erfaring jeg mener som jeg gjør. Noen velger å være, ikke kyniske men realistiske istedenfor å drukne i selvmedlidenhet.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 1. mars 2007 #28 Skrevet 1. mars 2007 Helt enig med de 2 over. Og man må også tenke på at det er faktisk ikke bare du som har vært igjennom det. [qoute]Bessevisere som bare leser eller hører om slikt og aldri har hatt tap og sorg så nærme på kroppen anngående dette klarer ikke å sette seg inn i dette.[/qoute] HAR faktisk hatt det så nærme på kroppen, men er allikevel ikke "hysterisk". Ikke ta det som en fornærmelse, vær så snill, for det er ikke ment slik, men jeg blir faktisk veldig såret av det du sier. Forstår det slik at du mener at alle som har opplevd et slik tap burde bli sure på vennene sine fordi de ikke forstår akkurat hvordan du vil ha det, sånn helt automatisk...? Og DET synes jeg er en helt forferdelig ting å påstå...
kokkofjolla Skrevet 2. mars 2007 Forfatter #29 Skrevet 2. mars 2007 Helt enig med de 2 over. Og man må også tenke på at det er faktisk ikke bare du som har vært igjennom det. [qoute]Bessevisere som bare leser eller hører om slikt og aldri har hatt tap og sorg så nærme på kroppen anngående dette klarer ikke å sette seg inn i dette.[/qoute] HAR faktisk hatt det så nærme på kroppen, men er allikevel ikke "hysterisk". Ikke ta det som en fornærmelse, vær så snill, for det er ikke ment slik, men jeg blir faktisk veldig såret av det du sier. Forstår det slik at du mener at alle som har opplevd et slik tap burde bli sure på vennene sine fordi de ikke forstår akkurat hvordan du vil ha det, sånn helt automatisk...? Og DET synes jeg er en helt forferdelig ting å påstå... ← OBS) nei jeg mener ikke at alle skal være sure og jeg er ikke sur selv,jeg ble bare sjokka og lei meg. MIn venninne så hvor hardt jeg tok tapet og skulle ønsket at jeg slapp å oppleve dette. Så hun sleit selv faktisk,for hun prøvde å granske meg med øynene og virket skyldbetunget,jeg kommer ikke til å si noe til henne,ble bare så lei meg at jeg måtte få det ut her inne,og alle blir selvfølgelig ikke slått så langt nedi støvlene som jeg ble. Unnskyld til alle jeg har såret her inne,i min egen fortvilelse med min private opplevelse og sorg så så jeg kun meg selv her. Jeg vet at jeg personlig ville aldri ha gjort slik mot mine nærmeste. Nå er moren til min veninne døds-sjuk.vi vet det går den veien. Nå er jeg der for henne,jeg skulle vel ønske at jeg ikke bare er grei å ha,men at jeg bare blir husket på litt innimellom også. Unga og meg reiste på ferie kun pga henne og moren hennes. Jeg er ikke en person som vil at alle skal sleike meg oppetter ryggen,jeg er sterk og selvstendig og klarer meg selv og at jeg mistet min kjære bror er bare en promille av alt jeg har opplevd i livet, jeg har aldri krevd noe som helst,har grått i stillhet mang en gang. Men i denne ene tingen så skulle jeg ønske at ting var annerledes. Men det ble ikke det. Da broren min døde av overdose heroin,jeg så han ligge der i kista og da gikk det opp for meg hvor vondt han hadde hatt det,hvor mye han hadde sliti,jeg ville aldri mer se ham eller snakke med ham,aldri mer få passet påskrevet eller høre den ruvende latteren eller høre den syke galgenhumoren hans.Veninna mi var med inn i kapellet for å støtte meg,hun steller graven fordi jeg er så langt unna også når jeg kommer til henne for første gang på 2 år blir det røyka hasj der. Narkotika er narkotika. Selv om jeg prøvde selv da jeg var 17 år, merker jeg at jeg er regid den veien der. Det kosta meg broren min,en annen venn er død pga dette og 2 av kusinene mine er hekta også. Men unnskyld til alle som ble såret og at jeg tråkka i salaten,det finnes selvfølgelig ikke noe fasit på sorg eller fasit på hvordan man må tenke etter slike opplevelser.
Kitsune Skrevet 2. mars 2007 #30 Skrevet 2. mars 2007 Jeg mener at du har all rett til å reagere som du gjør. Er man nyansert kan man si at du ser en sammenheng hun ikke føler at hun trenger å ta hensyn til. Men å si at du er nærtagende er å dra det alt for langt. Jeg ser det er alt for mange umodne og unyanserte svar til kokkofjolla her. Om "alt begynner med hasj" eller "alt begynner med alkohol" er egetlig en annen diskusjon. Og den diskusjonen er særdeles omfattende og det umulig å "synse" seg frem til korrekt konklusjon. Hasj er nå faktisk ulovlig. Og etter min mening helt unødvendig. Det er jo ikke godt for noe, annet enn for den som røyker det. Dersom man var i vanlig selskap og en begynte å røyke vanlige sigaretter, så hadde ikkerøykerne hatt rett til å be den/de gå ut å røyke. Men hasj-røykere trenger kanskje ikke ta hensyn til andre?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå