kokkofjolla Skrevet 28. februar 2007 #1 Skrevet 28. februar 2007 Jeg var på vinterferie nå. De 3 andre som satt i stua der visste at jeg noen år tidligere ( oktober 2000 ) mista broren min i overdose. Blandt dem sitter min venninne,hun fyra opp en joint. jeg ble paff,stiv i maska og munnen min ble helt kvit av at musklene låste seg. Hvordan kan voksne folk( i 30 åra ) være så tankeløse ?? Det gjorde faktisk vondt at jeg ikke ble respektert. dette kunne de gjort når jeg ikke var der. Jeg bor 65 mil unna og hadde ikke sett venninna mi på 2 år. Så kom det ei ung jente inn der,beruset og la seg på sofaen. Så kom det spørsmål fra en 35 åring om hun ville ha. Før noen rakk å si noe så sa jeg hardt og bestemt NEI, hun skal ikke. Da var det ingen som sa noe. Ingen prøvde seg på noe mer da. Men hvordan kan noen gjøre slikt ? Jeg må innrømme at jeg prøvde ting da jeg var 17 år men jeg nærmer meg 40 år med raske skritt og har lagt ting bak meg sammen med andre erfaringer. jeg ble faktisk lei meg og sjokkert av dette her. jeg kan ikke nekte de å gjøre som de vil,de er voksne og jeg skal ikke legge føringer for de,men her satt jeg med min erfaring av hvor galt ting kan gå også opplevde jeg at de prøvde å få denne 20 årige jenta til å røyke også. Men dette trengte de vel ikke å gjøre når jeg var der. Min barndomsveninne sa ingen ting. Hva mener dere om dette ??
Varda Skrevet 28. februar 2007 #2 Skrevet 28. februar 2007 Jeg mener nå at all bruk av narkotika er totalt lavmål og forkastelig, så enkel er den saken. Når det gjelder din sak så hadde jeg bare sagt "takk for i kveld" til din såkalte venninne og ønsket henne "god tur" videre i livet,..
Gjest Eir Skrevet 28. februar 2007 #3 Skrevet 28. februar 2007 Har du sagt i fra hvordan du føler det? Dersom du har sagt i fra synes jeg de burde ta hensyn til det, hvis ikke er det umulig for dem å gjette seg til at du har problemer med dette.
Gjest Luci Skrevet 28. februar 2007 #4 Skrevet 28. februar 2007 Om jeg mistet en bror pga en livsstilssykdom, skulle ingen få lov til å spise en bigmac eller drikke cola i mitt nærver da? Eller om jeg mistet en bror pga, alkoholmissbruk, skulle ingen få lov å drikke på festene jeg var på da? Om du har sagt hvordan du føler det, synes jeg kanskje det var litt korttenkt av de å fyre opp, jeg hadde ikke gjort det om en veninne av meg hadde sagt at hun ikke likte det pga en slik årsak. Men jeg synes faktisk ikke det er noe du kan forvente.
Gjest mata Skrevet 28. februar 2007 #5 Skrevet 28. februar 2007 De røyket ikke for å såre deg. De kunne jo ikke vite hva du føler og hasj leder ikke rett til f.eks. heroin... (Det begynner som regel med sigaretter og alkohol og ikke med hasj...) Noen går rett fra alkohol til heroin fordi heroin er blitt billigere...(det er ikke vanlig men det skjer blant sterkt alkoholiserte...) Det hender jeg røyker hasj, men ikke hvis jeg vet at de jeg er sammen med er i mot røyking. Vet du at jenta på 20 år aldri har røyket før? Jeg ville nok ikke røyket hvis jeg skulle møte en barndomsvenninne som jeg antok ikke røyket hasj eller aldri har gjort det før, men hvis hun var en jeg visste hadde røyket før ville jeg kanskje røyket. Hvis jeg var hennes gjest, ville jeg spurt først om det var i orden.
Gjest Sativa Skrevet 28. februar 2007 #6 Skrevet 28. februar 2007 Jeg synes det er du, trådstarter som er urimelig. Hvis du skal gå hele livet ditt og hele tiden relatere det folk driver med til den vonde opplevelsen din, så tror jeg du kan få det travelt. De røykte for å kose seg, ikke for å plage deg på noen måte. Hvis du ikke kan akseptere at vennene dine tar seg en rev, så er det du som har et problem og burde se litt på dine egne tankemønstre. Jeg hade ihvertfall ikke orket å ha deg på besøk hvis du oppfører deg sånn.
Rhiakath Skrevet 28. februar 2007 #7 Skrevet 28. februar 2007 Om jeg mistet en bror pga en livsstilssykdom, skulle ingen få lov til å spise en bigmac eller drikke cola i mitt nærver da? Eller om jeg mistet en bror pga, alkoholmissbruk, skulle ingen få lov å drikke på festene jeg var på da? Om du har sagt hvordan du føler det, synes jeg kanskje det var litt korttenkt av de å fyre opp, jeg hadde ikke gjort det om en veninne av meg hadde sagt at hun ikke likte det pga en slik årsak. Men jeg synes faktisk ikke det er noe du kan forvente. ← Enig her.
minienthe Skrevet 28. februar 2007 #8 Skrevet 28. februar 2007 Om jeg mistet en bror pga en livsstilssykdom, skulle ingen få lov til å spise en bigmac eller drikke cola i mitt nærver da? Eller om jeg mistet en bror pga, alkoholmissbruk, skulle ingen få lov å drikke på festene jeg var på da? Om du har sagt hvordan du føler det, synes jeg kanskje det var litt korttenkt av de å fyre opp, jeg hadde ikke gjort det om en veninne av meg hadde sagt at hun ikke likte det pga en slik årsak. Men jeg synes faktisk ikke det er noe du kan forvente. ← signerer... og visste du at den berusede jenta garantert aldri hadde røyket før ?
Gjest Eir Skrevet 28. februar 2007 #9 Skrevet 28. februar 2007 signerer... og visste du at den berusede jenta garantert aldri hadde røyket før ? ← Jeg ser ikke problemet om det var første gangen heller. Å spørre noen om de vil ha er ikke å tvinge dem akkurat. Og å svare nei på andres vegne er nokså frekk oppførsel fra trådstarter.
Gjest Bodillen Skrevet 28. februar 2007 #10 Skrevet 28. februar 2007 (endret) Jeg kan godt forstå reaksjonen til trådstarter, selv om den av andre kan oppleves som irrasjonell. Jeg har selv opplevd overdosedøsfall i nær familie, og har familiemedlemmer som sliter med misbruk av både hasj og andre saker, ergo er midt forhold til denslags rusmidler rimelig anstrengt. Hadde jeg kommet opp i en lignende situasjon, tror jeg faktisk jeg hadde reagert med å forlate hele greia. Dette handler om min personlige og sterke overbevisning, og ikke så mye om menneskene som velger å bruke narkotika og hvorfor. Jeg greier bare ikke være sammen med folk som er rusa på narkotika. Det føles rett og slett feil og ubehagelig. Når det er sagt, må jeg selvsagt være rask med å understreke at jeg også har probemer med å være sammen med folk som er overstadig beruset på alkohol, og at jeg er totalt avholdende fra rusmidler generelt. Jeg tror ingen som ikke har opplevd det selv, kan sette seg inn i hvordan det oppleves å leve sammen med en narkotika- eller alkoholmisbruker, hvordan det er å se et menneske en er glad i forandres av et rusmiddel. Eller hvordan det føles å miste en du står nær pga rusmisbruk. Reaksjonen som trådstarter hadde, og som ganske sikkert jeg også ville fått, er nok vanskelig å forstå. Jeg tror heller ikke at man automatisk havner i rennesteinen med nåla i åra om man fyrer seg en joint innimellom, men det jeg har opplevd av skyggesiden i forhold til dette har satt så dype spor i meg, og det har påvirket livet mitt i så stor grad at en reaksjon faktisk er uunngåelig. Jeg omgås heldigvis ingen som er så opphengt i rusmidler, men da jeg var på Roskilde i fjor florerte det jo, både med flytende og rykende, og det var til tider tøft å forholde seg til. Det å se rusede mennesker, spesielt narkorus, får det til å velte seg i meg, og jeg kan ikke gjøre noe med det. Shoot me... Endret 28. februar 2007 av Bodillen
Gjest DyneTryne Skrevet 28. februar 2007 #11 Skrevet 28. februar 2007 Jeg forstår deg, men synes også du er litt hårsår. Det kan ikke være hasjoverdose du mistet broren din pga, for det er fysisk umulig å ta overdose på hasj. Derfor vil jo i teorien alle rusmidler være uakseptabelt for deg. Nyter du aldri alkohol? Men skjønner tankegangen, spesielt sånn som media sammenligner hasj med sterkere rusmidler. Det er langt fra hasj til f.eks amfetamin.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 28. februar 2007 #12 Skrevet 28. februar 2007 Om jeg mistet en bror pga en livsstilssykdom, skulle ingen få lov til å spise en bigmac eller drikke cola i mitt nærver da? Eller om jeg mistet en bror pga, alkoholmissbruk, skulle ingen få lov å drikke på festene jeg var på da? Om du har sagt hvordan du føler det, synes jeg kanskje det var litt korttenkt av de å fyre opp, jeg hadde ikke gjort det om en veninne av meg hadde sagt at hun ikke likte det pga en slik årsak. Men jeg synes faktisk ikke det er noe du kan forvente. ← signerer... og visste du at den berusede jenta garantert aldri hadde røyket før ? ← Jeg ser ikke problemet om det var første gangen heller. Å spørre noen om de vil ha er ikke å tvinge dem akkurat. Og å svare nei på andres vegne er nokså frekk oppførsel fra trådstarter. ← Signerer alle overstående! Og man må faktisk ikke være så overfølsom fordi om man har dårlige erfaringer. Jeg mistet min beste venninne gjennom maaaange år til overdose, men hadde aldri reagert på en slik måte.
Gjest Eir Skrevet 28. februar 2007 #13 Skrevet 28. februar 2007 Det å se rusede mennesker, spesielt narkorus, får det til å velte seg i meg, og jeg kan ikke gjøre noe med det. Shoot me... ← Reaksjonen er grei nok, jeg forstår godt at man kan bli litt irrasjonell av å oppleve slike ting. Det jeg reagerer på i denne tråden er når man forventer at andre skal gjette at man føler det slik, og ta hensyn uten at det er blitt bedt om det.
kokkofjolla Skrevet 28. februar 2007 Forfatter #14 Skrevet 28. februar 2007 Jeg har ikke sagt ifra til min veninne,for jeg synes det ikke var nødvendig,det var hun som hjalp meg opp fra bakken i begravelsen,hun så hvor hardt jeg tok det. jeg La meg på kista og bare gråt Jeg er sjokkert over endel uttalelser. jeg sa nei for denne 20 åringen for hun var ikke edru nok til å gjøre rede for seg eller ta riktige beslutninger. Hvorvidt hun hadde gjort dette før er meg klinkende likegyldig. Onkelen hennes satt der og la seg ikke oppi min besluting og var nok sikkert enig med meg. Jeg har en sønn som er et år yngre enn henne og jeg tillater ikke at noen presser på stoffer på unge i mitt nærvær,hva som skjer når jeg ikke er der kan jeg ikke gjøre noe med. Min eldste søster og min eldste bror er pillemissbruker og alkoholikere,min far er det så jeg ser hva de forskjellige rusmidlene gjør med folk,de har ødelagt familien min. Og dette er ikke et liv de har valgt fordi de synes dette er helt topp. Dette er en sykdom, jeg er snart 40 år og har hatt dette på brødskiva så lenge jeg kan huske. dette er så tragisk at jeg tar ikke del i dette. jeg kan ta meg en fest,men drikker meg aldri drita,aldri 2 dager i strekk og aldri når jeg er deppa. jeg drikker aldri fordi det er en grunn for å drikke. jeg tar meg en øl fordi det er godt,så kan resten stå i kjøleskapet å gå ut på dato for min del. Når mine søsken kommer på besøk har jeg ikke en dråpe i huset,her serveres gode middager og sosial samvær med mye skratt,jeg har et liv å leve og barn å ta vare på så dette må de bare respektere . Og det gjør de også. de kommer på besøk og har det godt her,her er det trygt og faste rammer og de blir ikke utsatt for fristelser. har de lyst på en fest trenger de ikke å komme hit,ikke fordi jeg er regis,men fordi at når de først begynner klarer de ikke å slutte.
kokkofjolla Skrevet 28. februar 2007 Forfatter #15 Skrevet 28. februar 2007 Min bror begynte med hasj,så cocca,ekstasy,prøvde alt mulig rart,heroin , kjørte klorin inn i årene bare for å se åssen det funka. Piller,alkohol,men heroinen tok knekken på ham. Siste skuddet ble tatt 9 oktober 2000. Men alt starta med hasj.
Gjest DyneTryne Skrevet 28. februar 2007 #16 Skrevet 28. februar 2007 Feil. Alt starter med alkohol. Det bare nevnes aldri fordi det er lovlig, men det er langt farligere enn mye av det overnevnte her.
Gjest Eir Skrevet 28. februar 2007 #17 Skrevet 28. februar 2007 Jeg har ikke sagt ifra til min veninne,for jeg synes det ikke var nødvendig,det var hun som hjalp meg opp fra bakken i begravelsen,hun så hvor hardt jeg tok det. ← Hun er likevel ingen tankeleser, så du bør nok si det til henne. Hun har jo åpenbart ikke skjønt hvordan du føler det, siden denne situasjonen har oppstått. Det er ingen automatikk i at folk føler det slik, etter å opplevd en slik situasjon, så det er ingen grunn til at du kan forvente det heller.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 28. februar 2007 #18 Skrevet 28. februar 2007 Hun er likevel ingen tankeleser, så du bør nok si det til henne. Hun har jo åpenbart ikke skjønt hvordan du føler det, siden denne situasjonen har oppstått. Det er ingen automatikk i at folk føler det slik, etter å opplevd en slik situasjon, så det er ingen grunn til at du kan forvente det heller. ← Helt enig. Hvis ikke du sa ifra så ser jeg ingen grunn til at du skal synes det var feil av henne. Eller noen andre for den saks skyld.
Søtnos Skrevet 28. februar 2007 #19 Skrevet 28. februar 2007 Her syns jeg det var mange hensynsløse svar! Hvis man har en god venninne som VET at du har mistet en av dine nærmeste pga overdose, altså narkotika! Da tenner man seg ikke en joint i denne venninnes nærvær, hasj som også går under kategorien narkotika!!! Jeg har aldri opplevd at noen nær meg har tatt overdose. Men mener uansett at hvis jeg hadde vært et sted og det var andre der som røykte hasj, da syns jeg de skulle spurt om dette var i orden for meg(selvfølgelig ikke hvis man er på fest, da kan man ikke akkurat gå rundt og nekte hele festen å røyke, men hvis jeg var på besøk ho en god venninne med venner). Man er i samme rommet, er mange som syntes lukten er ganske kvalm! Skjønner deg veldig godt TS, dette var dårlig gjort av venninnen din! Hvis man har mistet noen pga narkotika, så tar man gjerne avstand til ALT som er narkotika!
Gjest Sativa Skrevet 28. februar 2007 #20 Skrevet 28. februar 2007 TS, hvorfor går du på fester med såpass heftig fyll hvis du har så problemer med slike ting? Og visste du forresten at alkohol over 60% også er narkotika i følge loven? Hva da hvis noen tar seg litt hjemmebrent mens du er der, blir du rasende da også?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå