Gå til innhold

Dere som trener lydighet aktivt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det som skjer når man plutselig har en dag da ingenting fungerer??? Man har en utrolig dyktig hund med stort potensiale som elsker å trene og lærer raskt. Man har en hund som kan momentene i klasse 1, det sitter som spikra. Men så plutselig en dag man reiser og trener, så er hunden umotivert, lite fokusert, kan ingenting, må LEDES inn på plass... hva skjer!! :grine: Treningen i går gikk forferdelig dårlig, og jeg sleit med å være tålmodig til slutt. måtte sette henne i bilen så hun ikke skulle merke hvor gretten jeg ble. CRAP!!! nå er jeg skikkelig redd for at det skal gå dårlig neste treningsøkt også. hva skjer når hunden plutselig ikke kan kontakt og utgangsstilling??? har lyst til å melde meg av alt av stevner akkurat nå.....

:sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er normalt. Alle har vi av og til "dårlige dager", hunder så vel som mennesker. Fornuftig at du ikke lot det gå ut over henne slik at hun fikk negative assosiasjoner til trening.

Jeg trener ikke nå lenger, men da jeg skulle ta bronsemerket i lydighet - etter å ha trenet fra hun var valp og alt satt mer eller mindre spikret - så kom dagen og hunden trodde plutselig at "på plass" betydde "gå tre meter bak meg". Hun hadde aldri gjort det på trening, og jeg trodde heller ikke jeg var så nervøs at jeg oppførte meg spesielt uvanlig. Jeg hadde også trent i tomme ringer på store utstillinger slik at hun skulle bli vant med masse lyder og hunder rundt henne - det gikk strålende hver gang. Men på selve dagen så gikk det altså ikke bra.... Jeg forstår det fortsatt ikke. (Jeg klarte forresten merket likevel, for hun var god på de andre øvelsene).

Så jeg vil bare råde deg til å skrive denne dagen opp på "dårlige dager", og så vente til du er i friskt humør igjen, ta henne med deg og tren som vanlig - men kanskje gå et steg tilbake og tren på de tingene du vet hun virkelig kan. Masse ros og hopp, så vil jeg tro den flinke hunden din kommer tilbake. Lykke til! :klappe:

Skrevet

Trener ikke lydighet, men trener opp hunden min til jakt (bl.a. i "organiserte former"). Tillater meg å svare likevel, da jaktdressur er vel så krevende som lydighet.

Hunder er som oss, de kan ha gode dager og dårlige dager. De kan jo også være i litt dårlig form, plaget med hormoner, o.s.v. Jeg har hatt skikkelig dårlige dager på trening hvor ingenting fungerer. Da gjelder det å ta det med ro, være tååålmodig (og ikke bli sur og stressa som jeg selv gjerne blir), ta korte repetisjoner og avslutte med en vellykket øvelse.

Ingen vits i å stresse med at hunden har en dårlig dag, det er helt normalt! Jeg har selv sett svart på ting i forbindelse med hundetrening, men det gjelder å holde motivasjonen oppe samt og gjøre treningen morsom for hunden, så skal du se det går så bra!

;)

Skrevet

Vet du, det er helt normalt og ingenting å bry seg om i det hele tatt. Noen dager er man ikke skapt for å trene, hverken bikkja eller eier.

Å gå tilbake et skritt og trene for 100% mestring kan være lurt, men det er ikke sikkert det er nødvendig ;)

Skrevet

Bare en dårlig dag.......ikke noe å fortvile over.

MEN..... mitt råd er; parker bikkja den dagen, ingen vits i å skvise rundt på en dårlig dag. Poenget med trening er jo å lykkes og ha det gøy......

Så kanskje du bare skulle dratt hjem og tatt en dags pause eller et par HELT elementere "på plass" på stuegulvet for å lykkes med noe og ha julekveld allikevel. Det er viktig i innlæring og kunne ta ett steg tilbakeogså for å befeste, husk det!!

Skrevet

hehe jeg tenkte meg hun hadde en dårlig dag i går :) men frustrerende var det allikevel. Det var ikke så lett å bare droppe treningen heller for dette er et kurs til x antall 1000 kroner.... :overrasket::overrasket: Håper virkelig ting er som før neste trening.

Skrevet

Hvis bikkja ikke er i form neste trening, kan du gå dit alene, la henne være med å bare se på, og få med deg hva instruktøren sier. Så kan du trene på egenhånd når hun er i form igjen...

Skrevet

Hvis dette er ett bronsemerke kurs som du har betalt for, så ville jeg dratt dit igjen og tatt med bikkja og er det en dårlig dag............ vel så sitt på sidelinja og følg med og jobb bare med kontakt; ett steg tilbake og lykkes :)

Er dette en unghund? Mye i gjære i kroppen på den?

Ett godt råd, som ofte er litt lett og glemme; ett steg tilbake i innlæring og ta det derfra og gjør det positivt.

Skrevet

Hunden er 3 år gammel, og dette er et videregående konkurranselydighetskurs :) vi har trent siden hun var 4 mnd gammel...

Hun hadde nok bare en skikkelig dårlig dag. det har bare ikke hendt meg før egentlig... Hun pleier alltid å ta kontakt selv og omtrent ikke slippe meg med blikket og er så klar for trening. men denne gangen fikk jeg ikke kontakt og hun ville rett og slett ikke.... Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å gjøre noe i dag, men kunne ikke dy meg og testet utgangsposisjon og på plass når jeg kom hjem fra jobb. og det satt! :D hun føyk inn på plass, satt på plassen, logret spent og fulgte meg med øynene, klar for neste kommando. She's back!! :D

Vi får satse på det går bra igjen på neste trening. Det var egentlig bare et innlegg for å få ut litt frustrasjon dette, og for å få bekreftet at det er normalt at det er sånn innimellom :)

*litt gladere igjen*

Skrevet

PS!

Ser du snakker om hun.........tisper kan ha mye rart for seg rundt løpetid-tider også. Noen sliter veldig med "fjerne" bikkjer når det nærmer seg løpetid.

Skrevet (endret)

Katter er en ting, men hunder kan også ha dager hvor de nekter ting og er mer trassige og sta. Og det er ikke uten grunn.

Du merker lett på en hund om den helst vil være i fred, og bare blir med på turer fordi den må gjøre fra seg utenfor "hula si" /hjemmet. Det merker du raskt hvis du prøver å leke med bikkja... Vil den ikke leke/kommunisere, så har den behov for å få være i fred.

På lik linje er det med trening. All trening skal jo være en slags lek, men forventningspresset til eieren kan gjøre bikkja lei seg/smådeprimert... dyr er veldig vare for våre sinnstemninger.

Tenk motsatt. Hvis du ikke gikk på aerobics minst to ganger i uka, og trente litt hjemme i tillegg, ville du ikke fått motvilje mot å trene da, hvis andre bestemte at det måtte du, og i tillegg måtte du helst vinne et mesterskap...?

Til trådstarter: Hvordan var dagen(e) før dere skulle på trening og hun ikke ville?

Var de ekstra slitsomme, hadde dere gjester, småbarn som var syke, noen som kranglet osv...

Endret av mata
Skrevet
Katter er en ting, men hunder kan også ha dager hvor de nekter ting og er mer trassige og sta. Og det er ikke uten grunn.

Du merker lett på en hund om den helst vil være i fred, og bare blir med på turer fordi den må gjøre fra seg utenfor "hula si" /hjemmet. Det merker du raskt hvis du prøver å leke med bikkja... Vil den ikke leke/kommunisere, så har den behov for å få være i fred.

På lik linje er det med trening. All trening skal jo være en slags lek, men forventningspresset til eieren kan gjøre bikkja lei seg/smådeprimert...  dyr er veldig vare for våre sinnstemninger.

Tenk motsatt. Hvis du ikke gikk på aerobics minst to ganger i uka, og trente litt hjemme i tillegg, ville du ikke fått motvilje mot å trene da, hvis andre bestemte at det måtte du, og i tillegg måtte du helst vinne et mesterskap...?

Til trådstarter: Hvordan var dagen(e) før dere skulle på trening og hun ikke ville?

Var de ekstra slitsomme, hadde dere gjester, småbarn som var syke, noen som kranglet osv...

Vi var hos søsteren min, som har en katt... Hun blir litt småstressa av denne katten, selv om de stadig går bedre og bedre overens. hm... vi har vanligvis trent 1 gang pr uke + litt innimellom hjemme, f.eks. dersom vi går tur, trener jeg halve turen innimellom, eller vi tar 10 min på stuegulvet. men i 3 uker fremover blir det trening 2 ganger pr uke, så er vi tilbake til en uke igjen. Jeg synes jeg får mest effektiv trening når jeg kun trener 10-15 min, halvannen time, sånn som på kurset er lenge da. Men da får man se mer helhet, og hvilke delmomenter man sliter med, og kan trene disse delmomentene hjemme i 10 min av gangen f.eks.

takk for svar alle sammen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...