Gå til innhold

Hva koster det å ha katt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi lurer på å anskaffe oss katt. Vi vet hva den koster og at den "leveres" kastrert. Men kan noe fortelle oss hva det sånn cirka koster å ha en katt i året? Hva koster det med mat, forsikring (?), vetrinærbesøk, dyrepensjon per dgøn? Jeg vet jo at kostnadene er relative, men lurer på om noen kan dele sine erfaringer med oss. Dette er en innekatt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig individuelt hva en katt koster pr. år. Jeg har to katter og får rabatt hos dyrlegen når begge er der. Dette er og innekatter. Det svarer seg og kjøpe skikkelig mat til katten fra dyrebutikk, dette er dyrer enn Rema o.l. men i lengden svarer det seg pga jeg opplevde kattene spiste mye mer av foret fra andre butikker. Jeg betaler ca 390 for en stor sekk med for 3-4 kg, og har den da ca 4 mnd. Og steriliesere en katt varierer fra by til by kostnadsmessig tror jeg. Hunnkattene er mye dyrer og sterilisere enn en hannkatt. Jentene fra ca 1500 enkelte plasser. Hvis du har rasekatt bør du jo tenke på forsikring, pris der er jo og individuelt. Du må nesten høre med de forskjellige selskapene. Ikke alle forsikrer vanlige huskatter. Du må jo ha do-kasse og klorestativ + litt leker til katten. Den do-kassen jeg har betalte jeg ca 498 for et par år siden, har tak, klorestativ varierer i prisen alt etter hva du vil ha. Et dyrlege besøk kan jo fort bli noen tusen. Den minste ble vaksinert og betalte jeg for to sprøyter kr 720,-. Skal ha en sprøyte i året så det blir ca. 380 kr i år regner jeg med pr. katt. Du må nok regne med at den koster litt men du vil sikkert ser at det er veldig forskjellig hva de enkelte legger ut. Til gjengjeld får du jo masse kjærlighet tilbake av katten da. :sexy:

Skrevet

Jeg har fire katter, og pr stykk koster de meg ca tusen kroner i forutgifter, pr år. Da kjøper jeg for av dyrebutikkkvalitet, som koster rundt 500,- for en 10 kilos sekk med for. Denne varer i 6-8 uker for de fire jeg har. I tillegg kjøper jeg en pose kattesand, omtrent en gang hver 6 uke, noe som utgjør ca 400,- pr katt i året. Jeg bruker klumpesand fra dyrebutikken, som er noe drøyere i bruk.

Jeg har valgt å ikke forsikre mine, siden de må skade seg nokså mye for at det skal lønne seg, når jeg har så mange. Vanlige huskatter får man kun forsikret mot dyrlegeutgifter, og ikke med dødsforsikring. (Og hvis man får dødsforsikring dekker de bare rundt en tusenlapp.) De veterinærutgiftene jeg har hatt har også hovedsaklig vært ting som forsikringen ikke dekker. I snitt har det vel vært ett dyrlegebesøk på rundt tusenlappen i året, i tillegg til vaksiner og markkur. Men dersom du har innekatt vil det være svært lite av det som er aktuelt, siden innekatter ikke kommer i kontakt med smitte ute.

Dyrepensjon har jeg ikke brukt, men vet det ligger på hundre kroner døgnet og opp, for katter. Det lønner seg å sjekke litt rundt siden prisene varierer veldig, og gjerne besøk stedet på forhånd, for å se hvordan kvaliteten er.

Skrevet

Hei!

Se du har fått svar på en del andre ting på spørsmålene dine. Jeg kjøper kattefor i matvarebutikken og da koster det rundt 150 kr for en 3 kg sekk. Den varer vel 2-3 måneder for min katt.

Priser på pensjonat har jeg sjekket litt på nettet da jeg ikke har noen erfaring med dette selv. Hos www.standal.no i Nittedal tar de 160 kr per påbegynte dag. På www.rangoy.no tar de 120 kr utenom ferier og 145 kr i feriene. Dersom det er flere katter sammen gis det rabatt, men det er kanskje ikke et tilfelle hos deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...