Grisen Skrevet 28. februar 2007 #1 Skrevet 28. februar 2007 Når burde man raspe tenner for første gang på en unghest? Når feller de tenner?
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 28. februar 2007 #2 Skrevet 28. februar 2007 Når jeg har hatt unghester har jeg fått dyrlegen til å sjekke over tennne hver gang han har vært innom pga. andre årsaker (vaksiner, sår o.l.). Synes det er bedre å få sjekket dem ofte, da en tann som vokser skjevt eller er litt skarp fort kan gjøre stor skade på unghest. Ikke bare fysisk, men den kan også gjøre motstand mot bittet hvis du driver med innlæring av hodelag/bitt mens den har en skarp tann. Tannfelling kan variere fra hest til hest, og men de feller som regel fra de er 2-6 år. Det kan ta lang tid mellom hver tann...
Gjest Marie81 Skrevet 1. mars 2007 #3 Skrevet 1. mars 2007 Når jeg har hatt unghester har jeg fått dyrlegen til å sjekke over tennne hver gang han har vært innom pga. andre årsaker (vaksiner, sår o.l.). Synes det er bedre å få sjekket dem ofte, da en tann som vokser skjevt eller er litt skarp fort kan gjøre stor skade på unghest. Ikke bare fysisk, men den kan også gjøre motstand mot bittet hvis du driver med innlæring av hodelag/bitt mens den har en skarp tann. Tannfelling kan variere fra hest til hest, og men de feller som regel fra de er 2-6 år. Det kan ta lang tid mellom hver tann... ← Støtter meg til den. Mye rart som kan skje og ikke dumt å ha en veterinær til å titte inn i munnen på hesten tidlig, selv om ikke rasping er nødvendig. Dessuten er det sikkert ikke dumt å starte tidlig med å venne hesten til munnsperre og forsiktig rasping.
Jodi Skrevet 10. mars 2007 #4 Skrevet 10. mars 2007 Eller enda bedre - å la en "hestetannlege" gjøre det istedet for en veterinær. En veterinær bruker rasp, noe jeg personlig aldri ville sluppet inn i munnen på noen av mine hester igjen. Det behøver ikke nødvendigvis være noe dyrere å la en spesialist se på det, enn en veterinær. Nå vet ikke jeg hvor i landet du holder til, men vi har flere gode her på østlandet, bl.a. Ellen Schmedling og Vindenes hestetannpleie.
rangi Skrevet 10. mars 2007 #5 Skrevet 10. mars 2007 Hvorfor vil du ikke raspe tennene på hesten din? Og, man skal passe litt på alle disse nye "hestesepsialistene" som popper opp i hytt og pine. Noen av dem er sikkert flinke og har god utdannelse i det de driver med, men jeg for min det ville aldri i verden sluppet til et person med en helgekurs i et eller annet heste-greier i munnen på min hest, det er iallefall sikkert. Dessuten skal du tenke på at for å få en grundig sjekk av hestens munn er det ofte nødvendig å dope hesten litt ned, både for hestens sikkerhet, og for vedkommende som skal utføre arbeidet. Og det er det kun veterinærer som har lov til å gjøre. Mange unghester har spisser i jekslene, og noen trenger å raspes to ganger i året mens tannfellingen pågår. Få veterinæren din til å sjekke det når han/hun vaksinerer.
Gjest gjesta Skrevet 12. mars 2007 #6 Skrevet 12. mars 2007 Eller enda bedre - å la en "hestetannlege" gjøre det istedet for en veterinær. En veterinær bruker rasp, noe jeg personlig aldri ville sluppet inn i munnen på noen av mine hester igjen. Det behøver ikke nødvendigvis være noe dyrere å la en spesialist se på det, enn en veterinær. Nå vet ikke jeg hvor i landet du holder til, men vi har flere gode her på østlandet, bl.a. Ellen Schmedling og Vindenes hestetannpleie. ← Jeg ble også litt nysgjerrig på hvorfor du ikke vil raspe tennene på hestene dine igjen. Hva er alternativet (for hester som får problemer med tennene)? Spør mest av nysgjerrighet, har aldri hatt hovedansvar for en hest, men har overhørt veldig erfarne hestefolk (type drevet med hest og oppdrett i femti år) som forbannet noen som ikke hadde raspet tennene på hesten sin. Så da tenker jeg jo at det er viktig å passe på. Men det finnes kanskje verktøy man kan bruke i stedet for selve raspa?
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 12. mars 2007 #7 Skrevet 12. mars 2007 Nå bruker vel hestetannlegene litt bedre utstyr, og har en litt mer målrettet utdannelse, men jeg synes allikevel man skal være forsiktig. Hestetannlegen bruker vel elektriske verktøy, vis ikke jeg har misforstått helt, og personlig ville jeg ikke latt noen pirke i munnen på en hest med det uten å ha dyrlege tilstede i tillegg. Hvis noe går galt så er det lurt å ha vetrinær i nærheten. I tillegg så er det jo som noen sa over her at mange hester bedøves når man steller med tennene dems. Synes ikkeno om og stelle tenner uten å bedøve, da det fort kan skje uhell, og det kan ødelegge både folk og dyr. Og siden vetrinæren må være tilstede for å sette bedøvelsen, så kan det fort bli en dyr affære og bruke tannlege. De har tross alt en mye stivere pris enn vetrinær. Og en ting til; Nå var det snakk om unghest, og det skjer mye forandringer på kort tid hos unge dyr. En vetrinær er lett og få tak i, og de er gjerne innom for å vaksinere eller se på sår eller lignende veldig ofte, og da er det greit og få sett over tennene og ta det lille som trengs. Det skal ikke mye til for å ødelegge munnen på en ung hest, og jeg synes det blir litt for teit og si "Nei, jeg må vente til tannlegen har tid til og komme, for vetrinæren (som sikkert har gjort det mange flere ganger enn tannlegen, tro det eller ei), han får ikke lov til å bruke rasp i munnen på hesten min!" Nei, det synes jeg blir for mye for meg.
dittin Skrevet 15. mars 2007 #8 Skrevet 15. mars 2007 er også en del hester som "PLAGES" med tannfellingen. at tanna ikke løsner, og da må den trekkes!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå