la Flaca Skrevet 28. februar 2007 #1 Skrevet 28. februar 2007 Er det for eksempel vanlig å sove i nærheten av pusen de første nettene og sånn, som man gjør med valper? Ved hvilken alder kan man rekne med at pusen har lært seg å finne veien hjem? Er det vetrinærer som kastrerer en hannkatt tidligere enn ved 6 mndr? Har lest at det ikke gjør noe at katten ikke er kjønnsmoden før den steriliseres, men oppdretter sier at ingen dyrleger får med på tidlig kastrasjon. (?) Syns å huske at siameseren vi hadde da jeg var liten ikke var gamle karen da han ble kastrert, men kanskje tidene har forandret seg.
Tabris Skrevet 28. februar 2007 #2 Skrevet 28. februar 2007 Jeg ville sovet i nærheten av pus i begynnelsen. Selv om katter er selvstendige dyr som voksne, så er en kattunge fortsatt "et lite barn", og er i en alder hvor det er helt unaturlig for den å være alene. Føler den seg alene eller usikker, vil den mjaue for å rope på mor. Litt varierende når den kan gå ut, men jeg ville holdt den inne minst en måned for at den skal bli skikkelig vant med deg selv og huset. Men du kan også se det på aktivitetsnivået. Hvis pus begynner å klatre i tapetet, jage alt som beveger seg og løpe som en gal over hele huset hver dag, så kan det være et tegn på at den begynner å bli så stor at den har behov for mer plass å boltre seg på. Jeg ville ta tatt den ut, men vært med den ut. Dermed kan den utforske den store verden, men komme tilbake til deg når den føler seg litt utrygg. Det beste er om det er så varmt i været at døren bare kan stå åpen en stund, slik at pus kan gå inn og ut og bli vant på den måten. Ang. kastrering/sterilisering, så hør med dyrlegen. Selv har jeg hørt at man ikke bør kastrere en hannkatt før den har blitt kjønnsmoden, fordi den vil da ikke utvikle "hannkatt"-aktige trekk, og oppføre seg/se ut mer som en hunnkatt. Så har jeg hørt i ettertid at dette ikke stemmer, så jeg vet ikke helt hvor "landet ligger" i dag. (Ville gjerne lest en undersøkelse på dette hvis noen har!). Hvis du får en hunnkatt, så følg nøye med henne når hun blir 6-7 måneder gamle - da kan de begynne å få løpetid. Noen kanskje tidligere. Lykke til med pus!
la Flaca Skrevet 28. februar 2007 Forfatter #3 Skrevet 28. februar 2007 Tusen takk for svar, Tabris! Ang. kastrasjon så har jeg lest litt forskjellig, og mye tyder på at tidlig kastrering ikke er skadelig. Men vetrinærene er ikke alltid enig der. Har ei hukanin som er sterilisert nå, og der måtte jeg faktisk "argumentere meg frem til" operasjon. Til tross for at registrering av kanin-helse verden over viser at 80% av fertile hukaniner får en eller annen form for livmorkreft dersom de ikke er sterilisert innen de er 3 år. Helt ufattelig etter min mening...men det var litt på siden. Er ikke helt sikkert at det blir pus i huset enda, men vurderes sterkt.
LilleMy28 Skrevet 28. februar 2007 #4 Skrevet 28. februar 2007 Dess yngre de er ved kastrering, dess bedre og fortere kommer de seg på bena igjen. De fleste gjør det rundt 6-9 mndr. Ellers vil jeg anbefale å sove sammen med pus på stua, viss ikke kan den forlange å komme inn på soverommet resten av livet... Og det passer dårlig viss en f.eks. får barn (vil jo ikke ha pus liggende over babyen). Bortsett fra det er det å kjøpe inn mye leker, anbefaler godt klorestativ som jevnlig sprayes med catnip, og små mus og baller. Laserpen er også eg svært god vinner. Og vær forberedt på oppriven sofa, riper i parketten og andre skader, og penger til god mat og veterinær, men med all kjærligheten en får tilbake er det verdt det. Har en kosekatt som ligger oppå fanget og maler og koser seg akkurat nå så denne meldingen tok litt tid å skrive gitt
LilleMy28 Skrevet 28. februar 2007 #5 Skrevet 28. februar 2007 enda et tips: ta kattungen med i bilen så fort som mulig (i bur), ta den med på småturer så ofte som mulig, da venner de seg til bilkjøring og er mye lettere å frakte senere når det er behov for det.
la Flaca Skrevet 28. februar 2007 Forfatter #6 Skrevet 28. februar 2007 Takk for alle tps LilleMy. Har kikket litt på katteleker og katteseng i dyrebutikken i dag, og drømmer meg bort... (men laserpenn hadde de ikke... )
la Flaca Skrevet 28. februar 2007 Forfatter #7 Skrevet 28. februar 2007 Forresten; kan man rekne med at kattungen er stueren når man får den? (12 uker) Er rasekatt fra seriøs oppdretter, men jeg har ikke spurt henne om akkurat det.
Gjest Emera Skrevet 28. februar 2007 #8 Skrevet 28. februar 2007 Forresten; kan man rekne med at kattungen er stueren når man får den? (12 uker) Er rasekatt fra seriøs oppdretter, men jeg har ikke spurt henne om akkurat det. ← Ja, det kan du regne med. Sett den i sandkassen så fort som mulig etter du kommer hjem med den, så vet den hvor kassen står. Jeg ble anbefalt å ikke sove i samme rom som kattungen. Den skulle være på "sitt" rom fra første natt, selv om den mjauet. Det holdt hardt, men jeg gjorde som anbefalt.
Nuwanda Skrevet 1. mars 2007 #9 Skrevet 1. mars 2007 *henger meg på her* - om man får en kattunge som er ca 12 uker gammel . bør man dag også være hjemme sammen med den på dagtid, de første ukene ? Når kan vi la katten være alene hjemme første gangen?
la Flaca Skrevet 1. mars 2007 Forfatter #10 Skrevet 1. mars 2007 Jeg ble anbefalt å ikke sove i samme rom som kattungen. Den skulle være på "sitt" rom fra første natt, selv om den mjauet.← Pusen her kommer til å få en seng på kjøkkenet. Men vi har åpen løsning til 70kvm stue. Bør den heller være på badet eller noe den første tida, så den føler seg tryggere og ikke har mulighet til å prøve klørne sine på alt inventar?
Pusemamma Skrevet 1. mars 2007 #11 Skrevet 1. mars 2007 Man trenger ikke ta fri for og være hjemme med katten. Den vil all sannsynligvis sove når du er borte. Jeg fikk mine katter i forbindelse med en helg så da hadde jeg to dager hjemme med de. Katter er mer selvstendige enn hunder. Bare husk at den må ha tilgang til doen sin og at du ikke setter matskålen i nærheten av den hvis den ikke får lov og være i stua o.l når du er borte. Jeg gjorde tabben at pus fikk sove i senga fra dag 1. Hun var så søt så jeg tenkte at det ikke gjorde noen ting. Nå 3 år etterpå sover hun og lille pus der så og si hver natt. Av og til en stor plage for og si det mildt. Hvis du sover i stua med pus vil hun allsannsynligvis bli vant med det og grine utforbi soveromsdøra når du legger deg igjen. Er vanskelig og si nei til pusene når de kikker på en med en dådyr blikk. Ja, de er utspekulerte og veldig manipulerende det skal du merke. Men det er veldig kjekt med katter da
Vihi Skrevet 1. mars 2007 #12 Skrevet 1. mars 2007 Jeg gjorde tabben at pus fikk sove i senga fra dag 1. Hun var så søt så jeg tenkte at det ikke gjorde noen ting. Nå 3 år etterpå sover hun og lille pus der så og si hver natt. Av og til en stor plage for og si det mildt. ← Slenger meg på denne Pusen min er veeldig glad i å ligge i senga, og spesielt bsengetøyet ser helt forferdelig ut til tider. Hvis jeg skulle fått en pus til vet jeg ikke om jeg hadde hatt samvittighet til å sette den bort fra dag 1 i et ukjent hus. Ville kanskje hatt den i senga den første uka eller noe, til den ble trygg på meg og omgivelsene i huset. Deretter prøvd å sette den i senga si/ et anent rom eller lignende.. Vet ikke om det funker altså, for alt jeg vet kan man jo gå på en smell da også.
Arkana Skrevet 1. mars 2007 #13 Skrevet 1. mars 2007 Jeg gjorde tabben at pus fikk sove i senga fra dag 1. Hun var så søt så jeg tenkte at det ikke gjorde noen ting. Nå 3 år etterpå sover hun og lille pus der så og si hver natt. ← Det gjør våre to også, og det synes vi er bare koselig. Begge kattene våre har alltid hatt fri tilgang til hele leiligheten, også soverommet. Ser ingen grunn til å nekte dem å sove i sengen. Vi fikk den minste da den var 12 uker og den eldste 6 år. Begge er hunnkatter. Det var nok en del krangling i begynnelsen, alt fra fresing til regelrett slåssing. Den minste er helt betatt av den eldste, følger henne over alt og kan nok være litt plagsom. Men det har ordnet seg fint etterhvert. Nå sover de som oftest ved siden av hverandre, og flere ganger om dagen kryper den minste bort til den eldste for litt kos og så slikker de hverandre og har det riktig så koselig. Tror de setter veldig pris på selskap.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå