Gå til innhold

Fem om dagen er tydeligvis ikke for meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

fatter ikke hva det går av kroppen min, stort sett hver gang jeg spiser frukt (epler,pærer, bananer, druer etc) så reagerer den med å lenke meg til doen en stund etterpå så jeg har begynt å trekke meg unna denne typen matvarer.

men det er jo utrolig irriterende for jeg liker jo frukt og har lyst til å spise det !

tenker litt på at frukt sikkert inneholder stoffer som kroppen min burde fått og men er det noen her som vet om det finnes et bra alternativ i tablettform uten fruktsyrer ? (lurer på om det er syrene jeg reagerer på)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

"5 om dagen" gjelder både frukt og grønnsaker. Kanskje du kan spise en frukt og resten grønnsaker og se om det hjelper?

Edit: trykkleif.

Endret av Linus
Skrevet
"5 om dagen" gjelder både frukt og grønnsaker. Kanskje du kan spise en frukt og resten grønnsaker og se om det hjelper?

Edit: trykkleif.

samme ulla der, jeg har holdt meg unna grønnsaker i flere år nå pga denne reaksjonen men det er først det siste halve året at frukten har begynt.

jeg får samme reaksjon av mat med for mye fett (f.eks røkte kjøttpølser, medisterpølser, koteletter som ikke er renskåret før steking osv) så jeg må ærlig innrømme at jeg begynner å bli lei.

Skrevet

Synes det høres ut som du har matintoleranse, ei venninne av meg er intolerant for veldig mye frukt og grønt, i tillegg til melkeprodukter, blant annet, og hun kan bare spise visse matvarer i kortere perioder. Hun tåler stort sett poteter, og i perioder kan hun spise litt kokte eller stekte grønnsaker. Ellers er det litt opp og ned, ett år kan hun tåle endel, mens året etter kan hun bli skikkelig dårlig om hun spiser litt feil. Du bør egentlig gå til lege og få dette utredet, det kan jo være andre ting også, allergi f eks. Ellers bør du kanskje ta multivitamintilskudd ettersom du trolig ikke får i deg nok vitaminer via kostholdet?

Skrevet
Synes det høres ut som du har matintoleranse, ei venninne av meg er intolerant for veldig mye frukt og grønt, i tillegg til melkeprodukter, blant annet, og hun kan bare spise visse matvarer i kortere perioder. Hun tåler stort sett poteter, og i perioder kan hun spise litt kokte eller stekte grønnsaker. Ellers er det litt opp og ned, ett år kan hun tåle endel, mens året etter kan hun bli skikkelig dårlig om hun spiser litt feil. Du bør egentlig gå til lege og få dette utredet, det kan jo være andre ting også, allergi f eks. Ellers bør du kanskje ta multivitamintilskudd ettersom du trolig ikke får i deg nok vitaminer via kostholdet?

høres litt ut som meg det der ja, har tatt noen tester hos legen men de fant ikke noe å påpeke (det hører med til historien at jeg ikke har normal febertemperatur og ikke viser blodsymptomer på infeksjoner etc).

jeg tar multivitaminer allerede men jeg synes ikke det hjelper noe særlig på slappedaffheten :(

Skrevet

Det kan hende evt intoleranse bidrar til å gjøre deg slapp, altså at du blir slapp av å spise "feil" mat. Sånn har i hvert fall venninnen min det. Det som er vanskelig er at man sjelden får kartlagt ALT man bør holde seg unna, og at man gjerne tåler en viss mengde.. Lurer på om homeopater kan ha en måte å utrede dette på?

Skrevet

:sjenert: ...

Her er en teori:

Hvis en ikke pleier å spise noe særlig frukt eller grønnsaker, så er ikke kroppen vant til det. Det kan ta tid å venne seg til denne typen fiber. Hvis kroppen er vant til lite fiberrik mat, og plutselig får mye av det, så blir en gjerne ganske løs i magen. Kanskje du kan prøve å spise bittelitt frukt i starten (f.eks en appelsinbåt/eplebåt) og så øke gradvis etterhvert?

Skrevet
:sjenert: ...

Her er en teori:

Hvis en ikke pleier å spise noe særlig frukt eller grønnsaker, så er ikke kroppen vant til det.  Det kan ta tid å venne seg til denne typen fiber.  Hvis kroppen er vant til lite fiberrik mat, og plutselig får mye av det, så blir en gjerne ganske løs i magen. Kanskje du kan prøve å spise bittelitt frukt i starten (f.eks en appelsinbåt/eplebåt) og så øke gradvis etterhvert?

teorien er ikke dum men det stemmer nok ikke for meg fordi jeg har alltid spist mye frukt og grønt, denne "intoleransen" har kommet gradvis etterhvert som jeg har blitt eldre.

Det kan hende evt intoleranse bidrar til å gjøre deg slapp, altså at du blir slapp av å spise "feil" mat. Sånn har i hvert fall venninnen min det. Det som er vanskelig er at man sjelden får kartlagt ALT man bør holde seg unna, og at man gjerne tåler en viss mengde.. Lurer på om homeopater kan ha en måte å utrede dette på?

mulig mulig... spørsmålet er jo bare hvordan jeg i såfall finner det ut :sjenert:

jeg sliter som sagt med en noe merkelig kropp som har feber når andre har normaltemperatur, virus og bakterieinfeksjoner slår ikke ut på blodprøver o.l. og flere sånne ting så jeg er i følge legen min "et pussig kreatur".

jeg er også utrolig skeptisk til såkalt "alternativ medisin" men mye mulig det har kommet godkjenningskrav som jeg ikke har fått med meg innen dette.

Skrevet

Skjønner at du er skeptisk til alternativ medisin, men det går sikkert an å henvende seg til en behandler og spørre hvordan de tester for intoleranse. Dersom du ikke synes svaret er særlig toverdig er det jo bare å holde seg unna. Ellers tror jeg man kan finne ut av det ved hjelp av diett satt opp av lege - det er mulig de gjør noe tilsvarende innen alternativ medisin. Dessverre tror jeg ikke legevitenskapen har noen andre måter å påvise det på, i motsetning til allergi. Men skal ikke si det sikkert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...