Gå til innhold

"Honnør-fòr" til eldre hunder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker Labb hundefor. Ser at de også har noe som heter "Labb honnør", som de anbefaler til eldre hunder, fra de er ca 8 år.

Men når er en hund "eldre"?

Varierer ikke det med hunderaser? Noen har en levealder på 12 - 14 år, og noen (som min) bare 8 - 10 år. Da er den jo "eldre" allerede som 6-7 åring?

Vil det si at jeg bør starte med "honnør-fòr" (ca 7 år gammel)?

Kan ikke si at aktiviteten er noe særlig mindre enn for 3-4 år siden, og ikke er den tykk!

Noen som har erfaring/vet, og kan gi råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ventet til hunden begynner å vise "senior"-tegn, iom at det er veldig individuelt. Noen hunder holder høyt aktivitetsnivå livet ut, mens andre blir trege tidlig, og det er ikke alltid det har noe med rasen å gjøre heller. Tegn en bør se etter er som du er inne på lavere aktivitetsnivå, vektøkning ol.

Skrevet

Takk for synspunkt, Eir.

Rasen jeg har er en "rolig" rase. Min hund er heller (fortsatt) litt aktiv til rasen å være. Og i vinter har den heller ligget et par kilo under sin "normal-vekt". Så tykk er den i vertfall ikke.

Men noen snakket om at dette foret inneholder vitaminer og div. som eldre hunder trenger...

Men når jeg leste litt om det, fikk jeg følelsen av at det heller gikk på fettinnhold (for at de ikke skulle bli overvektige), og at man også kunne bruke det til andre overvektige hunder...

Kom gjerne med flere råd og synspunkt...

Skrevet

Jeg snakket med dyrlegen om dette da min hund rundet syv. Han sa at så lenge hun var frisk og aktiv og oppførte seg som vanlig, så var det ikke behov for senior-fôr.

Senior inneholder mindre energi, designet for en hund som er roligere og mer i ro, slik at de ikke skal legge på seg. I tillegg tror jeg enkelte fôr er spesiallaget for en eldre hunds fordøyelsessystem, men er ikke sikker.

Min hund begynte på senior da hun var ca. ni. :)

Skrevet
I tillegg tror jeg enkelte fôr er spesiallaget for en eldre hunds fordøyelsessystem, men er ikke sikker.

Min hund begynte på senior da hun var ca. ni.  :)

Med en "beregnet" levetid på 8-10 år, håper jeg at min hund også rekker å bli 9 år... :forvirret:

Det med fordøyelsessystemet stod det også noe om ja...

Takk for svar, Tabris... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...