Gå til innhold

Hvordan vet man om noen er i stand til å voldta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså..man vet jo at alle gutter ikke er slik at de voldtar noen eller utsetter andre for overgrep. Men hvordan skiller man de som garantert ikke er slik fra de som faktisk er i stand til å gjøre slik?

Etter at en nær guttevenn av meg gjennom seks år - som også var kjæresten til ei venninne - prøvde å voldta meg for noen tid tilbake har jeg absolutt ikke særlig mye tiltro til min egen bedømmelse av saken lenger. Den gangen gikk det jo utrolig nok bra, men tidligere har jeg ikke vært like heldig: En gjennomført voldtekt som barn i tillegg. Antar man kan bli ganske skeptisk av slikt etter hvert!

Når ei venninne i dag fortalte meg at hun hadde vært på date med en fyr som virka kjempegrei var det første jeg tenkte "joda, seriemordere og voldtektsmenn kan også virke veldig greie..." Det sier jo litt om min manglende tiltro til menn, for å si det sånn! Snille gutter gjør også slemme ting, og omvendt. Man er verken snill eller slem, men en kombinasjon av begge typer handlinger - og derfor er voldtektsmenn så vanskelig å få øye på...

Stoler ikke på noen gutter utenom de jeg vet er homofile jeg. Typen min går det greit med da - stoler jo ikke helt på han heller, men han har jo fri tilgang til alt han vil av sex uansett, og da er det umulig for han å tvinge meg til noe selv om han skulle ønsket det. Andre menn derimot.. :S

MEN: Det er jo ikke bra når man ser en potensiell ny overgriper i alle menn man møter, sant? Så hvordan kan man vite hvem som er trygge og hvem som ikke er det? Hvordan kan man stole på gutter igjen etter noe sånt?

Tanker, noen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan aldri vite med 100 % sikkerhet noe som helst om hva et menneske er i stand til. Det har jo vist seg mange ganger.

Men det betyr jo ikke at man skal gå rundt å bekymre seg for å bli overfalt av bestekompisen. Eller andre man møter.

Jeg har egentlig aldri tenkt over dette temaet, så jeg har desverre ingen konkrete råd å gi deg.

Men hvis du plages av disse tankene vil jeg anbefale deg å oppsøke en psykolog som kan hjelpe deg med å gjenvinne tilliten til menneskene du har rundt deg. Å gå rundt å være redd bestandig må være helt forferdelig og nedsette livskvaliteten din.

Skrevet

Mulig jeg er naiv men jeg tror man kan "merke" mennesket. Hvertfall hvis du kjenner det. Stikkord er empati, hvordan omtale damer, lese kroppsspråket/ gjerne mens du snur deg dikre "vekk"... Jeg var på date en gang med en fyr som er "veldig hyggelig og skikkelig", men snudde meg litt og så de svarteste øyne uten bunn, det er mer enn nok til at jeg holder meg unna....vet ikke jeg, det går litt på magefølelse etter livserfaring...Synes det er ekkelt med disse overfallsvoldtektene i Oslo..

Skrevet

Jeg har stor tro på magefølelse. Jeg har bekjente og til og med kolleger jeg aldri ville f.eks satt meg inn i en bil alene med... :forvirret:

Skrevet

Jeg kjenner jenter/damer som synes det er skummelt å gå ute når det er mørkt, mens det å ta med seg vilt fremmede dritingse menn hjem er ikke skummelt.

Er litt merkelig dette. :forvirret:

Skrevet

Jeg tror det er viktig å holde fokus her. Statistisk sett kan jeg tenke meg at det bare er noen få promille av menn som er i stand til å voldta.

Vi må heller ikke glemme at det finnes kvinner som både er voldelige og begår overgrep.

Skrevet

En ting til: Den tyske filmen som nettopp har gått (eller går) på kino som heter "den frie vilje", handler om en fyr som driver med overfallsvoldtekter. Det er en sterk og god film som kan anbefales på generelt grunnlag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...