Gå til innhold

Hvorfor konkurrere om alt?

Fremhevede innlegg

Gjest Vintersol
Skrevet

På kafe kan man overhøre veldig mye når man sitter der alene med sin avis, og jeg har sluttet å undre meg over det meste jeg hører, men det er ett fenomen jeg aldri helt har klart å forstå: hvorfor er det så viktig å ha det verre enn alle andre?

Nå er ikke jeg et utpreget konkurransemenneske, jeg konkurrerer mest med meg selv, men jeg kan til en viss grad forstå konkurransen om å ha mest mulig, og å ha det best mulig, det er i det minste noe en kan ha glede av, men hvorfor konkurrere om det motsatte?

Jeg har hørt mennesker diskutere hva som er verst av en langvarig, utmattende fødsel, en rask opprivende fødsel, og et haste-keisersnitt, og alle har selvfølgelig enerett på den verste opplevelsen.

Jeg har hørt en mann forklare hvorfor det er ille for ham å gå arbeidsledig, men at han ikke skjønner hvorfor kameraten klager over å ha fått litt "uventet fri"...

og jeg har hørt forklaringer på hvorfor det er verre for en familie å leve på 5000 kroner i måneden, mens det er OK for en annen familie å å leve på halvparten...

Hvorfor er det så viktig for enkelte å "vinne", uansett om det gjelder det å ha det verst?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den som har det verst får mest medfølelse og sympati. Eller oppmerksomhet rett og slett.

De som ikke evner å skaffe seg annerkjennelse og mette behovet for å være i sentrum på andre måter, har det med å klage og dermed bli "sett" på den måten. Da må man jo ha det verst, for å være mest mulig i rampelyset.

Alle er selfølgelig ikke sånn, men det er noe jeg har observert flere ganger..

Gjest Peachbud
Skrevet

Det har kanskje med selvfølelse å gjøre. Alle ønsker å være bra mennesker. "Bra" kan kanskje tolkes som bedre enn gjennomsnittet.

Altså ønsker mennesker å være overlegne andre.

Skrevet

Det er en Monty python sketsj som handler om dette, det er fire rikinger som sitter og diskuterer hvem som hadde det verst som barn :ler:

Skrevet

Og, trådstarter klager over hvor ille det er å ikke få lese avisen sin i fred og ro uten å høre på andres klager... :)

Skrevet

Her har jeg en del familie som hele tiden skal være sykest, akkurat som det er et mål.

Jeg hadde lungebetennelse her og da var svigermor lykkelig fordi hun for flere år siden hadde vært sykere enn meg med lungebetennelse. Sånn er det med all annen sykdom også. Skjønner virkelig ikke at det skal være et mål og være sykest mulig. Må da heller være et mål og være friskest mulig.

Skrevet

Jeg har også lurt på hvorfor noen konkurrerer om å ha det verst. Jeg tror kanskje det kan ha noe med at hvis man er den som virkelig har hatt det verst så er man også den som virkelig vet hva man prater om. Jeg tror også det kan ha noe med det at man ikke vil bli sett på som heldig.

Skrevet

Jeg kjenner ingen som klager og har det liksom verst (bortsett fra menn, de har det jo alltid verst og tåler ikke å ha influensa engang...)

Gjest Vintersol
Skrevet
Og, trådstarter klager over hvor ille det er å ikke få lese avisen sin i fred og ro uten å høre på andres klager...  :)

Og trådstarter klager ikke over at hun ikke fikk lese avisen i fred og ro...

Trådstarter prøver bare å finne svar på det hun ikke forstår, og dette er ett av de fenomenene hun ikke skjønner bæret av. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...