thessa Skrevet 27. februar 2007 #1 Skrevet 27. februar 2007 Hei Mitt problem er sikkert ikke av det verste, men tingen er at jeg virkelig ikke har penger til å betale for meg nå.. det har gått for lang tid til at jeg får betalingsutsettelse og mye har allerede gått til inkasso.. Jeg ønsker å samle alt i en bank så jeg kan betale en sum i måneden i stedet for flere regninger til diverse mennesker/firmaer som vil ha pengene sine. Tingen er at jeg akkurat har flyttet til en annen kant av landet og har ikke jobb enda.. søker som bare rakkern da det er dødskjedelig å sitte hjemme å stirre i veggen. Jeg vil mer enn alt annet få betalt disse pengene og liker ikke å ha dette hengende på skuldrene. Noen som har noen tips til hvor jeg skal begynne hen når alt ser umulig ut? Jeg har forresten også søkt om diverse lån for å få betalt ned alt og starte på nytt, men nei.. så sitter litt rådløs tilbake når ikke engang banken kommer med gode råd.. takker for svar.. -T-
Gjesten29 Skrevet 27. februar 2007 #2 Skrevet 27. februar 2007 Hvor mye gjeld er det snakk om? Søker du aktivt arbeid? Melder du deg hos alle vikarbyrå? Har du oversikt over alle kreditorer? Er du registrert som arbeidssøker hos nav- fått eventuelle tilbud om kurs? Hvilke inntekt har du? Mange spørsmål, men jeg kan gjerne hjelpe deg hvis du gir meg svar da. Uansett så vit at du har rettigheter, ta gjerne kontakt med sosialkontoret.
Helen Skrevet 27. februar 2007 #3 Skrevet 27. februar 2007 Alle kommuner har en gjeldsordning der de hjelper folk som har kommet i gjeldsknipe. Ei venninne av meg har benyttet av dette. Hun fikk hjelp til utsettelser på noe mens på noe fikk hun satt ned den månedlige betalingen. Desverre måtte de selge huset for det hadde gått så langt før de endelig søkte hjelp. Men nå er de på god tur ut av problemene sine takket være gjeldsordningen. Det lønner seg og ta tak i problemene før de blir for store. Du kan jo også søke sosialkontoret om lån, der mener de kan låne ut penger uten å ta renter for det, men hvor mye de kan låne ut vet jeg ikke.
Gjesten29 Skrevet 27. februar 2007 #4 Skrevet 27. februar 2007 Sosialkontorene har hjemmel til å gi lån (uten renter) men villkår stilles.
thessa Skrevet 27. februar 2007 Forfatter #5 Skrevet 27. februar 2007 hei og takk for svar det er nettopp det at det ikke er snakk om mye penger men jeg er jo ganske så ung, men uansett så har jeg vært i fast arbeid siden jeg var 18 år og frem til februar i år så har jo hatt fast arbeid, bare ikke nå da jeg har flyttet. Jeg er registrer i NAV og alle tenkelige vikarbyråer og søker på andre aktuelle stillinger, så jeg er veldig aktiv innen jobbsøking og har allerede vært på mange intervjuer. Det er ikke snakk om mer enn 100.000 kr ca men allikevel hos forskjellige kreditorer da.. har vel hos GE, DNBnor, diverse andre regninger som skulle vært til bla. mastercard, private lån etc etc.. Jeg har også hatt en grei inntekt (over 300.000 så det burde jo strengt talt ikke være et problem.. Men når jeg gikk til Dnb for å be om hjelp fikk jeg beskjed fra en rådgiver at de ikke kunne hjelpe før jeg var på pluss siden på alle kort jeg har gjennom de ( også mastercard ) Så vet ikke om det sier deg noe mer?? takk igjen for svar.
Gjesten29 Skrevet 27. februar 2007 #6 Skrevet 27. februar 2007 Du får ikke lån uten inntekt, men du har vel dagpenger? Ta hva som helst av jobb, ta med deg cv en i morgen å gå fra "butikk til butikk". Tviler på du får gjeldsforhandlinger med det grunnlaget der. Skal ikke være nødvendig heller.
thessa Skrevet 27. februar 2007 Forfatter #7 Skrevet 27. februar 2007 hei igjen det er nettopp det jeg ikke har:) har sagt opp selv vet du for å flytte hit og har vel mer eller mindre bare tatt med meg problemene videre hit. og har jo akkurat kommet meg til vestlandet ( skal flytte videre til et annet sted på vestlandet så her jeg bor nå er bare midlertidig så ikke vits å søke jobb her) men har jo da karantene tid så vidt jeg skjønte på dagpenger etter å ha sagt opp selv:) men uansett, takk for svar..
Leo Skrevet 28. februar 2007 #8 Skrevet 28. februar 2007 Du vil ikke få lån så lenge du ikke har inntekt og høyst sannsynlig heller ikke når du får arb.ledighetstrygd med mindre du har et svært godt kundeforhold i en bank. Det du må gjøre nå, er å unngå betalingsanmerkninger så langt det er mulig. Da vil du nemlig ikke få noe lån senere heller. Du må selvfølgelig også betjene gjelden etter beste evne. Sett opp en oversikt over hva du har disponibelt i måneden og trekk fra 7.989 (Beløp fastsatt iht. Gjeldsordningsloven) til livsopphold pluss det du betaler i husleie. Det overskytende beløpet fordeler du prosentvis på kreditorene ut fra hvor mye deres krav utgjør av totalen. Når det er gjort, sender du oversikten samt dokumentasjon på alle inntekter, utgifter og gjeld til samtlige kreditorer sammen med et forslag til avdragsordning med det beløpet som du regnet deg frem til for den aktuelle kreditoren. Blir resultatet at du ikke kan betale noe til noen, gjør du rede for det. Gjør du dette og heller ikke eier noe av verdi, vil det heller ikke være noe å hente for kreditorene ved å gå via namsmannen og nettopp det er ditt beste forhandlingskort. Når avtalene er inngått, legger du inn månedlige trekk i nettbanken til de forskjellige. Jeg kan selvfølgelig ikke garantere deg at alle kreditorene vil gå med på forslaget til avdragsordning, men min erfaring er at de fleste raskt innser at det er bedre å få litt enn ingenting og at en sak hos namsmannen kun vil påføre dem kostnader. Når du igjen kommer i fast arbeid kan du evt. søke om lån for å refinansiere gjelden. Du bør imidlertid vurdere nøye om det er lønnsomt. Hvis renten på lånet er høyere enn det du betaler i rente til kreditorene, bør du selvfølgelig la det være selv om det er mer "kronglete" å forholde seg til flere kreditorer. Når du har sagt opp selv, har du normalt 8 ukers karantene før du får innvilget dagpenger. I mellomtiden kan du ha krav på sosialhjelp dersom du ikke har midler til livsopphold. Karantenen løper fra den dagen du melder deg arbeidsledig hos NAV, så hvis du ikke allerede har gjort det, bør du gjøre det snarest.
mack Skrevet 4. mars 2007 #9 Skrevet 4. mars 2007 man får uansett ikke lån sålenge manhar inkassosaker,men snakk med kreditorene og få til en nedbetalingsplan før sakenegår videre til nansmann
Gjest Blondie65 Skrevet 4. mars 2007 #10 Skrevet 4. mars 2007 (endret) Det er ingen gjeldsordninger som kan hjelpe deg med "så lite" gjeld. Leo sitt forslag er det beste så langt - men det fordrer jo at du har en eller annen form for inntekt. Den der 8-ukers karantenen stemmer ikke - det er enda lenger. Jeg fikk en lang forklaring av en som jobber på NAV og måtte bare avbryte vedkommende og si "jeg skjønner ikke bæret av hva du snakker om, kom med en dato isteden". Dvs. at et halvt år etter at du har sagt deg opp har du sonet karantenetiden din (altså inkludert oppsigelsestiden). Ikke spør meg hva og hvorfor - for det skjønte jeg ikke. Knekk alle kortene - IDAG - det er første bud. Slutt å bruke dem. Refinansiering kan du bare glemme inntil du har fått deg fast jobb - det er altså "milevidt" inn i fremtiden. Det er ikke sikkert at refinansiering er det smarteste - noen ganger er det faktisk dyrere enn diverse smågjeld. Men månedlige beløp blir selvsagt lavere og du blir ikke fristet av fortsatt å ha kredittkort i lommeboken. Endret 4. mars 2007 av Blondie65
Leo Skrevet 5. mars 2007 #11 Skrevet 5. mars 2007 Det er ingen gjeldsordninger som kan hjelpe deg med "så lite" gjeld. Leo sitt forslag er det beste så langt - men det fordrer jo at du har en eller annen form for inntekt.← Nei, det forutsetter ikke inntekt. Det forutsetter bare at hun dokumenterer sin mangel på inntekt overfor kreditorene. Har hun ingen inntekt, vil det heller ikke bli noe igjen til kreditorene. Den der 8-ukers karantenen stemmer ikke - det er enda lenger. Jeg fikk en lang forklaring av en som jobber på NAV og måtte bare avbryte vedkommende og si "jeg skjønner ikke bæret av hva du snakker om, kom med en dato isteden". Dvs. at et halvt år etter at du har sagt deg opp har du sonet karantenetiden din (altså inkludert oppsigelsestiden). ← Joda, ventetiden er normalt 8 uker jfr. Folketrygdlovens § 4-10, men det kan ilegges lenger ventetid dersom det foreligger spesielle omstendigheter. Denne paragrafen inneholder også følgende bestemmelse som kanskje kan være av betydning for trådstarter: Det skal ikke fastsettes forlenget ventetid for medlem som har sagt opp sin stilling for å flytte med ektefelle eller samboer til nytt arbeidssted et annet sted i landet dersom vedkommende kan regnes som reell arbeidssøker etter § 4-5 andre ledd. I tillegg er det slik at man tidligst kan få dagpenger når man ikke lenger har rett til lønn, d.v.s. fra utløpet av oppsigelsestiden. Velger man å slutte i løpet av oppsigelsestiden, blir det å betrakte som om man frivillig har frasagt seg retten til lønn fra arbeidsgiver og den gjenværende tiden blir lagt til den ventetiden som loven fastsetter. Har man oppsigelsestid på 3 måneder og frivillig avtaler med arbeidsgiver at man slutter umiddelbart etter at man har sagt opp uten å jobbe ut oppsigelsestiden, vil man ende opp med en ventetid på ca. fem måneder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå