Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en venninne som hadde termin likt som meg,akkurat samme dato(5aug).Og vi hadde også første dag i siste mens på helt lik dato(28okt),også 28 dagers syklus..

Men hun var på u.l i dag,og terminen hennes ble flytta til 18 august!!!syns det var merkelig,hvordan kan den egentlig bli flytta såå langt fram?noen som vet..

Jeg skal på u.l neste tirsdag,og håper ikke den blir flytta så langt fram..... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde også opprinnelig termindato 5. aug (for noen år siden), men ble flyttet fram til 4. august. Jenta mi kom ikke før 17. aug..

UL-terminberegninga ser på størrelsen til fosteret og beregner termindato ut fra det. Det vil si at det tas utgangspunkt i snittstørrelsen til alle foster. I uke 18/19 har alle omtrent lik størrelse. Når UL-terminen blir fastsatt så lenge etter mensdato, så kan det skyldes flere forhold. En grunn er at fosteret er lite i forhold til alderen sin. En annen er at et embryo kan gå i dvale og dermed ikke begynne å utvikle seg før en tid etter det "skulle" ha gjort. En tredje grunn er at eggløsninga har vært seinere enn man tror.

Terminberegning er ingen eksakt vitenskap. Datoen er bare en snittdato. Terminen er to uker pluss/minus termindatoen. Det vil si at selv om jenta mi kom 13 dager etter UL-termin så var jeg ennå ikke på overtid...

Skrevet

Det vanligste er nok ikke å få flyttet terminen så mye, men gjerne inntil en uke. Grunnen er at de ikke egentlig prøver å finne ut når babyen ble laget, men når det er mest sannsynlig at den kommer. Det kan være flere grunner til at man får flyttet terminen. Eggløsning trenger jo ikke å ha funnet sted midt i menssyklusen, det kan ta litt tid før egget fester seg osv.

Skrevet (endret)

Det går jo på når eggløsningen var, kansje hun hadde en sein eggløsning, ikke alle som har 14 dager fra el til mensen. Samt at egget kan legge seg i dvale opp til en uke før det begynner å utvikle seg.

Endret av liv
Skrevet

Nei,det kan jo hende at hun hadde senere eggløsning enn meg,jeg hadde eggløsning nøyaktig 14 dager før neste mens(tok digital test)

så da blir det spennende og høre,men at egget går i dvale var litt artig og høre,det har jeg ikke hørt om før,tusen takk for gode svar :)

Skrevet

Da jeg gikk med turbogutten min hadde jeg menstermin 17 feb, UL-termin ble 3 mars. Men han ville ikke ut før 11 mars. han var 3300g

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...