Gå til innhold

matte forlovelsesringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kjøpt slike, og de er nydelige nå. Men lurer på om det var lurt å velge slike likevel. Dere som også har slike ringer, hvor lenge holdt de seg matte og fine? Blir de polert og seendes ut som glatte ringer etterhvert? Trenger de ofte vedlikehold hos gullsmed?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter hva meg mener å vite blir de ikke polert med tiden. Glatte ringer blir derimot fort stygge og ripete. Om du har stein i ringen må du få den ettersett hvert eller hvert andre år. Det er for å få sjekket klørne som fester ringen. Det er jo utrolig trist for dem som mister diamanten.

Det er ikke så veldig dyrt å få polert ringene hos gullsmed. Mener at det ikke koster mer enn en ca 80-100 kr pr ring, og tar heller ikke veldig lang tid.

Dersom man kjøper ringer av hvitt gull er ringene ofte rhodinert. Egentlig er hvitt gull nærmest mørkegrått eller sort i sin naturlige form. Derfor legges det et lag utenpå av rhodium. Dette slites veldig fort og må gjøres årlig for at ringen skal holde seg fin. Mange opplyser ikke om dette og mange jeg vet som har slike ringer har med tiden blitt skuffet over dette. Mener å huske at å få rhodinert ringer er ganske kostbart.

Matte ringer er veldig fine, og jeg tror ikke dere har gjort et dårlig valg, nei.

Skrevet

Vi har ringer i hvitt gull som er børstede dvs. matte.

Etter et halvt års bruk nå er børstingen nesten borte og ringen er mer blank. Det er blitt en del riper.

Om det var lurt å ta børstede ringer kontra glatte vet jeg ikke siden jeg er usikker på hvordan de glatte ringene i hvitt gull blir seendes ut etter ei tid.

Det rådet vi fikk fra gullsmeden var at ringer av hvitt gull som er rodinert "mister" rodineringen etter en tid og at man kanskje hvert andre år burde rodinere på nytt. Dette koster rundt 300,- pr. ring.

Gullsmeden ville bare gjøre oss oppmerksom på at hvitt gull ringer ofte blir seendes mer slitte ut enn gult gull, men for oss var det ikke noe alternativ med gult gull.

Et vennepar kjøpte ringer i gult gull som var børstet. De har også mistet det matte utseende og er blitt blanke etter hvert. Så det er kanskje likt for alt gull?

Man kan imidlertid også få mattet ned igjen ringen sin hos gullsmeden, alt er mulig bare man vil betale for det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...