Gå til innhold

jenter og sminker

Anbefalte innlegg

Gjest silkesvarten
Skrevet

hei

når har deres jenter begynt å sminke seg og i tilegg gå med sminke på seg til andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke barn selv men jeg begynte da jeg var 11 år. Ikke noe overdådig men litt mascara og lys leppestift.

Skrevet

Datteren min begynte å bruke litt mascara i slutten av 6. klasse tror jeg. Hun holdt seg stort sett til det helt hun begynte på ungdomsskolen. Nå går hun i 8 bruker "dessverre" full sminke med foundation, øyeskygge, eyeliner... Ser jo at de fleste jentene bruker det og gjorde det nok selv på den alderen. Men det er litt synd å se at de dekker den flotte huden sin med all denne sminken ;)

Skrevet

Mine på 9og 11år bruker sminke når de skal på bursdager el i klassen. Da er det litt øyenskygge, mascara og lipgloss.Til hverdags er det bare lipgloss om det er noe i det hele tatt.

Skrevet

Jeg var veldig sent ute med å bruke sminke, vi begynte vel å gå med litt mascara på skoledanser i 6-7 klasse, men brukte ikke sminke på skolen før i slutten av 8, og ikke hver dag før i 10.

Gjest silkesvarten
Skrevet
Mine på 9og 11år  bruker sminke når de skal på bursdager el i klassen. Da er det litt øyenskygge, mascara og lipgloss.Til hverdags er det bare lipgloss om det er noe i det hele tatt.

:sjenert: 9 år?

er ikke det vel tidlig? :sjenert:

Gjest Vidvandre
Skrevet

Begynte å bruke i 9ende.

Du kan du begrense type sminke også; unge jenter trenger jo overhodet ikke foundation, eyeliner, fest-øyenskygge og rouge. Men svart mascara på vippene hvis de er lyse er fint. Og kanskje lys/rosa øyenskygge og lipgloss (de fra lipsyl er jo fine f.eks, er jo fine lebepomader også) til fest.

Gjest Bodillen
Skrevet

Datteren vår har akkurat fylt 10, og vi har ikke tenkt å la henne få lov til å sminke seg før hun er ferdig med barneskolen, i hvert fall. Ikke har hun noen interesse av det ennå, heller.

Hun har en jente i klassen som sminker seg til hver eneste bursdag, avslutning o.l. - og til og med på skolen innimellom. Disse går i 4. klasse! For meg blir det liksom litt feil med full make-up og bobledress.

Denne jenta er den eneste i klassen som sminker seg, og hun får visst høre hvor teit de andre synes det er, enda holder hun på, gitt.

Jeg synes det er viktig at ungene har noe å se frem til - det å begynne med sminke er liksom noe som hører ungdomstiden og voksenlivet til, sammen med f.eks piercing og hårfarging. Jeg blir alltid litt i stuss når jeg ser disse miniungdommene, som liksom har tatt flere steg inn i et liv de ikke er modne for. Hva har disse små bertene å se fram til, da? De har jo prøvd ut alle disse ufarlige tenåringsgreiene allerede - hva skal markere deres inntreden i tenåringenes rekker?

Jeg synes man skal la barn få være barn så lenge som mulig, og nyte den tiden så lenge man kan.

Skrevet (endret)

,

Endret av thapara
Skrevet

Så enig, så enig med Bodillen.

Skrevet

Dattera mi på 15 år har brukt sminke siden hun begynte på ungdomskolen, hun hadde ikke noe interesse av det før da.

Men nå blir sminken flittig brukt, en stund så hun ut som en vaskebjørn, men nå har det heldigvis bedret seg på det området.

Jeg har også ei stedatter på 10 år, det hender seg at hun er skikkelig sminket når hun kommer hit. Det er øyenskygge, leppestift, mascara ja, alt som finnes av sminke er klint utover ansiktet hennes. Hun synes selv hun er sååå fin.

Jeg synes det er for tidlig å begynne med sminke i 10 års alderen så her har hun ingen sminke, selv om moren synes det er greit så får hun ikke sminke her.

Skrevet

Min sjuendeklassing bruker foreløpig bare sminke på bursdager. Hun har ikke ytret ønske om å bruke det til hverdags. Virker ikke som det er så mange andre i klassen som bruker det heller. Bra synes jeg, de er søte nok uten!

Skrevet (endret)

Mine jenter og deres venninner fikk lov til å kle seg ut hjemme hos oss.

Og da måtte de selvfølgelig sette farge på tilværelsen.

Og jeg hadde en spesiell sminkepung hvor avlagt sminke havnet.

Sminken der ble flittig brukt og det var kjempemorsomt både for liten

og stor. De var i 6 -7 årsalderen da de begynte å eksperimentere. Til å

begynne med var det forferdelige resultater, men jentene ble flinkere etter hvert.

MEN så snart de skulle ut, måtte de vaske vekk all sminke. OG de fikk

ikke lov til å gå på skolen med sminke før de var konfirmert, eller i hvert

fall fyllt 15 år. I og med at jentene fikk lov til å sminke seg hjemme, når de lekte, ble dette aldri noe problem. Jentene synes det var en veldig morsom løsning og det gjorde foreldrene også.

Ett råd vil jeg i alle fall gi både jenter og foreldre, om jentene ikke får lov til å sminke seg, så fortell dem i alle fall hvorfor de ikke får det. Snakk med barna.

ikke avfei dem med et nei. alene. :babyjente::babygutt:

Endret av Isdronning
Skrevet

Synes de kan få begynne å sminke seg litt når de begynne på undomsskolen. Om de har lyst såklart. Jeg begynte når jeg var ca 13, og jeg hadde heldigvis en eldre søster som viste meg hvordan det skulle gjøres skikkelig, så jeg ikke så halvgal ut. Det syns jeg kanskje er lurt av mødre eller eldre søstre å ta seg tid til.

Skrevet

Har ei datter som snart blir 11 år og som er veldig interessert i sminke. Hun bruker av og til litt øyenskygge når hun skal i selskap eller ved en spesiell anledning, men that's it! Hadde det vært opp til henne hadde hun brukt både eyeliner og maskara også.

Både jeg og pappaen er veldig strenge på dette med sminke. Synes at 10-11 åringer er altfor unge til å sminke seg. Greit nok å eksperimentere litt på rommet med venninner, men utendørs er det uaktuelt. Vi synes ikke det tar seg ut at småjenter sminker seg som de skulle være voksne.

Har forklart henne at det heller kan diskuteres når hun begynner på ungdomsskolen, og det respekterer hun, så langt... :)

Skrevet

Datteren min går i 6 klasse og hun bruker litt maskara og noe svakt på munnen når hun skal i bursdag eller disko.

Når hun begynner i 7 klasse skal hun få lov til å bruke litt hvis hun har lyst.

heldigvis har hun skjønt dette med å være forsiktig med sminken.

Poenget med sminken er ikke å lage et helt nytt ansikt,bare å fremheve de fine linjene hun har fra før.

Dette er hun helt enig i og kommenterer faktisk selv klassevenninner som kliner for mye på og at hun ikke synes det er noe fint.

Så jeg er fornøyd jeg...........men hun er ennå ung og mye kan forandre seg der i gården.

Skrevet

Jeg har døtre på 3 og 5.. De elsker å sminke seg. De har barnesminke (som de har fått til bursdager og jul) og elsker å pynte seg med den. Men de får selvfølgelig bare gjøre dette hjemme. De vet selv at de ikke kan sminke seg når de skal ut av huset.

Vi snakker lebestift (godt utover hele leppen og vel så det) og øyenskygge (så mye som mulig) :legrine:

Håper de venter med ordentlig sminke til de begynner på ungdomsskolen. Men uansett håper jeg de vil høre på en erfaren mor når vi kommer så langt - slik at vi inngår jenter som oversminker seg. Det er veldig lite pent..

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg begynte med maskara da jeg begynte på ungdomsskolen, og så utviklet det seg mer og mer.. siste året hadde jeg eyeliner, maskara, øyenskygge og noe på leppene.. Kanskje litt pudder på fester etc..

Begynte ikke med foundation før jeg var 19, for jeg har sett mange stygge eksempler med for mørk, og det ser jo kjempelurt ut.. Men de vil vel være brunest mulig..

Jeg skulle ønske jeg hadde noen til å lære meg, men jeg går med mer sminke i sminkepungen min nå enn mamma noen gang har eid.. Nå bruker jeg jo ikke alt hele tiden da, bare for å si det.. Så nå er det jeg som lærer mammaen min om sminke, hvordan sminke seg og om klær generelt.. Så når jeg er hjemme så pleier jeg å sminke henne før hun drar på fest..

Skrevet

Selv begynte jeg med litt eyeliner og lipgloss i 6.klasse sånn ca. Var på den tiden der var supermoderne å ha HVITE lepper!! :eeeh: Klæsje nivea solkrem på leppene. Joda, så pent atte. Og knallblå eyeliner. Råpent for meg som hadde brune øyne hehe...

Nuvel, jenta mi er nå 9 år og synes det er artig å sminke seg når hun og venninne skal kle seg ut bl.a. Klæsjer på seg lipgloss med jordbærsmak (så klart) og blålilla øyenskygge som de skviser på seg (ser vel strengt talt ut som de har fått seg to blåøyer alle sammen hehe..) Hvis de skal i bursdag "modererer" tøtta mi seg og har litt rosa lipgloss (fordi den smaker så godt :lol:) og jeg har sagt det er ok. Men, sminke og sånn bruker ingen av hennes venninner på skolen bl.a.

Så, joda - jeg lar henne få eksperimenter og prøve seg litt, MEN med modifikasjoner. Akkurat som min mamma lot meg få prøve (og feile).

Personlig synes jeg dog det er litt feil at småjenter (8-12 år) har full styling med foundation, consealer, leppestift, øyenskygge...the whole nine yards. La ungene være unger mener jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...