Jens Skrevet 27. februar 2007 #1 Skrevet 27. februar 2007 Han har til nå aldri villet spise grønnsaker. Han vil heller aldri ha noe av det mannen min eller jeg spiser til middag. Har heller aldri villet ha potet. Han smaker på alt men spytter ut. I barnehagen spiser han gudskjelov hver dag ett middagsglass med grønnsaker. Hadde det ikke vært for det hadde han ikke fått i seg noe grønnsaker. Frukt og brød spiser han. Til middag vil han kun ha kyllingkjøttboller, eller pølser. Skal jeg slappe av, eller burde jeg anstrenge meg mer?
Gjest rabrabara Skrevet 27. februar 2007 #2 Skrevet 27. februar 2007 Jeg tror det er ganske vanlig. Hos oss spiser ungene gjerne ris og pasta, men dropper ofte resten. Jeg tror det viktigste er at de får alt tilbudt, så kan de heller velge selv etterhvert om de vil smake på de ulike tingene. En jeg kjenner var veldig bekymret for sin sønn som ikke ville ha noe som helst av middagsmat. Hun snakket med legen som sa at så lenge barn spiser brødmat og frukt trenger man ikke bekymre seg. Jeg har iallefall ikke noe tro på å tvinge unger, det tror jeg bare straffer seg, iallefall så små. Når de blir litt større og forstår mer kommer jeg til å forsøke å få de til å iallefall smake på ting, jeg håper det går lettere da.... Så lenge han er sunn og frisk og spiser middagsglass tror ikke jeg du trenger å bekymre deg.
Gjest Peppa Skrevet 27. februar 2007 #3 Skrevet 27. februar 2007 Min datter på snart tre år har heller aldri ville spist potet eller andre grønsaker, ikke spiser ho salat heller. Men hver gang vi har d til middag så legger jeg d på tellerken hennes uansett, for d hender ho vil prøve å smake på det. så jeg regner med at en dag vil ho spise det! Jeg spiste ikke slikt jeg heller når jeg var liten, og jeg tror mange flere også ha det slik. Bare gi barnet ditt muligheten til å smake på det, så blir det nok etterhvert.
Jens Skrevet 27. februar 2007 Forfatter #4 Skrevet 27. februar 2007 Trodde jeg måtte lage mer spennende middager, pureer av grønnsaker, etc...for å få det i ham, men da slapper jeg heller av. Er lei av å stå over grytene for å lage noe supergodt til ham ,og når jeg så serverer det, så bare spytter han det ut. GRRRRRRRRRRRRRR............ da blir jeg arg..
Gjest Peppa Skrevet 27. februar 2007 #5 Skrevet 27. februar 2007 jeg lagde fiskepudding i hvit saus og poteter til middag i går, og ho smake ei skje før ho fant ut at d var ikke noe for henne. men men, d var jo en skje..som er bedre enn ingenting. Men idag sa ho, før jeg nevnte hva vi skulle ha " jeg vil ikke ha middag, tar heller brødskive" så jeg vet ikke hva som er verst og best. kommer ikke til å lage noe annet til henne, hun må bare venne seg til at d er ikke favorittmiddag hver dag. og jeg kommer ikke til å tvinge henne til å spise d.
Furstina Skrevet 27. februar 2007 #6 Skrevet 27. februar 2007 Trodde jeg måtte lage mer spennende middager, pureer av grønnsaker, etc...for å få det i ham, men da slapper jeg heller av. Er lei av å stå over grytene for å lage noe supergodt til ham ,og når jeg så serverer det, så bare spytter han det ut. GRRRRRRRRRRRRRR............ da blir jeg arg.. ← Om han är två år borde han gott kunna äta den maten ni äter - bara uppskuren. Låt honom smaka, och be honom beröm när han smakar. Det tar tid för barnen att vänja sig vid nya smaker och är han inte van vid olika smaker tar det tid. Fortsätt att servera olika saker. Vi har sedan vår son varit liten lagat den allra mesta maten själva för att han skulle bli van vid vår mat. Han har också bara fått ett alternativ till mat. Gillar han den inte så blir det inget annat utan kanske en smörgås senare. Kanske kan det hjälpa till om han får vara med och "laga" maten. Hälla pastan i vattnet, skölja majs, skära en tomat med hjälp?
Kipa Skrevet 27. februar 2007 #7 Skrevet 27. februar 2007 Du kan i hvertfall slutte med middagsglass, så ikke det er noe alternativ for han. Kanskje det er en start, han spiser jo ikke deres mat når han vet han får middagsglass. Her har vi laget middag siden Lukas var 1 år, noen ganger spiser han andre ganger ikke. Men vi er heldige for han liker både ris, pasta og poteter og veldig glad i grønnsaker. Sauser derimot får han dilla av..så med gryter og sånn tar jeg evt ut kjøttet eller hva det er og varmer siden av til han.
mzluze Skrevet 27. februar 2007 #8 Skrevet 27. februar 2007 Min på litt over to er heller ikke særlig flink med det med middag. Men det er ofte konsistensen på maten han ikke fikser virker det som. Kjøttdeig går ikke, ris går ikke...mao, slike små "kornete" ting går dårlig. Samtidig som gutten heller aldri har tid til å sitte i ro, han gidder aldri sitte lenge nok til å spise noe særlig. Men...gudskjelov nærmest, han er fryktelig glad i fiskepinner og potet. Og grønne erter. Samtidig synes han det er mye mye mer spennende å spise det vi spiser hvis han får akkurat samme som mamma. Mao, hvis jeg tar ekstra salt eller pepper på min tallerken så vi han også ha. Da er det jeg som gir ham, og jeg holder da fingeren diskret foran åpningen...og "salter". Vips var det litt mer gøy.
Gjest *Magica* Skrevet 27. februar 2007 #9 Skrevet 27. februar 2007 Mine tips er å kutte ut middagsglass, ta med gutten på litt matlaging, ha det hyggelig rundt bordet og pese minst mulig med det.
loffen Skrevet 27. februar 2007 #10 Skrevet 27. februar 2007 (endret) Samme problemet ha vi/har vi hatt. Nå er gutten vår snart 6, og er veldig pirkete med maten sin fremdeles. Han vil helst bare ha knekkebrød med salami.. men nå spiser han det meste - bare ikke grønnsaker. Og ingeting som er 'blandet', da må vi plukke ut selv den aller minste bit med f.eks paprika, som du nesten ikke kan se. Vi har gjort alt 'riktig'; ikke mast, han er med (og liker) å lage mat. Prøvd små knaskegulrøtter etc. Er veldig redd for at han ikke får i seg det han trenger, så jeg vet hvordan det føles. Også vil han nesten ikke spise noe uten ketchup på. Vi kompenserer så godt vi kan med eple og banan, som er det eneste han vil ha av frukt, og vitamintilskuddd og tran. Så håper vi han tør smake på mere etterhvert. Man kan jo ikke true i dem ting heller... Glemte si at jeg synes gutten din er så liten ennå, at du sikkert kan slappe av. Endret 27. februar 2007 av loffen
Kipa Skrevet 27. februar 2007 #11 Skrevet 27. februar 2007 salt og pepper / evt annet krydder kan gjøre susen ja! Her er piffi veldig populært!
Tusenfryd Skrevet 28. februar 2007 #12 Skrevet 28. februar 2007 Uff, ikke begynn å salte maten hans. Vi voksen får i oss altfor mye salt, og jo lenger man venter med det, jo bedre er det. Å late som man drysser på noe, det er noe annet. Jeg leste i siste boken til Gro Nylander at det var gjort et forsøk med barn og mat. De ble tilbudt alt av grønnsaker og sånn, og spiste bare en ting. Neste gang kanskje noe annet. Over langen ble det et ganske variert kosthold. (veldig kort fortalt) Norske unger sulter ikke ihjel var konklusjonen, så bare slapp av. Mitt barn spiser fx tortellini, og gjerne fylt med spinat. Serverer vi tomatbiter er det ok noen ganger, andre ganger ikke. Vi har alltid servert vår mat, middagsglass har vi forøkt en gang og det var ikke populært i alle fall, og egentlig unødvendig.
Gjest Turi Skrevet 1. mars 2007 #13 Skrevet 1. mars 2007 Vi får til "søte" grønnsaker som minimais (fra boks - det er favoritten), kokte gulerøtter, paprika. Også agurk, men det er jo mest vann da. Andre grønnsaker er helt umulig å få ned, og poteter er ikke aktuelt i noen form. Nå er snuppa her 3 år, og er i en kresen periode på det meste. Det første hun spiste etter kokt gulrotmos var minimais - kan være noe å prøve kanskje?
Pauline Skrevet 4. mars 2007 #14 Skrevet 4. mars 2007 Kutt ut glassene. Min eldste (19 år ) fikk glass, og var veldig sær i oppveksten. Hans yngre søsken fikk det . De ble tidlig "altetende". Det hjalp da etterhvert på han eldste og, da. Men unger er ulike, og noen er særere enn andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå