Gå til innhold

Hei Buffy-fans!

Gjest Nattblomst

Anbefalte innlegg

Enig i at Spike løftet dem, det var vel "Cordelia-effekten" som slo til igjen. Joss Whedon har sagt at man alltid trenger en de kan sette i fare (Willow, Dawn, Fred) og en som alltid sier at "alt vi gjør er teit og vi kommer til å dø uansett" (Cordelia, Spike). Da de tok Cordelia ut av Buffy prøvde de og erstatte henne med Spike, men kunne leke mer med Spike-figuren utover da de fant ut at Anya fylte Cordelia-rollen. Cordelia forsvant ut av Angel i sesong 4, og allerede den sesongen hadde hun mistet sin egen "Cordelia-effekt". De trengte noen til å lette stemninga da Angel ble veldig alvorlig utover sesongene.

Men jeg tror ikke det bare var Spike som "redda" sesong 5, men også det at de kom seg bort fra hotellet og fikk starta litt på nytt. Å ta over Wolfram & Hart ga forfatterne nye sjanser til å leke med sarkasme og vittige ting. Og dette er jo Whedonverset eksperter på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Fortsetter under...

• 2 måneder senere...

Noen tanker om Buffy og hva de kunne ha gjort som ville hvert stilig:

- Tenk om monsteret i en episode eller to var ..... et menneske?

En seriemorder dreper seg gjennom Sunndale. Scoobie-gjengen finner ut hvem det er, men kan ikke bruke politiet fordi de eneste vitnene er demoner og vampyrer. Buffy har store problemer med dette fordi hennes jobb er å drepe de overnaturlige og redde mennesker. Dawn blir reddet av Spike som sloss med morderen selv om brikken i hodet hans gir grusome smerter. Morderen slipper unna pga dette. Vet ikke akkurat hvordan dette burde ha sluttet...

- Tenk å være vampyr på nordkalotten (Finnmark, Lappland, Kola-halvøya) der det er natt halve året ....

Særlig det mørkeste (i dobbelt betydning) delene av Russlands og Finnlands historie måtte være en lang svir for en vampyr!

Det er naturligvis et problem med midnattsol. Kanskje går han i hi? Etter noen tiår blir det kjedelig, så hva gjør han? Han drar på ferie til et sted der det er mørkt om natta - Sunnydale!

- Jeg synes det var for lite om de andre slayerene. Vi får vel se fire av dem:

*The Primitive - den første slayeren, skapt i steinalderen.

*Kinesisk slayer - drept av Spike under Bokser-opprøret år 1900

*Nikki Wood - drept i 1977 av Spike i New York

*Buffy - den siste slayeren

Det blir også nevnt en slayer på 1700-tallet som smidde sine egne våpen.

Det måtte ha vært en eller flere slayere mellom Nikki Wood og Buffy. Tenk deg en samtale mellom vokteren til en avdødd slayer og Giles. Jeg tror det kunne ha blitt svært interessant.

Så en interessant detalj: I episoden "Lies my parents told me" blir det nevnt at legen til moren til Spike er doktor Gull. Dette er på slutten av 1800-tallet i London. Doktor Gull var familielegen til kongefamilien og, mener mange - JACK THE RIPPER!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tanker om Buffy og hva de kunne ha gjort som ville hvert stilig:

- Tenk om monsteret i en episode eller to var ..... et menneske?

En seriemorder dreper seg gjennom Sunndale. Scoobie-gjengen finner ut hvem det er, men kan ikke bruke politiet fordi de eneste vitnene er demoner og vampyrer. Buffy har store problemer med dette fordi hennes jobb er å drepe de overnaturlige og redde mennesker. Dawn blir reddet av Spike som sloss med morderen selv om brikken i hodet hans gir grusome smerter. Morderen slipper unna pga dette. Vet ikke akkurat hvordan dette burde ha sluttet...

- Jeg synes det var for lite om de andre slayerene. Vi får vel se fire av dem:

*The Primitive - den første slayeren, skapt i steinalderen.

*Kinesisk slayer - drept av Spike under Bokser-opprøret år 1900

*Nikki Wood - drept i 1977 av Spike i New York

*Buffy - den siste slayeren

Det blir også nevnt en slayer på 1700-tallet som smidde sine egne våpen.

Det måtte ha vært en eller flere slayere mellom Nikki Wood og Buffy.

Vi hadde jo menneskelige mordere med i serien. De tre guttene, som drepte Tara var jo mennesker, selv om de brukte magi og andre ting. Warren, Jonathan og Andrew.

Vi fikk møte flere slayers enn dette. Faith og Kendra. Selvsagt alle slayerene i den siste sesongen også, men det blir jo noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde jo menneskelige mordere med i serien. De tre guttene, som drepte Tara var jo mennesker, selv om de brukte magi og andre ting. Warren, Jonathan og Andrew.

Vi fikk møte flere slayers enn dette. Faith og Kendra. Selvsagt alle slayerene i den siste sesongen også, men det blir jo noe helt annet.

Warren, Johnatan og Andrew var menneskelige mordere. Men det var bare Willow som følte seg motivert til å drepe dem, og det skjedde først etter mordet på Tara. Den seriemorderen jeg beskriver er andeledes, særlig fordi spørsmålet om å drepe et menneske blir satt på spissen. De tre guttene var både komiske og tragiske skikkelser, mens denne seriemorderen dreper uten å ha andre følelsesmessige reaksjoner enn glede/vellyst - på mange måter et menneske som oppfører seg og tenker som en vampyr.

Det stemmer at vi så flere slayere, men det jeg savner er mer om slayerene som var før Buffy. Jeg er spesielt interessert i hvordan Buffy og ikke minst Giles ville reagere på å møte en vokter som har mistet slayeren sin. Og hvordan ville vokteren være?

Ville han ha fortsatt kampen, gå tilbake til et normalt liv, bli depresiv eller totalt miste pågangsmot og mening i livet sitt?

Noe av det jeg likte best med Buffy var de "ville" historiene som fortalte noe om menneskene på en kjempefin måte.

Er det noe dere savnet å få se i Buffy, noe dere føler forfatterne burde ha gjort men ikke gjorde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Wesley mistet jo begge slayerne sine, og vi så jo hva som skjedde med han :ler: "Mr. Rogue Demon Hunter I presume!" Men det ble jo en mann utav han også.

Synes de har utforsket det meste som kan med slayerne... en eksotisk slayer (Kendra) og en slem slayer (Faith). Pluss flashbackene til Spikes offer, pluss alle de potensielle.

Angående menneskelige mordere så mener jeg også at det finnes mye om akkurat det i "The Trio". Warren dreper ekskjæresten sin kaldblodig. En morder er jo kaldblodig, og det mener jeg Warren er ganske greit etter hvert.

Men angående hva jeg skulle sett mer av... hun dama Buffy jobba sammen med på Double Meat Palace, hehe, Sophie. Hun var kul. Samt Sunday fra episode 1 av sesong 4 døde alt for rask. (Men det er vel derfor vi husker henne som så kul også, fordi hun brukte de få minuttene hun hadde til å være, eh, kul.)

Kommer kanskje på mer etterhvert. Jeg har derimot mye mer om hva jeg kunne tenkt meg ikke å se, som vi faktisk fikk se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes de har utforsket det meste som kan med slayerne... en eksotisk slayer (Kendra) og en slem slayer (Faith). Pluss flashbackene til Spikes offer, pluss alle de potensielle.

Angående menneskelige mordere så mener jeg også at det finnes mye om akkurat det i "The Trio". Warren dreper ekskjæresten sin kaldblodig. En morder er jo kaldblodig, og det mener jeg Warren er ganske greit etter hvert.

Joss wheedon og de andre Buffy-forfatterene syntes IKKE at TV serien utforsket det meste om de andre Slayerene. De har laget tegneserier om mange av Buffys forgjengere:http://en.wikipedia.org/wiki/Buffy_comics

Jeg oppdaget dette i går og vil skaffe meg desse.

Det er også laget en sesong 8 på tegneserie:

http://www.darkhorse.com/profile/profile.php?sku=14-111

Når det gjelder trioen var det aldri en følelse av "Buffy må drepe dem fordi de er virkelig onde!"

De var ikke skurker som drepte mennesker fordi de likte det. Seriemorderen jeg ser for meg er som en vampyr som aldri har blitt bitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Kva trur de om episoden Normal Again (5. sesongen om eg hugsar rett....)?

Er Buffy berre ei vanleg jente som er mentalt forstyrra og innbiller seg heile slayer-tilveret og vennene i Sunnydale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Buffy berre ei vanleg jente som er mentalt forstyrra og innbiller seg heile slayer-tilveret og vennene i Sunnydale?

Uff, digger episoden, men på den andre siden liker jeg den ikke fordi den er så ovrbevisende. Så egentlig digger og missliker jeg den av samme grunn.

Jeg velger å tro på at det er sant at hun er forgiftet av demonen. Jeg er så innvolvert i den serien, at noe annet ville blitt for smertefullt.

Må bare si at jeg syntes Ms Geller spiller bra i den episoden(som mental passient) og det er positivt at de faktisk har klart å på en litt realistisk vinkling på schizofrenidiagnosen, med å bruke rett diagnose om udifferensiert schizofreni til og med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker den ikke :riste:

Nettopp fordi jeg ikke vil tro på at Buffy bare er en mentalt forstyrret tenåring...

Hadde vært artig å hørt hva Joss Whedon og skuespillerene synes om den episoden, og hva de mener er sant og ikke sant.

Endret av Knøttet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært artig å hørt hva Joss Whedon og skuespillerene synes om den episoden, og hva de mener er sant og ikke sant.

Etter det jeg husker sa han bare at han syntes det var kjekkt å eksperimentere, men uttalte seg ikke så mye ut over det. Jeg håpte også at jeg kunne avkrefte, siden episoden er veldig overbevisende.

Men nå har jeg selv en fin evne til å se vekk i fra ting jeg ikke liker, så jeg ser vekk i fra mulighetn for at dette er sannt, og fortsetter å leve meg inn i serien heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg digger Buffy og har alle sesongene på dvd. men det er dog en del ting som irriterer meg litt...

Som at de i slutten av serien hele tiden fremstiller Willow som ûberlesbisk, og at bare tanken på at hun er interessert i en mann er latterlig. Hun var jo sammen med Oz, og forelsket i Xander før det, altså er hun ikke lesbisk, men bifil! Hvorfor har amerikanere så vanskelig for å skjønne at det går ann å like -både- menn -og- kvinner?

I en episode der Spike ble torturert av sesongens ûberslemming, så var en av torturmetodene å putte hodet hans i en bøtte med vann og "drukne" ham. Men vampyrer puster jo ikke... det sier de jo selv opptil flere ganger. Så hva er da poenget?

Vampyrer har ikke speilbilde... Men de kan vises på film (Andrew filmer Spike), og på fotografier (Spike leier seg ut som attraksjon). Vampyrer er solide objekter, altså vil de reflektere lys. Kan man se dem, vil de også ha speilbilde.

Willow lirer av seg de mest idiotiske fraser om kryptologi når hun "Knekker" krypterte filer på laptoppen sin. Det hun sier er så hårreisende feil at det er til å få vondt utav. Hvorfor bruker hun ikke bare magi til å dekryptere filene? Det er mer sannsynlig at noen klarer å dekryptere filer ved magi enn ved å gjøre det hun foretok seg i den episoden.

Anya har drept gudene vet hvor mange mennesker, uten å vise noen form for anger. Likevel blir hun ikke regnet som ond, i motsetning til stakkars Spike. Willow dreper et menneske, men får ikke noen form for straff.

Hva legger de egentlig i at noen har sjel? Spike viser jo tegn til dårlig samvittighet, medfølelse, kjærlighet osv alt lenge før han får en sjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^^ Sant det du sier der. Serien er kanskje ikke så fryktelig gjennomtenkt på alle måter.

Uansett så er den jo fantastisk morsom da.

Spike er helt klart min favoritt. Heit! Håret, klesstilen, musikksmaken, sjarmen, humoren og aksenten! Alt.

Endret av Huldriél
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spike er helt klart min favoritt. Heit! Håret, klesstilen, musikksmaken, sjarmen, humoren og aksenten! Alt.

:Nikke: Veldig enig! Spike er bare digg! Det hadde jeg aldri trodd jeg kom til å synes tidlig i serien... Sært hvordan slike ting kan forandre seg!

Nå synes jeg faktisk han er ganske sexy...

En annen favoritt er jo Anya... hennes fantastiske måte å være på, rett fram og ærlig! :fnise:

Digger selvsagt Buffy, Willow, Xander, Giles og de andre også da! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...