Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har det seg sånn at jeg har blitt spurt om å være brudepike for søsteren til stefaren min. Godt forhold til den familien, og ble i utgangspunktet glad for å bli spurt. Men - hva er det egentlig brudepikene gjør da ? Pælmer blomster på folk? :sjenert: Aldri vært i bryllup jeg :ler:

Og så synes jeg jo det er litt merkelig, da jeg er 18 år. Er ikke det litt gammelt? Lillesøsteren min er også spurt, og hun er 14. Vet liksom ikke om jeg skal takke ja, jeg har jo lyst, men synes kanskje jeg ikke passer helt i rollen. Kirkebryllup er noe jeg aldri hadde sett meg selv "delta" på en slik måte i.

Noen andre som har vært brudepiker og kan dele erfaringer? :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var brudepike da jeg var 7år, så kanskje ikke helt det samme... Men jeg synes det høres kjempe koselig ut da! Er jo uansett en veldig hyggelig å få være med i bryllupet som mer enn bare gjest, er en stor tillitserklæring fra bruden om at hun vil dele dagen sin med deg!

Hun blir gjerne litt skuffet om du takker nei..

Vil tro poogavene dine for dagen består i å gå etter bruden sammen med din søster opp kirka, holdene i en liten bukett. Sikkert ikke hvit kjole men en som bruden finner og passer til fargene i bryllupet. Og self. være med på en masse bilder

Men for all del, det er mange måter å gjøre det på, hvorfor ikke ringe og spørre om hva du skal gjøre før du takker ja...?

lykke til uansett :)

Skrevet

Jeg var brudepike da jeg var ti. Oppgaven er vel stort sett å være dekorativt til stede under vielsen. Her i Norge er det mest vanlig å ha småbarn, ikke ungdommer som brudepiker, men i England og USA er det vanlig å ha brudens venninner og slektninger i alderen ungdom/unge voksne som brudepiker. Se på det som en ære og en tillitserklæring at du er blitt spurt. Det er nok av bridezillas som ikke engang vil ha brudepiker fordi de er redde for at de skal ta all oppmerksomheten.

Skrevet

Men - hva er det egentlig brudepikene gjør da ? Pælmer blomster på folk?  :sjenert: Aldri vært i bryllup jeg  :ler:

jeg har jo lyst, men synes kanskje jeg ikke passer helt i rollen. Kirkebryllup er noe jeg aldri hadde sett meg selv "delta" på en slik måte i.

Tror du skal takke nei :ler:

Skrevet

snakk med bruden og hør hva hun ser for seg. Kjenn godt på om du har lyst. Si kun ja dersom du faktisk har lyst. Det er jo slettes ikke slik at bruder behøver å bli fornærmet om de ikke får viljen sin,,, de fleste jeg kjenner ville bli bestyrtet om noen gjorde noe de egentlig ikke hadde så lyst til bare forde de trodde bruden ville det veldig sterkt. Ellers så består oppgaven av å være å være pynt på bein ja, det kan hende du hjelper med slep om hun har det. Kan godt hende hun spurte for å få deg til å føle deg inkludert, så jeg tror hun blir kjempeglad om du stikker bortom og slår av en prat :D

Skrevet

Jeg har egentlig ganske lyst skjønner dere, men synes det er litt skummelt bare :sjenert:

Men uansett må jeg nok takke ja med forbehold, for det er ikke sikkert jeg kommer meg til bryllupet i det hele tatt! Kom på at jeg sannsynligvis bor i Sverige på dette tidspunktet :/ Så meg må hun nok ha i reserve..

Skrevet
Jeg har egentlig ganske lyst skjønner dere, men synes det er litt skummelt bare  :sjenert:

Men uansett må jeg nok takke ja med forbehold, for det er ikke sikkert jeg kommer meg til bryllupet i det hele tatt! Kom på at jeg sannsynligvis bor i Sverige på dette tidspunktet :/ Så meg må hun nok ha i reserve..

Da hadde jeg nok takket nei.

Dersom hun er en som liker å ha kontroll over ting og tang synes hun sikkert det er greit å få ett skikkelig svar, ja eller nei, og ikke kanskje :sjenert:

Jeg er litt kontrollfreak over meg da og ville nok ikke hatt noen som var i reserve.

Skrevet

Det er jo ikke alle som er kontrollfreak... ;)

Snakk med bruden, og har du lyst så still opp om du kan, for det er jo slettes ikke noe å være redd for. Det er en kjempekoslig ting å være med på, og det er ment som en ære :D

Skrevet

Synes ikke du skal takke nei hvis du har lyst! Tror ikke det er mange bruder som er SÅ kontrollfreak, du vet det vel noen dager eller uker før om du kan eller ikke!

Hvem som helst kan jo bli syke f.eks. på kort varsel uansett...

Vi har et par "kanskje" gjester, som mest sannsynlig ikke kommer (vi gifter oss i utlandet, og bestevenninnen min har termin rett før bryllupet, så hun og jeg håper den kommer bittelitt tidlig så hun rekker det... ) ganske farfetched, men jeg vil heller at hun kommer på to dagers varsel enn ikke i det hele tatt!

Og siden vi har kun 7 gjester er 2 fra eller til ganske mye :ler:

Skrevet (endret)

Hvis man blir spurt om å være brudepike skal man gi et skikkelig svar. Da deltar man i selve vielsen og har forpliktelser. Hadde jeg vært brud og spurt noen hadde jeg ikke blitt fornøyd med et "kanskje", uten at jeg er en kontrollfreak av den grunn.

Og har du lyst synes jeg du skal takke ja. For det er gøy å være med på og veldig hyggelig å bli spurt.

Ville kanskje lagt av meg den litt latterliggjørende tonen ;)

Endret av Antoinette
Skrevet

Hovedinnlegger snakket jo om å "pælme blomster"- syntes ikke det virket særlig seriøst. Hvis man ikke har respekt for det som skjer i en vielse og ser på alt som dumt og rart så bør man heller avstå fra det hele synes jeg.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Hehe... Det må da være lov å slå en spøk vel... Jeg ser virkelig ikke på det som latterliggjørende...

Skrevet

Ser ikke noe latterliggjørende i heletatt med kommentaren. Det var en spøk. Noen burde kanskje ta seg et humorkurs ;)

Skrevet

Huhei her var det misforståelser på gang ja. Jeg TULLA i hovedinnlegget, men siden jeg faktisk ikke vet noe om det må det være lov å spørre. Og jeg har ikke tenkt å svare kanskje, jeg har tenkt å takke ja, MEN jeg blir nødt til å si at jeg faktisk ikke kan vite sikkert om jeg er i landet på det tidspunktet. Og da får det være opp til henne om hun vil finne noen andre eller ta det som det kommer. Hun har allerede én brudepike.

Men selvfølgelig synes jeg det er kjempestas å bli spurt, jeg lurte vel egentlig først og fremst på hva det innebar, og om det var vanlig å ha så "gamle" brudepiker. Hvilket jeg har fått fornuftige svar på nå :)

Skrevet

Vi hadde brudepiker i alderen 8-10 år da vi giftet oss. Vi spurte også de litt eldre jentene i familien (15 år) om de hadde lyst til å være brudepiker, men de følte seg litt for gamle.

Våre brudepiker var med meg stort sett hele dagen; de ble pyntet hos frisøren sammen med meg og min forlover, fikk hver sin 'prinsesse-kjole' (i samme hvitfarge som brudekjolen min), de var de første gjestene våre så i kirken da de gikk foran meg og pappa inn i kirken. De var med til fotografen etter vielsen -en stor opplevelse for dem- og de var med på masse bilder under festen. Vi prøvde bevisst å gjøre dem til en del av dagen, og da bryllupet var vel overstått fikk de hver sin lille gave som takk for hjelpen -i tillegg til å beholde kjolene. Som 'kronen på verket' var de også med på en del takkekort-bildene.

I ettertid har vi fått tilbakemeldinger på at de synes dagen var en stor opplevelse, og det har blitt antydet at noen av de som takket nei har angret i ettertid..

Skrevet

Kjære vene, enkelte av dere som har svart her tidligere!

Klart man kan si "kanskje" når man ikke vet hvor man befinner seg pga jobb, studier etc. Himmel og hav! Så kontrollfreak går det vel ikke å være at man ikke kan takle det svaret. Er vel ikke sånn at trådstarter ikke har tenkt å finne ut etter hvert om hun kan eller ikke, bare at hun ikke riktig vet akkurat NÅ.

Skrevet

Kan jo hende hun ser for seg brudepiker slik de har i USA: Der har man jo ofte mange voksne brudepiker. Og mannen har "groomsmen". Man har gjerne like mange og disse går opp alteret sammen "som par liksom" og står fremme under seremonien.....De gjør vel egentlig ingenting annet enn at de gjør brudebildene fine :)

Spør hva hun ser for seg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...