Gjest Lovegeckos Skrevet 26. februar 2007 #1 Skrevet 26. februar 2007 Jeg skal leie ut til en som sier han har dette. Er det noen som vet noe om kommunal husleiegaranti? Er det trygt? Finnes det et tak for hvor mye en klient får i husleie garanti? Takknemlig for svar.
Gjest gjesta Skrevet 26. februar 2007 #2 Skrevet 26. februar 2007 Personlig så ville jeg ikke ha leid ut til en med kommunal husleiegaranti. Du får kun en garanti for husleie. Et vanlig depositum dekker både husleie og/eller skader på leiligheten. Kjenner noen som leide ut til noen som hadde kommunal husleiegaranti. Det var store skader i leiligheten ved fraflytting og kommunen (sosialkontoret) var lite villig til å dekke det.
Gjest Lovegeckos Skrevet 26. februar 2007 #3 Skrevet 26. februar 2007 Oi. Nå må jeg innrømme at jeg ble litt skremt! Vet litt lite om det merker jeg. Ikke finner jeg noe særlig info på nettet heller.
liv Skrevet 26. februar 2007 #4 Skrevet 26. februar 2007 (endret) Noen stiller garanti for ødeleggelser også, men da må du få det skriftlig fra sosialkontoret. Om han ikke betaler husleie så tar det også en stund før du eventuelt får fra sosialkontoret for du må sende purring først og sånt. Endret 26. februar 2007 av liv
Gjest Lovegeckos Skrevet 26. februar 2007 #5 Skrevet 26. februar 2007 Fremdeles bekymret kjenner jeg. Er det begrensing på hvor mye de stiller i garanti?
Nilde Skrevet 27. februar 2007 #6 Skrevet 27. februar 2007 (endret) Vi leier ut til noen m sosialgaranti. Har gjort det tidligere også og det har gått bra. Vi har 2-mannsbolig så vi er ikke langt unna. Vi har leid ut til en familie på fire, med skolebarn. Hadde nok ikke leid ut til en narkoman, da jeg tror det kan være fare for bråk og festing. Du bør se an leietakeren! Vi spurte mye om drikkevaner og røykevaner, festing, ja alt... Men som sagt, vår erfaring er god. Og vi har alltid fått husleien på konto til avtalt tid, har sluppet å måtte inndrive den. Endret 27. februar 2007 av Nilde
Gjesten29 Skrevet 27. februar 2007 #7 Skrevet 27. februar 2007 Hei. Selv fikk jeg en slik garanti en gang for mange år siden, jeg er høyskoleutdannet og ganske så "skikkelig" Nå må vi huske på at vi er alle mennesker og alle kan ha behov for litt hjelp av og til. Og SELVFØLGELIG, så lenge det er garanti fra kommunen så har man også rettigheter hos sosialetaten hvis det skulle vise seg at mennesket du leier ut til ikke er bodyktig. Jeg setter pris på at mennesker hjelper mennesker "til å bo".
Smigul Skrevet 27. februar 2007 #8 Skrevet 27. februar 2007 Vi leier ut til noen m sosialgaranti. Har gjort det tidligere også og det har gått bra. Vi har 2-mannsbolig så vi er ikke langt unna. Vi har leid ut til en familie på fire, med skolebarn. Hadde nok ikke leid ut til en narkoman, da jeg tror det kan være fare for bråk og festing. Du bør se an leietakeren! Vi spurte mye om drikkevaner og røykevaner, festing, ja alt... Men som sagt, vår erfaring er god. Og vi har alltid fått husleien på konto til avtalt tid, har sluppet å måtte inndrive den. ← Har selv leid ut på disse premisser. Har bare gode erfaringer så langt, men har selvfølgelig vert svært selektiv på de en leier ut til
Gjesten29 Skrevet 27. februar 2007 #9 Skrevet 27. februar 2007 Å lese mange av svarene her er bare trist, jeg synes så forbaska synd på de menneskene som faller utenfor.
Gjest niomi Skrevet 27. februar 2007 #10 Skrevet 27. februar 2007 Jeg har også leid på de premissene, som nyutdannet. Veldig glad for at jeg fant noen som godtok det.
Gjest Lovegeckos Skrevet 27. februar 2007 #11 Skrevet 27. februar 2007 Jammen nå ser jeg litt lysere på det. Dere som har hatt husleie garnati, er det slik at det er ett tak på hvor mye man får i garanti?
Gjest niomi Skrevet 27. februar 2007 #12 Skrevet 27. februar 2007 (endret) Jeg hadde ikke husleiegaranti, da, men fikk utbetalt husleia fra sosialkontoret. Hos meg fungerte det slik: Jeg sendte inn søknad og slikt, og fikk beskjed om å se meg om etter noe til maks 3.500 kr. Fant et sted, måtte skrive kontrakt, som utleier skrev under på, men ikke jeg. Leverte denne til sosialkontoret sammen med ny søknad, og etter to uker (!) fikk vi svar om at det var innvilget. Så da fikk jeg pengene inn på konto og viderebetalte det til utleier. Endret 27. februar 2007 av niomi
Helen Skrevet 27. februar 2007 #13 Skrevet 27. februar 2007 Jeg har hørt at folk prater på at de tryggeste å leie ut til er de med garanti fra kommunen/sosalkontoret. Hvis noe skulle skje, enten at noe blir ødlagt eller at de ikke betaler husleie er det visst ingen problemer med å få de pengene fra kommunen, for de stiller opp med en gang. Men det er jo klart man ike leier ut til hva som helt også, man må se de ann. Ikke alle som får hjelp fra sosialen er narkomane, akoholikere eller drittsekker, de fleste er akkurat som de oss bare at de har vært litt uheldig.
Gjesten29 Skrevet 27. februar 2007 #14 Skrevet 27. februar 2007 Bare til opplysning. Brukere av sosiale tjenester er "mannen i gata" det finnes ikke fasit på hvem som mottar støtte-gjerne i overgangsperioder til noe annet. Det kan være hvem som helst. Læreren...ingeniøren...den uføretrygdede.. minstepensjonisten, bakeren på hjørnet....Mye er styrt av samfunnet vi lever i , faktorer som arbeidsldighet..renter..overgangssituasjoner, sykdom..etc
iss Skrevet 27. februar 2007 #15 Skrevet 27. februar 2007 Til TS: Det er ulik praksis på hva kommunene velger å gi i husleiegaranti. Noen steder har de en bestemt sum, andre velger å gi ett visst antall mnd med husleie som garanti. Det er du som huseier som sier hva du vil ha i "depositum". Den som skal leie hos deg søker så kommunen om en garanti på denne summen. Når du får husleiegarantien, vil det stå der hva de gir i husleiegaranti.
Gjest Lovegeckos Skrevet 27. februar 2007 #16 Skrevet 27. februar 2007 Tusen takk for svar alle sammen.
Trillrund Skrevet 27. februar 2007 #17 Skrevet 27. februar 2007 Vi har også leid ut med kommunal garanti, og før vi gjør det igjen, skal leieboer sjekkes skikkelig! Vi hadde garanti på leie + 2 måneders depositum Vår "familie" hadde påført stor skade på leiligheten. De flyttet ut i god tid før oppsigelsesfristen (fikk kommunal bolig), men vi fikk ikke gå inn i leiligheten å starte rydding/vasking og oppussing før oppsigelsestiden var ute. Kommunen mente leietaker kanskje kom til å vaske, og så lenge kommunen betalte for oppsigelsestiden, fikk vi ikke tilgang. Da oppsigelsestiden var ute, ringte jeg å sa at jeg kom til å kreve hele depositumet utbetalt forid det var så mye galt med leiligheten. Kommunen nektet først, de trodde ikke at det kunne være så ille. Etter litt krangling sendte så kommunen en takstmann for å se på leiligheten. Han satte skaden til 24 000,-! Kommunen betalte da ut depositumet, som bare var på 6000,-. Så det ble en dyr affære for oss. Leiligheten måtte stå tom en måned mens vi pusset opp også. Eneste positive var at takstmannen sendte regning på nesten 5 000,- for taksten til kommunen....
Frey Skrevet 27. februar 2007 #18 Skrevet 27. februar 2007 Å lese mange av svarene her er bare trist, jeg synes så forbaska synd på de menneskene som faller utenfor. ← Det er sant det for all del, men det er et stort men her. Når endel klarer å ødelegge for så store verdier som f eks inlegget over her er det helt naturlig å bli skeptisk. De fleste av oss som leier ut gjør det nettopp for å hjelpe på med lån osv og vi har ikke alltid råd til å foreta oppussinger på mangfoldige tusen kroner etter endt leieforhold. Det er synd, men slik er det..
Lassie Skrevet 28. februar 2007 #19 Skrevet 28. februar 2007 Jeg er ikke uenig i noe av det som skrives her. De som har hatt så ekstremt uflaks med leietakere synes jeg virkelig synd på og jeg forstår veldig godt deres skepsis. Samtidig er det viktig å ikke tro at alle som får hjelp fra sosialen betyr større problemer enn andre leietakere. Vet om flere som har hatt problemer med leietakere som leier på helt vanlige vilkår og som ikke får økonomisk hjelp noe sted også. Det er en risiko man må ta når man leier ut. Akkurat som det faktisk er en risiko å være leietaker også. Jeg har aldri hatt en leilighet å leie ut, men jeg har leid leilighet mange steder - og jeg kan skrive under på at det finnes mange huseiere som man burde hatt en kommunal garanti på også. På et sted jeg leide ble huseier skyldig i at jeg fikk ødelagt inventar og eiendeler for flere tusener..
abelille Skrevet 2. mars 2007 #20 Skrevet 2. mars 2007 Vet ikke om du er medlem av huseiernes landsforbund, men de hadde en sak i medlemsbladet sitt for en tid tilbake ang kommunal garanti - og frarådet det på det sterkeste! Det er veldig forskjellig om garantien dekker depositum eller ikke, det vanligste er faktisk bare at kommunen dekker husleien. Skulle noe bli ødelagt (det er i grunnen godt å høre at det er noen "normale" mennesker som har slik garanti også, men la oss innse det, veldig mange av de som trenger hjelp er det noe "galt" med sånn sett i perspektiv fra en huseier). Dersom du skal leie ut til noen med slik garanti, så ville jeg vært VELDIG, VELDIG nøye med å sjekke resten: politi, namsmann, referanser. (Og ja, jeg har brent meg på utleie, men etter at jeg begynte å ta de ekstra telefonene, så har det gått bra )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå