Gå til innhold

Handler dere med konto?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både ellos og H&M har sånne kundekontoer som man kan belaste i stedet for å betale med en gang.

Er det mange av dere som bruker det? Og hadde dere ville brukt det på deres favorittbutikk hvis dere ble tilbudt en slik konto?

Hva måtte til for at dere ville åpnet konto i en butikk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri...liker å betale med en gang og bli ferdig med det.

Skrevet

Har ikke hatt og kommer ikke til å ha ha. Jeg betaler for det jeg trenger her og nå (vel, bortsett fra hus og studielån da...), og har jeg ikke penger her og nå venter jeg til jeg får det.

Skrevet

Det som overrasker meg er at det aldri er noen som svarer positivt på slike spørsmål, fordi det er jo ingen hemmelighet at nordmenn handler enormt mye på kreditt....

Jeg handler masse på HM på nett! De har masse gode tilbud, men aldri når jeg har penger ;) Så da betaler jeg litt nå og da, og putter inn ekstra penger når jeg har litt ekstra...

Skrevet

Jeg er enig med Nigo, heftig rabatt er eneste lokkemiddel. ;)

Er det ikke bare kortselskapene som tjener penger på

slike kontoer ?

Skrevet

Nei det du tenker på er et forbrukerlån som butikken skaffer deg via en kreditor, for eks ge moneybank eller cresco.

Det jeg sikter til er en konto butikken gir deg med en viss kreditt. Som oftest er disse "lånene" mye billigere enn vanlige forbrukerlån, og de tilbyr mange ekstra tilbud og rabatter.

Ellos er jo kjent for å pøse ut masse "gratis" produkter hvis man handler for minimum 200 kr. Eller man gir en viss prosent på en vare eller hele bestillingen.

Skrevet

Beklageligvis så handler jeg ikke mye hverken på H&M

eller Ellos. Så egen konto er/blir ikke aktuellt. ;)

Det er mulig at jeg tar feil om de kontotypene..

Skrevet

Hva om matbutikken dere brukte tilbød konto til et lavt gebyr, men med mange gode ekstratilbud?

Skrevet
Sånn ellers, hva er poenget? Man har jo aldri bedre råd om tre måneder enn man har nå, uansett??

Akkurat når det gjelder nettbutikker, så foretrekker jeg å handle via faktura eller konto fordi jeg ofte ønsker å returnere ting og på den måten slipper jeg å betale for varer jeg ikke skal ha likevel. Det tar nemlig "votter og vinter" før man får tilbake penger når man først har betalt... Når jeg betaler hele beløpet ved første forfall, pleier det ikke å koste noe ekstra heller.

Skrevet (endret)

For meg virker sånne kontoer (også hos HM o.l) som en måte å lokke meg til å handle ting jeg egentlig kunne klart meg uten, for penger jeg ikke har. Som du selv sier er det jo også et "lån" med noe rente? Selv om jeg ville fått billig har jeg som prinsipp at man vel egentlig aldri "sparer" så lenge man faktisk kjøper noe, og mange tilbud synes jeg bare er lokkemidler, ikke ... De fleste av oss kjenner vel til det der med å slenge en vare til i kurven for å få mest mulig for pengene, selv om man kanskje kunne spart seg, bokstavelig talt.

Det skal sies at jeg ikke har fast jobb, har penger i rykk og napp og har lært meg å leve etter den uforutsigbarheten. Så om jeg ikke har penger i dag vet jeg ikke om jeg har noe særlig mer om to eller tre måneder. Kontohandling ville dermed vært katastrofalt for meg. Jeg gleder meg heller over pengene når jeg har dem, og har kontroll over hva jeg kjøper når jeg gjør opp med en gang. De tilbudene jeg så for to måneder siden, men ikke benyttet meg av, har jeg uansett glemt i dag.

*snusfornuftig* (ikke helt, men på dette området...)

Forresten, når jeg leser en gang til noen av innleggene her, så tror jeg ikke at jeg hadde _fått_ sånn konto når jeg ikke har fast jobb? Eller tar de bare vanlig kredittsjekk?

Endret av liteteita
Skrevet
Akkurat når det gjelder nettbutikker, så foretrekker jeg å handle via faktura eller konto fordi jeg ofte ønsker å returnere ting og på den måten slipper jeg å betale for varer jeg ikke skal ha likevel. Det tar nemlig "votter og vinter" før man får tilbake penger når man først har betalt... Når jeg betaler hele beløpet ved første forfall, pleier det ikke å koste noe ekstra heller.

Nettopp. Bruker faktura både på Ellos, LaRedoute og HM, og hovedgrunnen til det er fordi jeg som regel returnerer en del. Jeg betaler hele beløpet ved første forfall jeg også, så det er ikke så mye å "tjene" på meg heller, jeg betaler jo aldri renter.

Har absolutt ikke behov for at butikker har konto-løsning. Har jeg ikke penger og ha noe så finner jeg fram Mastercardet- funker fint som en "konto" for meg. Veldig greit, for det første betaler jeg ikke renter etc hvis jeg betaler hele den første regningen -som jeg alltid gjør- , for det andre så ville jeg heller ha brukt det i stedet for en konto i annenhver butikk, det er mye mer oversiktlig å ha alt på et sted.

Skrevet
Hva om matbutikken dere brukte tilbød konto til et lavt gebyr, men med mange gode ekstratilbud?

Dette blir selvsakt et regnestykke som må vurderes.

Kostnad mot forventet besparelse.

Skrevet (endret)

Nei - jeg vil betale der og da, ikke fordelt over lang tid. Så kan jeg kjøpe østers og sjampis i mars og leve på havregryn i mai om jeg må. Jeg er ganske sikker på at en sånn konto ikke hadde fungert ideelt for meg. Det er jo en grunn til at butikken tjener på ordningen, fordi jeg da velger å handle der mer, selv om prisene på andre ting enn ekstratilbudene er gode (sånn som coop, på en måte), og fordi jeg sikkert ikke kommer til å benytte meg av så mange av ekstratilbudene at jeg lopper butikken for penger akkurat.

Men det kommer jo an på - det finnes jo slike ordninger som er greie nok, hvis det er steder man handler uansett og medlemavgift/gebyr er veldig lavt. Er ikke Smart Club sånn? Der handler vi uten kort nå, så om vi hadde spart ved å HA kort, så er vi jo dumme pr i dag.

Endret av liteteita
Skrevet (endret)

Tyr: Men du hadde blitt med på det dersom du fant ut at det var lett og nyttig?

Jeg har handlet mye på hm, og i løpet av et år betaler jeg mellom 100-200 kr i rente. og det synes jeg ikke er ille i det hele tatt.

Jeg har fått tak i mange supre tilbud som de ikke har i butikken for eks, og så har de mange lokketilbud med prosentrabatter, gratis treningsdress osv ;)

Å handle på krita er jo supervanlig i andre land. Hvorfor er vi så skeptiske? Det er økende i Sverige og vi nordmenn har tendens til å følge etter våre svenske naboer på mange områder, også innen handel. Så historien sier at vi kommer til å handle mer på konto og kreditt. Tror dere at det gjelder dere?

Endret av Vampyra
Skrevet

Det butikkene oppnår med slike kontoer er jo først og fremst mer lojale kunder. Hvis man først er blitt vant til å handle på konto et sted, fortsetter man gjerne der siden man kjøper på forskudd...

Jeg fyller kun bensin på esso siden jeg har kundekort der, med 45 øre rabatt per liter. I tillegg har jeg rabatt på bilrekvisita. Jeg har faktisk ikke kjøpt bensin noe annet sted på mange år, så esso har virkelig fått en trofast kunde ved hjelp av kortet. Men dette er ingen konto. Det er et kredittkort gjennom mastercard, og her betaler vi alltid regninga med en gang den kommer så det blir aldri noen rente.

Skrevet

Igjen, ikke for meg i nåværende situasjon. Kanskje ved store innkjøp, for månedshandel o.l, eller for å rekke et tilbud, om f eks lønnsutbetaling var seinere og jeg visste jeg hadde nok penger da.

Når det gjelder nettbutikker vil jeg si jeg har spart mye på å IKKE handle på HM i 2006 :) Men noen typer fastkundeopplegg som likner dette ville jeg vel benyttet meg av, det er nok mest langvarige nedbetalingsordninger jeg holder meg unna.

Skrevet
Det butikkene oppnår med slike kontoer er jo først og fremst mer lojale kunder. Hvis man først er blitt vant til å handle på konto et sted, fortsetter man gjerne der siden man kjøper på forskudd...

Og da sjekker man ikke om det er bedre tilbud andre steder. Men vi har coop-kort, og greit å få igjen en tusenlapp i året, selv om vi sikkert ikke sparer totalt på å handle på Prix framfor Rema. Men vi handler uansett på Prix fordi det er nærbutikken, og de har ok varer.

Skrevet

liteteita:

Så et fordelskort hadde du vært åpen for?

I usa tilbyr nesten samtlige butikker kundene sine slike fordelskort. Der får de rabatter på handelen og blir tilbydt spesielle tilbud hver uke/månedtlig.

Tror du at du hadde handlet mer på faste butikker da?

Skrevet
Tyr: Men du hadde blitt med på det dersom du fant ut at det var lett og nyttig?

Jeg har handlet mye på hm, og i løpet av et år betaler jeg mellom 100-200 kr i rente. og det synes jeg ikke er ille i det hele tatt.

Jeg har fått tak i mange supre tilbud som de ikke har i butikken for eks, og så har de mange lokketilbud med prosentrabatter, gratis treningsdress osv ;)

Å handle på krita er jo supervanlig i andre land. Hvorfor er vi så skeptiske? Det er økende i Sverige og vi nordmenn har tendens til å følge etter våre svenske naboer på mange områder, også innen handel. Så historien sier at vi kommer til å handle mer på konto og kreditt. Tror dere at det gjelder dere?

Hva er letter en å betale i kassa ?

Alt annet er og blir en ekstra kostnad, så enkelt er det. ;)

Jeg håper at vi ikke kaster oss på den kredittbølgen. dvs. vi

er jo forsåvidt på vei. Vi kaller det bare for boliglån. men det er mye

som er gjemt der..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...