Gå til innhold

Organisert aktivitet for 3-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange av 3-åringene i barnehagen er med på babysvømming, barnedans, barnegym etc. Dette er barn som hentes mellom 16 og 1630.

Selv har vi ingen faste aktiviteter. Når vi kommer hjem, har snakket litt om dagen og spist middag, er det litt kos foran barneTV og så rett i seng. Ungen er utslitt og trøtt, og jeg kan ikke se hvordan det skulle være mulig å fylle på med noe organisert.

Nå har Vesla vært veldig trøtt i høst, hun får vitaminer og sunn kost, og er mye ute både i barnehagen og i helgene, men jeg lurer likevel på om det er uvanlig å være i seng halv syv-syv for en treåring, og hvor vanlig det er å ha faste aktiviteter flere dager i uken. For oss er det ikke mulig nå, men kanskje utover våren når det blir lysere og vi alle får mer energi?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ei jente på 3,5 som går i bhg hver dag. Hun blir hentet i halvfire fire tiden. Om høsten og våren er hun med på allidrett en dag i uka. Nå på vinteren er vi på karusellrenn(skirenn) en dag i uka(oftest i løpet av helgen). Det er i allefall mer enn nok for oss. Hun er som regel i seng kl19.30/20.00.

Skrevet

Treåringer har nok med full barnehagedag.

Skrevet

Jenta mi er 2,5 år. jeg bruker å hente henne litt før kl 1500, og når klokken er halv syv, syv, er ho stuptrøtt, men jeg holder henne oppe til halv åtte. for ho våkner så utrolig tidlig om morgenen (halv seks, seks.... )

Enkelte ganger er ho så sliten om dagene at ho sovner i bilen på vei hjem.

barn er likens som oss voksne, noen trenger mer søvn enn andre.

Om ditt barn blir trøtt halv syv,syv, så bare legg ho da!

Vi driver heller ikke med noe storaktivitet på ettermiddag etter barnehagen, lager middag, pusler puslespill, ser TV, leker med dukker/bamser. Så tar vi heller sånne bassengturer, byturer, skogsturer o.l om helgene.

Er ikke så glad i masse farting frem og tilbake selv.

Skrevet

Jeg gikk på afrikansk trommekurs med min 3-åring, det var morro det :)

Skrevet

Minstemann går i barnehagen til ca 16. Vi har prøvd både turn og sangkor med ham, men når han ikke hadde lyst til å gå....men ville heller slappe av hjemme, ville ikke vi tvinge ham.....

Derfor ble begge aktivitetene avsluttet, og alle er fornøyde. Vi finner heller på noe sammen hele familien.

Skrevet

Vi gikk på svømming med sønnen en gang i uka fra han var 3 måneder til han var 3 år. Etter det gikk vi en periode på turn. Hvis han var ekstra sliten en dag og ga uttrykk for at han ikke ville, ble vi selvsagt hjemme. Han var en skikkelig propell da han var liten og hadde godt av disse aktivitene. Vi koste oss veldig begge to og å si helt kategorisk at ingen treåringer har godt av å være med på aktiviteter er bare tull. De fleste er i den alderen godt i stand til å gi uttrykk for hva de vil og ikke vil, og det er vel ikke snakk om å tvinge barna med på ting, heller?

Skrevet

3 åringen vår har full barnehage. Vi kommer hjem ved middagstider og da koser vi oss sammen hjemme. Jeg har vel bestandig vært glad i å ha "fri" på ettermiddagen. . Dette bærer vel ungene preg av også. Lite med organisert aktivitet her i huset.

Skrevet

Vår lille datter på 3 år begynte på ballett i høst. Hun har ikke alltid så lange dager i barnehagen, da vi har au pair. Hun trenger heller ikke vekkes om morgenen for å haste avsted, men sover så lenge hun har behov for.

Hun stortrives med balletten, og vi har også planer om å melde henne på fiolinundervisning, men muligens ikke før fra høsten. Da vil hun fylle 4 år før hun begynner. :)

Skrevet

Vi har en sønn som blir 3 i april. Har også vurdert om han skal få begynne på en aktivitet snart, men har slått det helt fra oss foreløpig. Grunnen er at han går full dag i barnehagen, og når vi kommer hjem er han veldig trøtt.

Kommer til å vurdere det igjen til høsten tror jeg. Tror mye av grunnen til at han er trøtt når han kommer hjem etter barnehagen nå er at det ikke er så lenge siden vi kuttet ut ettermiddagsluren hans.

Skrevet

Takk for mange svar :)

Ser at noen har aktiviteter, andre ikke. Det var absolutt ikke tanken å tvinge 3-åringen på noe selvsagt. Ville bare vite hvordan andre gjør det, og hvor stor glede disse små har av aktivitetene.

Vi var på babysvømming til snuppa var 2 år - en gang i uka. Det er langt å reise, og vi rakk verken sunn middag eller noe utover aktiviteten den dagen. Til slutt ville hun ikke mer, og fikk i tillegg dren, så vi sluttet. Lurer litt på å begynne igjen, å bli vant til vann er viktig for oss, men vi har funnet ut at vi heller tar badebesøk litt ad hoc i helgene.

Vi begynner nok ikke med noe før til høsten. Får se hva hun vil. Hun er veldig glad i sang og dans, så jeg ser for meg at vi kan starte på noe som hun kan bryne seg på der. Frem til da, koser vi oss hjemme med god samvittighet :)

Gjest Hilde K S
Skrevet

Ingen av mine tre har begynt på organisert aktivitet før første klasse. Minsten går i første og er ikke med på noe ennå.

Skrevet

Min treåring har nok med full tid i barnehagen. Han er utslitt når han kommer hjem kl 16. De er mye ute og har mye fysisk aktivitet, så jeg tror at han får fullt tilfredstilt de behovene han måtte ha for fysisk utfoldelse.

Vi får se om behovet for andre aktiviteter melder seg etterhvert.

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg har tre gutter på 3, 5, og 7 år. De to minste går i barnehagen. Treåringen går ikke på noen aktiviteter ennå, jeg synes det holder at de største går. Jeg tror ikke det er nødvendig å skulle være med på noe organisert etter en lang barnehagedag. Kos og god tid om kvelden er det beste for oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...