Gå til innhold

Tapethjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi pusser opp kjøkkenet og har bestemt oss for å ha tapet på veggene, gjerne en mønstret tapet på noen av veggene og ensfarget på resten. Vi har et L-formet kjøkken (se mine mislykkede skisser under :ler: ), så spørsmålet er hvilke(n) vegg(er) vi skal ha mønstret tapet på?

Jeg tenker 3 alternativer:

* Mønster på de to veggene dere ser mest av på tegningen

* Mønster på veggen til høyre av de dere ser mest av (det er denne vi ser rett på når vi kommer inn på kjøkkenet)

* Mønster på veggen til høyre av de dere ser mest av + veggen med vinduene

Skjønte dere hva jeg mente...? :sjenert: Setter pris på innspill og tips!

kj_kken003.bmp

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker du stormønstret tapet? I såfall tror jeg at jeg hadde satset på å ha mønster på den veggen til høyre (bak barløsningen) og den med vinduene. Altså laget en mønstrete krok der på en måte. Tror det vil få spisedelen litt skilt fra matlagingsdelen av kjøkkenet.

Har du funnet tapet? Link? Er ute etter tapeter selv jeg.

Skrevet

Jeg ville enten hatt tapet på bare veggen med vinduet eller både veggen med vinduet + veggen til høyre som Lisee forelsår. Det kommer litt an på tapeten synes jeg.

"Prangende" tapet med stort mønster og mye farger synes jeg gjør seg best på et lite område- og da tror jeg at jeg hadde valgt bare veggen med vinduet.

Skrevet

Tusen takk for svar begge to! Det er nesten ikke vegg der som vinduene er, pga. de to vinduene strekker seg fra vegg til vegg i bredden, så må uansett ha en vegg i tillegg til den med vinduene.

Angående tapettype, tenkte jeg på noe slikt:Retro

Skrevet
Tusen takk for svar begge to! Det er nesten ikke vegg der som vinduene er, pga. de to vinduene strekker seg fra vegg til vegg i bredden, så må uansett ha en vegg i tillegg til den med vinduene.

Angående tapettype, tenkte jeg på noe slikt:Retro

Da tror jeg at jeg hadde valgt å ha tapeten på veggen ved bardisken.

Jeg ville aldri valgt papirtapet på kjøkkenet, det har jeg og jeg misliker det sterkt- for den kan ikke vaskes, og det er ofte greit å kunne gjøre pga fettbelegg etc. Bare en tanke som slo meg :)

Skrevet
Da tror jeg at jeg hadde valgt å ha tapeten på veggen ved bardisken.

Jeg ville aldri valgt papirtapet på kjøkkenet, det har jeg og jeg misliker det sterkt- for den kan ikke vaskes, og det er ofte greit å kunne gjøre pga fettbelegg etc. Bare en tanke som slo meg :)

Hvilken type tapet er best å ha på kjøkken da? Vinyltapet? Jeg er helt grønn på dette området jeg... :sjenert:

Skrevet

Jeg ville hatt tapetet på en hel vegg (gjerne en som du ser både fra kjøkken og spiseplass), ikke en vegg som blir stykket opp av vinduer eller innredning/skap. Synes slike effektvegger tar seg best ut når de er hele, spesielt hvis det er stort mønster som ellers vil bli oppstykket av vinduer etc. Ser heller ikke poenget med å "gjemme" vekk tapetet bak en bardisk etc, da blir det veldig halvveis i mine øyne.

Skrevet
Jeg ville hatt tapetet på en hel vegg (gjerne en som du ser både fra kjøkken og spiseplass), ikke en vegg som blir stykket opp av vinduer eller innredning/skap. Synes slike effektvegger tar seg best ut når de er hele, spesielt hvis det er stort mønster som ellers vil bli oppstykket av vinduer etc. Ser heller ikke poenget med å "gjemme" vekk tapetet bak en bardisk etc, da blir det veldig halvveis i mine øyne.

Enig med Onyx i at dere bør ha tapet på en vegg som ikke er delt opp av vinduer/interiør. Derfor ville ikke jeg valgt tapet på veggen med vindu. Å ha tapet på begge de veggene man ser mest av, tror jeg kanskje kan bli litt mye. Derfor ville jeg valgt den veggen til høyre av de man ser mest av på tegningen. MEN, det kommer litt an på hvor stor denne veggen er. Hvis den er for liten - slik at møblene vil dekke til mesteparten, er kanskje ikke det heller en veldig god idé.

Skrevet

Hva skal dere ha over kjøkkenbenken? Kan det evt være en idè å ta tapet på den veggen og beskytte nederste del med plexiglass? Resten av tapeten kan lakkes for å gjøres mer slitesterk og vaskbar.

Hva hadde dere tenkt å ha på de veggene som det ikke blir tapet på?

Jeg synes forøvrig ikke det gjør noe om tapet blir delvis overskygget av interiør og skap, men man må kanskje passe på at det ikke blir "rotete" hvis man har en tapet med sterkt mønster.

Skrevet

Tusen takk for tips og råd alle sammen!

Hva skal dere ha over kjøkkenbenken? Kan det evt være en idè å ta tapet på den veggen og beskytte nederste del med plexiglass? Resten av tapeten kan lakkes for å gjøres mer slitesterk og vaskbar.

Hva hadde dere tenkt å ha på de veggene som det ikke blir tapet på?

Jeg synes forøvrig ikke det gjør noe om tapet blir delvis overskygget av interiør og skap, men man må kanskje passe på at det ikke blir "rotete" hvis man har en tapet med sterkt mønster.

Over kjøkkenbenken er der overskap (kunne ikke tegne det på tegningen), så den veggen ser vi så å si ingenting av. Tenkte å ha en ensfarget tapet (evt. malt leco-dekk) på de andre veggene.

Tror jeg går for tapet på veggen til høyre på tegningen, men lurer på om det kanskje hadde vært fint å også ha det på veggen med vinduet - slik at det blir en slags mønstrete spisekrok, som Lisee også sier.

Vanskelig dette!!

Skrevet (endret)

.

Endret av Miros

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...