Gjest trøtt og fortvilet Skrevet 26. februar 2007 #1 Skrevet 26. februar 2007 I det siste har jeg ofte hatt problemer med å sovne. Når jeg først sover, sover jeg veldig bra, men det å få til å sovne, er vanskelig. Jeg står opp til samme tid hver dag, og sover heller ikke så mye lengre i helgene (en time kanskje). Jeg er alltid veldig trøtt når jeg våkner, og jeg sover ikke i løpet av dagen, men når jeg skal sove om kvelden, er jeg ofte lys våken. Tanker kverner rundt i hodet mitt, og jeg blir ikke kvitt dem. Det er noen problemer som jeg ikke kan gjøre så mye for å løse kortsiktig, og på dagtid går det bra, men om kvelden begynner tankene å kverne igjen. Har noen av dere kanskje noen gode råd å komme meg? Jeg har ikke lyst til å ta noen tabletter, men ønsker mer tips om andre metoder jeg kan bruke for å få sove eller å få jaget tankene bort.
Gjest Gjest_Gunn_* Skrevet 26. februar 2007 #2 Skrevet 26. februar 2007 Kan du prøve å tenke på noe annet enn de brysomme tankene? (Hvis du ikke kan få løst dem eller snakket om dem til noen (å dele med noen hjelper)) Nå har ikke jeg noen problemer som jeg trenger å tenke på, men det hender jo jeg ikke får sove for det. Det som hjelper meg er å tenke på f.eks. mat! Ja, høres rart ut, men hvis jeg ligger og tenker ut nye oppskrifter eller hva jeg skal servere neste gang vi har gjester glemmer jeg at jeg ikke får sove. Det samme gjelder med reiser. Hvor skal jeg reise neste gang f.eks. Eller hvis jeg har lest en god bok eller sett en bra film tenker jeg på det. Jeg lar liksom ikke noe annet enn akkurat det emnet jeg tenker på forstyrre meg. Blir vel som en slags meditasjon på en måte. Fokus kun på en ting og så sovner jeg.
Devana Skrevet 26. februar 2007 #3 Skrevet 26. februar 2007 Jeg var nylig hos legen pga søvnproblemer, og lærte en "avslapningsøvelse" som jeg kunne gjøre når jeg skulle sove og rense tankene mine. Legg deg på siden i fosterstilling, hold høyre hånda på magen og følg med på pustinga di hele tiden...Du skal bare puste med magen, ikke brystet. Gjør dette i fem minutter. Du blir ganske konsentrert av å fokusere på pustinga, og i tillegg er det såpass kjedelig at du antageligvis sovner. Det er verdt et forsøk
siebaeo Skrevet 26. februar 2007 #4 Skrevet 26. februar 2007 Spis b-vitaminer. Det roer nervene og gir roligere søvn. Jeg tok det i en meget stresset og følelsesmessig påkjennende periode. Da klarte jeg nesten ikke sovne, sov dårlig og våknet alt for tidlig. Jeg sovnet lettere, sov bedre, roligere og lengre men b-vitaminene. Slapp mareritt og sånn og. Du kan få kjøpt det bl a på helsekost. Jeg tok noe som het B-stress eller noe i den duren. I vanskelige perioder tok jeg små "overdoser" av dem. Dvs 3 i stede for 1 pille som var til daglig bruk. Helt ufarlig
Gjest Gjest Skrevet 26. februar 2007 #5 Skrevet 26. februar 2007 Takk for tips! jeg forsøker alltid å tenke på noe annet, men uansett hvor hardt jeg prøver, klarer de vonde tankene alltid å komme tilbake. Jeg skal forsøke tipset med å puste med magen og legge hånden på i kveld. Hvis det heller ikke hjelper, er det kanskje en ide å handle inn B-vitaminer. Har dere flere tips, skriver jeg dem gjerne opp på listen over ting som må prøves!
Gjest StineL Skrevet 27. februar 2007 #6 Skrevet 27. februar 2007 Kutt ut sukker/cola/snop på kveldene. Dette er HOVEDÅRSAKEN til at folk ikke får sovne på natten. Men vet det kan være vanskelig! Prøv om du kan la være drikke/spise sukkerholdig mat et par timer før du skal legge deg. Sukker og overstimulert blodsukker gjør nettopp at tankene og hjernen også får meg energi og vil gi deg mange tanker og ekstra bekymringer! Hjernen slapper mer av om du klarer å kutte ut på mat/drikke som inneholder sukker. Det beste er å la være å dytte noe i munnen et par timer før du skal legge deg. (drikke vann)
Gjest StineL Skrevet 27. februar 2007 #7 Skrevet 27. februar 2007 ... og når hjernen slapper mere av vil du få lettere med å sovne. Det er jo faktisk hjernen din som skal være "i ro" for at du skal få sovne. Ta problemet ved kjernen! Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2007 #8 Skrevet 27. februar 2007 Brus drikker jeg kanskje et glass av i måneden, og godteri spiser jeg heller ikke, så det er nok ikke der problemet ligger for min del, men takk for tipset likevel.
Kvist Skrevet 27. februar 2007 #9 Skrevet 27. februar 2007 Ha sex, og få orgasme Blir rimelig avslappet av det jeg i hvertfall...
Gjest mata Skrevet 28. februar 2007 #10 Skrevet 28. februar 2007 Det stemmer ikke helt at alle blir søvnløse av sukkerholdige varer. Noen reagerer på samme måten ved inntak av protein, f.eks. kjøtt. Jeg blir trett når jeg har spist og legger meg aldri sulten, men jeg spiser ikke middag rett før jeg skal sove (men sover gjerne litt etter middag...)
Gjest bente85 Skrevet 28. februar 2007 #11 Skrevet 28. februar 2007 Er det vanlig b-vitamin man skal bruke for søvnen da, som man kjøper på dagligvare butikken?
Gjest StineL Skrevet 28. februar 2007 #12 Skrevet 28. februar 2007 Det stemmer ikke helt at alle blir søvnløse av sukkerholdige varer. Noen reagerer på samme måten ved inntak av protein, f.eks. kjøtt. Jeg blir trett når jeg har spist og legger meg aldri sulten, men jeg spiser ikke middag rett før jeg skal sove (men sover gjerne litt etter middag...) ← Hei. Jeg skrev ikke at alle blir søvnløse av sukkerholdige varer. Men hos de som sliter med søvnen er "sukkeret" og koffein hovedårsaken. Om det f.eks er psykiske årsaker som er hovedårsaken til til søvnmangelen, så vil redusering av sukker på kveldstimene kunne hjelpe. Kjøtt f.eks biff, inneholder proteiner og karbohydrater. Det kan likesågodt være karbohydratene der som holder deg våken. Til gjest: Så flink du er! Det er nemlig ikke vanlig at mennesker i Norge har et så lavt sukkerinntak! Håper du får bukt med søvnproblemene! Er ikke noe ålright når det er vanskelig å få sove! - StineL
siebaeo Skrevet 28. februar 2007 #13 Skrevet 28. februar 2007 Er det vanlig b-vitamin man skal bruke for søvnen da, som man kjøper på dagligvare butikken? ← Jeg er litt usikker på om det er ett fett... De jeg tok heter Balansert Mega-B-stress av Solaray. Kjøpte dem på en helsekost. De inneholder B-vitaminer (1-2-3-5-6-8-9 og 12) samt c-vitaminer og magnesium.
Badlands Skrevet 28. februar 2007 #14 Skrevet 28. februar 2007 Eg har alltid hatt problemet at eg ligg lenge våken før eg sovnar (gjerne eit par timar, uansett tidspunkt eg legg meg på), sjølv om eg alltid står opp tidleg og aldri søv / kviler når det er dag. Det som hjelpte meg, var å få TV på soverommet. Eg sovnar mykje fortare no, ligg ikkje og tenkjer og kverner i hovudet, men slapper av og koser meg. Når eg merker at eg ikkje klarer å halde opp auga for å sjå på TVn, skrur eg av, og sovnar raskt. (hmm dette går vel kanskje ikkje dersom ein har sambuar, kom eg til å tenkje på....)
Quirky Skrevet 28. februar 2007 #15 Skrevet 28. februar 2007 Kjøtt f.eks biff, inneholder proteiner og karbohydrater. Det kan likesågodt være karbohydratene der som holder deg våken. ← Kjøtt inneholder ikke karbohydrater.
Gjest StineL Skrevet 28. februar 2007 #16 Skrevet 28. februar 2007 Kjøtt inneholder ikke karbohydrater. ← Jo, det gjør det. les mer her: http://www.matprat.no/BulletListArticle.as...mnu1=&mnu2=5027 kjøtt er mest proteiner, litt fett, litt karbohydrater. Stine L
Quirky Skrevet 1. mars 2007 #17 Skrevet 1. mars 2007 Jo, det gjør det. les mer her: http://www.matprat.no/BulletListArticle.as...mnu1=&mnu2=5027 kjøtt er mest proteiner, litt fett, litt karbohydrater. Stine L ← Det er snakk om forferdelig lite, så lite at det ikke på noen måte kan påvirke søvnen.
Quirky Skrevet 1. mars 2007 #18 Skrevet 1. mars 2007 Hei. Jeg skrev ikke at alle blir søvnløse av sukkerholdige varer. Men hos de som sliter med søvnen er "sukkeret" og koffein hovedårsaken. ← Kan du backe det opp med noe som helst av dokumentasjon? Det er en ganske bombastisk og drøy påstand å komme med.
Gjest StineL Skrevet 1. mars 2007 #19 Skrevet 1. mars 2007 Det er snakk om forferdelig lite, så lite at det ikke på noen måte kan påvirke søvnen. ← Jeg har ikke påstått at kjøtt kan påvirke søvnen. Jeg sa bare at det kan være karbohydrater i kjøtt som kan likesågodt være forstyrrende som kommentar på en i tråden her som gav eksempel om at kjøtt gir søvnproblemer. Jeg kom med en tilleggsopplysning om at kjøtt er ikke RENT protein slik mange tror. Og at det faktisk KAN være andre grunner enn protein som søvnmangel. (har du lest tråden?) Hvorfor mener du at det er en så bombastisk og drøy påstand? Hva mener du er årsaken til søvnmangel hos nordmenn? Gjennomsnittsnordmannen får i seg mye sukker, mer enn hva som er anbefalt. Jeg har ikke noe som helst problem med å se at det har MYE å si når det gjelder blodsukker/søvnproblemer. Men jeg skal se om jeg kan finne frem undersøkelsen for deg. - StineL
Quirky Skrevet 1. mars 2007 #20 Skrevet 1. mars 2007 (endret) Kjøtt f.eks biff, inneholder proteiner og karbohydrater. Det kan likesågodt være karbohydratene der som holder deg våken. ← Det sa du. At de forsvinnende få karbohydratene som finnes i kjøtt skulle holde noen våkne stiller jeg meg sterkt tvilende til. Når det gjelder søvnproblemer tror jeg at de har ulike årsaker, og langt mer komplekse årsaker enn sukkerinntak. Jeg sliter med søvnen selv, og det skyldes ikke mitt inntak av karbohydrater. At du ser en sammenheng mellom karbohydratinntak og søvnproblemer har jeg ingen problemer med, jeg etterlyser bare fakta som kan støtte opp under teorien din. Endret 1. mars 2007 av Quirky
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå