Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest _Leela_
Skrevet

Har nå tilbrakt en natt med å se Live streaming på internett, alltid gøy å se Oscar. Har vel sett bedre utgaver, Ellen klarte jobben greit, men ikke en av de store vertjobbene synes jeg da.

Når det gjelder prisene var det vel ingen store overraskelser, The Departed tok film og regissør, Helen Mirren beste kvinnelige og Forrest Whitaker beste mannlige. Trodde Pan's Labyrinth skulle ta beste utenlandske, men men. Dessuten hadde jeg jo Mark Wahlberg som favoritt på birolle, men Alan Arkin er en verdig vinner han også.

Hva med dere? Noen som har noen meninger evt flere som så på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg så ikke på, og har vel sett ganske få av de nominerte filmene, etter et år med lite kinogåing. Men jeg synes det var kjempemoro at Torill Kove vant - første "norske" Oscar på 55 år :)

Gjest _Leela_
Skrevet
Jeg så ikke på, og har vel sett ganske få av de nominerte filmene, etter et år med lite kinogåing. Men jeg synes det var kjempemoro at Torill Kove vant - første "norske" Oscar på 55 år  :)

:enig: Gøy med norsk Oscar ja, har ikke sett den animerte kortfilmen hennes, men må se om det lar seg gjøre. Er vel mulig å finne den et sted på nettet.

Skrevet

Forrest Whitaker fortjente i hvertfall prisen - hans innsats i The last king of Scotland er utrolig bra!

Vet noen når det blir sendt på norsk tv? Og i såfall hvilken kanal?

Skrevet

Synd at Penelope Cruz ikkje vann oscar for rolla i Volver.

Ellers skjøner eg at eg burde ha sett The Departed, etter alle prisene å døme...

Skrevet
Ellers skjøner eg at eg burde ha sett The Departed, etter alle prisene å døme...

Endelig noe å være sinna på i dag ;)

The Departed er bare en veldig, veldig dårlig kopi av den asiatiske originalen, Infernal Affairs. Se heller den! Den, Infernal Affairs (1. delen), er elegant, vakker, intelligent, smart, drivende, film på sitt aller, aller beste. Og så skal Scorsese, som har laget så mange gode filmer tidligere, få en pris for en elendig kopi! Skjønner ingen ting, jeg :sur:

Æsj! Oscar har fått enda et grunnstøt, mener jeg :sinnatagg:

Flott at Whitaker fikk pris, men han skulle hatt den for en annen enn denne. Sjøl om jeg altså mener han er i god som Idi Amin har han gjort mye bedre filmer. Mens Mirren fortjente virkelig prisen, The Queen var en fantastisk prestasjon.

Og så var det artig at den tyske filmen Andres liv vant, og Pan's Labyrint fikk jo sin dose, den og. Veldig bra at Dreamgirls ikke gikk hjem med flere priser!

Og så får vi bare glede oss til å se den norske. Noen som har sett den?

Mener jeg, det :ler:

Gjest _Leela_
Skrevet (endret)
Endelig noe å være sinna på i dag  ;)

The Departed er bare en veldig, veldig dårlig kopi av den asiatiske originalen, Infernal Affairs. Se heller den! Den, Infernal Affairs (1. delen), er elegant, vakker, intelligent, smart, drivende, film på sitt aller, aller beste. Og så skal Scorsese, som har laget så mange gode filmer tidligere, få en pris for en elendig kopi! Skjønner ingen ting, jeg  :sur:

Æsj! Oscar har fått enda et grunnstøt, mener jeg  :sinnatagg:

Har ikke sett Infernal Affairs selv, men vet godt at The Departed er basert på den. Synes faktisk The Departed er en veldig god film med gode skuespillere, men mulig orginalen er likså god. Kan godt tenke meg å se den. Men er vel en kjent sak at amerikanerne liker å lage sin versjon av alt (både filmer og serier). Men de takket jo skaperne av Infernal Affair når de fikk Oscar for beste manus da.

Og når det gjelder Martin Scorsese så synes jeg han fortjente en pris og ved Oscarutdelingen har de en tendens til å ta inn i betraktning at hvis en har blitt "snytt" for prisen tidligere år så stiller man sterkere neste gang man er nominert.

Endret av _Leela_
Skrevet

Synes det er synd ingen norske kanaler sendte Oscar, jeg... før har vel svensk TV sendt, men heller ikke de i år.

Ellers ble vel ganske som forventet med prisene, ja.

Skrevet

Jeg har sett The Danish Poet, ja, og det er en søt film. Hvis noen har sett den forrige filmen hennes; Bestemor strøk kongens skjorter, likner de ganske mye i stil og stemning. Morsomt at hun lager noen av de "norskeste" filmene i bransjen hun som har bodd i Canada i 25 år. Da tenker jeg på tema og bruk av "symboler" som Kongen, Undset o.l, og vel miljø.

Når det gjelder Oscar generelt er det ikke de prisene jeg "går etter" når jeg skal se en film. Det er såvidt jeg har skjønt et opplegg som går mye på amerikanske distribusjonsmuligheter, litt mindre på andre kvaliteter - det er jo ofte overveiende kommerse suksesser fra store produsenter som belønnes, på bekostning (?) av de innholdsmessig viktigere filmene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...