Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en ubehagelig opplevelse i helgen. Fikk besøk av kjæresten min sent og han oppførte seg svært anderledes. :forvirret: Han var i godt humør da han kom men ble umiddelbart sur siden jeg ikke ville ha sex. (fordi han kom rett fra et besøk hos sin x-vennindeog da blir jeg litt :tristbla: ) Må også nevne at jeg fra før av hadde en utrolig dårlig dag og var passe :sur: og dette ble liksom toppen for meg.

Til vanlig er han alltid blid og hyggelig, omtenksom osv.

Jeg vet at han for flere år tilbake har brukt speed og hasj. Jeg spurte om han hadde tatt noe siden han hadde unormalt små pupiller, men det nektet han for. Han hadde rett og slett en helt annen personlighet så jeg kjente han ikke igjen. Ellers ble han fort trett og søvnig (men jeg vet han hadde drukket en del og hatt en ellers lang dag). Han var like sur på morgenen dagen etter.

Nå har jeg søkt på nettet for å finne ut om denne oppførselen kan passe til et rusmiddel uten stort hell. Derfor lurer jeg på om det er noen her som har peiling på slike ting.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Små pupiller kan man få av opiater, dvs morfinpreparater som f.eks morfintabletter, paralgin forte osv. Heroin er jo også et opiat som gir små pupiller.

Høres ikke noe særlig ut dette da Sulosi :klem: Håper du finner ut av det.

(Ang. hasj tror jeg dette gir store pupiller etter hva jeg fant ut på nettet men er ikke helt sikker)

Skrevet

Små pupiller er vanligvis heroin. Det kan i noen tilfeller være speed, men da hadde han neppe vært trøtt og slapp. (Hasj får man bare trege pupiller av.)

Skrevet

Heroin og opiater gir små pupiller, speed gir store og hasj endrer ikke pupillen noe spesielt annet enn at men ser sløv ut..

Skrevet

Hva med kokain da, fører det til noen endring i pupillene da? Noen som vet?

Skrevet
Hva med kokain da, fører det til noen endring i pupillene da? Noen som vet?

Samme som amfetamin, i utgangspunktet store pupiller, men for mange endrer det ikke pupillen i det hele tatt.

Viktig å huske når man ser på pupiller at det ikke er noe 100% sikkert tegn hverken den ene alle andre veien. Mange får ikke endrete pupiller i det hele tatt, mens andre kan ha pupiller som endrer seg uten at de har tatt noe dop, enten pga lysforhold, eller medisiner.

Skrevet

Som de andre har svart over: opiater (heroin, opium, morfin etc) gjør de mindre, hasj gjør egentlig ingenting med pupillene, amfetamin (og evt ecstacy) gjør de større.

Kokain gjør de ikke mindre, men kan gjøre de større.

Vanlig at folk på kokain blir aggresive... :tristbla:

Skrevet

Endrede pupiller kan nok skjules ved hjelp av fargede linser vil jeg tro.

Gjest Gjest_Maggie_*
Skrevet

Amfetamin (speed), kokain, ecstacy o.l. gir store pupiller.

Opiater (morfin, heroin, kodein) gir små pupiller.

Hasj endrer ikke størrelsen på pupillene, men øynene kan bli rødsprengte og sløve.

Stoffer som utvider pupillen er vanskeligere å oppdage ved å se på pupillene, fordi det ikke vises så godt i dagslys f.eks. I dempet lys derimot vil man se at pupillene er markant større enn normalt. Ofte er det vanskelig å se selve irisen (øyefargen) fordi pupillene er så store.

Det er mye lettere å avsløre små pupiller. Til TS: Av beskrivelsen din tipper jeg typen din har sniffa eller røyka heroin (for sprøytestikk ville du vel sett?). Det er også veldig vanlig å bli grinete på opiater, særlig for dem som ikke bruker det daglig.

Gutter som ikke er hekta vil også kunne bli kåte, de kan da holde på i evigheter uten at det går for dem. Før de har blitt hekta er det også vanlig at rusen i seg selv gir ereksjon (noe med blodomløpet å gjøre).

Vet dessverre mye om dette. Bar spør hvis det er noe du lurer på..

Skrevet

Lys og mørke påvirker jo også pupillene i stor grad. De er mindre når de utsettes for lys, og utvider seg i mørke rom. Dessuten kan de forandre størrelse alt etter hvem man ser på. Når man ser på en person man liker, eller er glad, kan pupillen være stor. Når man ser på en person man avskyr, eller man er sur på, kan pupillen bli mindre. :overrasket:

Gjest Gjest_Maggie_*
Skrevet
Lys og mørke påvirker jo også pupillene i stor grad. De er mindre når de utsettes for lys, og utvider seg i mørke rom.  Dessuten kan de forandre størrelse alt etter hvem man ser på.  Når man ser på en person man liker, eller er glad, kan pupillen være stor. Når man ser på en person man avskyr, eller man er sur på, kan pupillen bli mindre. :overrasket:

Det har du helt rett i! Men jeg kan forsikre deg om at det ikke ligner på pupiller som har blitt sammentrukket eller utvidet p.g.a. rusmidler. Du ser forskjellen, det lover jeg deg... ;) Mye fordi pupillene da ikke reagerer på lys og mørke som de skal.

Skrevet
Du ser forskjellen, det lover jeg deg...  ;) Mye fordi pupillene da ikke reagerer på lys og mørke som de skal.

Det er veldig individuelt. På noen mennesker ser man det svært tydelig, på andre er det helt umulig å se, fordi pupillene deres reagerer som normalt på lys, uansett rusmiddel. Skal man "avsløre" sånne folk er det en stor fordel å kjenne vedkommende godt, og også ha sett han/hun når man vet helt sikkert at personen har vært rusa.

Gjest Gjest_Maggie_*
Skrevet
Det er veldig individuelt. På noen mennesker ser man det svært tydelig, på andre er det helt umulig å se, fordi pupillene deres reagerer som normalt på lys, uansett rusmiddel. Skal man "avsløre" sånne folk er det en stor fordel å kjenne vedkommende godt, og også ha sett han/hun når man vet helt sikkert at personen har vært rusa.

Det med påvirkningen av pupillestørrelse i forhold til rusmiddelpåvirkning er ikke individuelt, men det er doseavhengig. Derfor er det lettere å "avsløre" dem som er "grådige" når det gjelder rusmidler. Derimot er det individuelt hvor preget personligheten blir, og derved hvor lett det er å avsløre vedkommede ved å tolke personlighetsavvik. De fysiologiske tegnene derimot er ikke særlig individuelle. En annen ting: de som har lys øyenfarge fra naturens side vil det synes mye fortere på, enten pupillene blir mindre eller større. På mørkøyde derimot kan det være svært vanskelig å se. Kanskje slike ting som gjør at enkelte tror det er individuelt hvordan pupillene våre reagerer på henholdsvis sentralstimulantia og opiater/sentraldempende midler?

Skrevet
Det med påvirkningen av pupillestørrelse i forhold til rusmiddelpåvirkning er ikke individuelt, men det er doseavhengig.

Det stemmer ikke. Har selv sett at de med relativt upåvirkelige pupiller kan få innpå så mye dop at de kryper langs gulvet, men normale pupiler har de fortsatt, og de består lommelykt-i-trynet testen med glans. Og i motsatt ende av skalaen, de som har lettpåvirkelige pupiller kan få tinntallerkenøyne av en halv strek pepper. Så det har veldig lite med dosering å gjøre. Dagsform kan gjøre noe utslag, men de fleste har en nokså konstant grad av hvor lett pupillene blir påvirket. Og dersom man tror at dette er likt hos alle, så risikerer man fort å lure seg selv, den ene eller den andre veien.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Det stemmer ikke. Har selv sett at de med relativt upåvirkelige pupiller kan få innpå så mye dop at de kryper langs gulvet, men normale pupiler har de fortsatt, og de består lommelykt-i-trynet testen med glans. Og i motsatt ende av skalaen, de som har lettpåvirkelige pupiller kan få tinntallerkenøyne av en halv strek pepper. Så det har veldig lite med dosering å gjøre. Dagsform kan gjøre noe utslag, men de fleste har en nokså konstant grad av hvor lett pupillene blir påvirket. Og dersom man tror at dette er likt hos alle, så risikerer man fort å lure seg selv, den ene eller den andre veien.

Jepp... Det er veldig individuelt. Pupiller er ingen sikker måte å se om noen har tatt noe.

Gjest Frøken Titt
Skrevet

Sikker på at han ikke bare var i dårlig form da? Skal vel litt til for at han har vært borti heroin o.l, eller?

Gjest Gjest
Skrevet

Når det først er samlet noen her som har litt kjennskap til stoff..

Når en person har vært på "fylla" noen dager i strekk, men virker mer..påvirket av stoff enn det å bare være full. Reagerer med å svare usammenhengende og ikke minst sint/aggresivt..og veldig impulsivt.

Kan og ha problemer med å huske tilbake til hva som er sagt/gjort har jeg inntrykk av.

Jeg vet det ikke er mye å gå på dette, men det er noe som ikke stemmer og jeg klarer ikke helt å sette fingeren på det :forvirret:

Har dere noen tips?

Skrevet
Når en person har vært på "fylla" noen dager i strekk, men virker mer..påvirket av stoff enn det å bare være full. Reagerer med å svare usammenhengende og ikke minst sint/aggresivt..og veldig impulsivt.

Kan og ha problemer med å huske tilbake til hva som er sagt/gjort har jeg inntrykk av.

Jeg vet det ikke er mye å gå på dette, men det er noe som ikke stemmer og jeg klarer ikke helt å sette fingeren på det :forvirret:

Nå er alkohol ett av de kraftigste rusmidlene vi har, så de symptomene du nevner her kan like gjerne skyldes det. Det er også typiske symptomer på å gå våken for lenge, og som kan oppstå uten at man er rusa i det hele tatt. Så isolert sett sier det ingenting.

Da synes jeg heller du skal legge vekt på magefølelsen din, hvis det er noe som føles "rart" er det ofte noe i det. Jeg ville tippe enten noe rusmidler personen ikke bruker til vanlig, eller at de har opplevd noe som har gjort dem følelsesmessig ustabile.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...