Knøttet Skrevet 25. februar 2007 #1 Skrevet 25. februar 2007 Hva må til for at man skal kunne planlegge barn, i forhold til økonomi? Hva er mest lønnsomt, at mor eller far har fast jobb? Hva skjer i forhold til permisjoner om mor eller far jobber så og si 100% men ikke har fast stilling? Jeg er ikke gravid, men har veldig lyst så snart som mulig... men jobbmarkedet er ikke så enkelt
Gjest Gjesta Skrevet 26. februar 2007 #2 Skrevet 26. februar 2007 Det er ikke så viktig at du har fast jobb (untatt når du kommer tilbake i jobb selvfølgelig...) Nå er ikke jeg helt stø i reglene, men mener du må ha hatt lønnet arbeid i 6 av de 10 siste månedene. Ellers går det også an å få en engangs stønad på noe over 30 000. Se her for mer informasjon: http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/v....html?id=275208
Gjest gjesta Skrevet 26. februar 2007 #3 Skrevet 26. februar 2007 Tror ikke det spiller noen rolle om det er mor eller far som har fast jobb, men det vil vel kanskje bety noe for hvordan man deler permisjonstiden. Ellers blir det jo opp til hva ens egen/felles økonomi "tåler". Man kan tegne svangerskapsforsikring - men jeg vet ikke om den bare er for selvstendig næringsdrivende?, den må uansett tegnes en stund før man evt blir gravid.
Kykkelikokos Skrevet 27. februar 2007 #4 Skrevet 27. februar 2007 Det spiller en rolle om det er mor eller far som er i jobb. Om mor skal ha permisjonen, må hun være den som har fått lønnen. Om jobben er fast eller ikke, spiller forøvrig ingen rolle. Permisjonspengene regnes ut av lønnen, og påvirkes ikke av om jobben er fast eller vikariat. Dog er det kanskje vanskeligere å komme seg tilbake i jobb i etterkant om man ikke har fast jobb. Hvis man ikke får seg jobb, så ville jeg i det minste ha begynt å studere.. slik at man er berettiget stipend fra lånekassen. Sleipt, ja.. men det gir deg penger.
Knøttet Skrevet 28. februar 2007 Forfatter #5 Skrevet 28. februar 2007 Takk for svar, alle sammen! Hm, så siden mannen i dette tilfellet har jobbet så og si 100% i fjor (2006) vil det lønne seg at han tar ut permisjon, eller? Jeg tjente ca 50 00,- i fjor, og det er jo ikke mye å leve av ... Eller regner de fra i år, om jeg blir gravid f.eks nå ? *forvirra*
Gjest baby-E Skrevet 28. februar 2007 #6 Skrevet 28. februar 2007 Det kommer jo ann på hvor mye du vil jobbe fremover.
MellonCollie Skrevet 28. februar 2007 #7 Skrevet 28. februar 2007 (endret) Dine Penger har en oversikt, og ikke minst en fin kalkulator som kan brukes for å prøve å forstå regnestykket her Vet ikke om den hjelper litt? Edit: ser nå at den linken fra Dine-Penger artikkelen ikke funker lenger, men det står også endel nyttig på nav sine sider her. Var gjennom dette med en venninne for en stund siden, men husker dessverre ikke hva hun kom frem til.. Endret 28. februar 2007 av MellonCollie
Gjest Gjesta Skrevet 1. mars 2007 #8 Skrevet 1. mars 2007 Hm, så siden mannen i dette tilfellet har jobbet så og si 100% i fjor (2006) vil det lønne seg at han tar ut permisjon, eller? Jeg tjente ca 50 00,- i fjor, og det er jo ikke mye å leve av ... Eller regner de fra i år, om jeg blir gravid f.eks nå ? *forvirra* ← De regner de 10 siste månedene, så vil tro de regner med det du tjener mens du er gravid også... I deres tilfelle vil det nok lønne seg at mannen tar ut mest mulig av permisjonen virker det som. De første 6 ukene er i hvert fall forbeholdt mor, men ellers kan vel like gjerne mannen være hjemme. Men da kan ikke du være hjemme samtidig. Se den linken jeg har lenger opp. Farens fødsels- og adopsjonspenger Folketrygdloven er endret slik at faren kan få fødsels- eller adopsjonspenger basert på egen opptjening uavhengig av om moren har opptjent rett. Det avgjørende er hva moren gjør etter fødselen/omsorgsovertakelsen ved adopsjon. Faren vil ikke ha krav på fødsels- eller adopsjonspenger dersom moren samtidig er hjemme og tar seg av barnet. Faren får fødsels- eller adopsjonspenger basert på egen opptjening og stillingsdel dersom moren etter fødselen/omsorgsovertakelsen ved adopsjon går ut i arbeid, tar offentlig godkjent utdanning på heltid eller kombinerer arbeid og godkjent utdanning som i sum gir heltid. Faren får også rett til fødsels- eller adopsjonspenger dersom moren på grunn av sykdom eller skade eller innleggelse i helseinstitusjon ikke kan ta seg av barnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå