Gjest Pjusk Skrevet 25. februar 2007 #1 Skrevet 25. februar 2007 Hei! Skal ta med meg ungene til Legoland i sommer. Og trenger litt tips mht. hvordan det er best å gjennomføre dette. Jeg har hørt noen ta "pakketur" der båt, billetter, overnatting osv er inkludert. To døgn, omtrent kr. 4000,-. Men jeg synes det blir litt knapt med to dager. Har også hørt andre si at de synes det er mye bedre å kjøre til Danmark enn å ta båten. (Ca 8 timer fra Oslo). Hva ville du fortrukket? Komfort/pris/tidsbruk/mest praktisk? Har ikke vært på en danskebåt på 18 år, tror jeg.... Jeg har lyst til å besøke flere steder når jeg først er i Danmark. Hvis jeg skal bo der noen dager, hadde strand og vann vært flott. Har også hørt om et flott museum i København bla med "opplevelsessenter" a la teknisk museum, som er ypperlig for unger. Vurderer også Bon Bon Land eller den nye fornøyelsesparken. Jeg har ikke ubegrenset med penger å bruke på ferien (vi skal jo på mer ferie enn dette også), så vil gjerne spare inn der det er mulig. Har hørt om noen som bodde en voksen og to barn (som meg) på hotell med frokost for 800,- kr. natten. Og det var jo ikke verst pris. Hvordan har andre bodd? Hva med kombinert bondegårdsferie?? Bør vi ha to dager i Legoland (to gutter 7 + 10)? Andre tips til aktiviteter? Mange rare spørsmål og sikkert umulig å gi noen konkrete svar. Men prøv gjerne...!
gustav Skrevet 26. februar 2007 #2 Skrevet 26. februar 2007 I fjør startet vi europaferien med masterferries (lavprisferje, tar bare 2 timer eller noe på overfarten) fra kristiansand til danmark, la inn badetur underveis og telta på campingplassen rett ved siden av legoland et par dager før vi fortsatte nedover. Campingen er skikkelig tilrettelagt for barn med masse lekedingser og aktiviteter slik at også de voksne kan slappe av. Og å ligge i telt er også stas for ungene, da . Vi var bare en dag i legoland og rakk vel ca halvparten... For oss iallefall var dette en fin og behagelig begynnelse på ferien, men kanskje litt mer styr om du er alene med to gutter Noen timer å kjøre oslo-kristiansand...
Miranda Skrevet 26. februar 2007 #3 Skrevet 26. februar 2007 Om du kommer fra Oslo, er det nok kortest med båten til Hirtshals (?), for Legoland ligger jo på Jylland. Skal du kjøre fra Oslo blir det mange timer, kanskje 11 - 12 timer vil jeg tro. Men altså ikke umulig. En dag i Legoland er nok. Sååå stor er parken heller ikke. Om sommeren er det enormt mange turister, så i fjor dro vi litt før turistsesongen startet. I april/mai var vi der. Vi leide en ganske utmterket hytte i hyttebyen Ansager, og kjørte derfra til Legoland. I samme område ligger også den populære Løveparken Givskud Zoo, som også trekker mange turister. Guttene dine er jo i den rette alderen for Legoland, men det finnes alternativ også. Om dere heller har lyst til å legge ferien til København, (ca 8 timer, inkl. pauser med bil fra Oslo), så har dere muligheten for å besøke fornøyelsesparken danskene selv foretrekker: Bakken, eller turistenes foretrukne: Tivoli. Tivoli er rådyrt, og man betaler for inngang samt forlystelser. På Bakken er det gratis inngang, og med ett Tur-pass kan man kjøre virkelig mange karuseller for en rimelig penge. I København har dere i tillegg denne mulighet, som også kunne være aktuell: Exprementarium, for ikke å glemme noe som virkelig er verdt å oppleve: Thyco Brahe Tror sønnene dine ville huske det for alltid Ca 1 time fra København ligger det praktfulle ferie område Møn/Lolland/Falster, hvor det i tillegg til Danmarks lengste badestrand, er mange aktiviteter for barn (BonBonLand, Lalandia, Knuthenborg Safaripark). Jeg høres visst ut som et reklamebyrå Kanskje ikke uten grunn jeg har flyttet til Danmark Til sist vil jeg nok anbefale dere å reise litt utenfor sesongen, om det er Legoland som blir resultatet. Det kan ellers fort bli litt kjedelig å bruke timer i kø.
Gjest Pjusk Skrevet 26. februar 2007 #4 Skrevet 26. februar 2007 TUSEN TAKK begge to for tips! Jeg må nok dra i juni/juli/august, for ellers blir det lang sommerferie med dertil lange dager alene hjemme for den eldste mens jeg er på jobb. Jeg lurer jammen da på å dra til københavnområdet og benytte meg av det som finnes i området der. Men ungene er helt fullstendig LEGO-gale, og de tror jo de skal til Legoland..... Hmmm, hvor lang tid tar det å kjøre fra København til Legoland, da?
Miranda Skrevet 26. februar 2007 #5 Skrevet 26. februar 2007 Jah, det er jo ikke fordi avstandene er så store her i lille Danmark. En hurtig søkning på www.krak.dk viser at det fra København sentrum (Vesterbrogade), helt frem til Legoland parken, kun tar 2 timer og 49 min (=260 km) Om du har bilen med, er denne siden god til å beregne kjøreruter, så her har du noe å bruke resten av formiddagen på Miranda
prinsessa Skrevet 26. februar 2007 #6 Skrevet 26. februar 2007 Det dere kan gjøre er jo å kjøre til København og være der noen dager for å siden kjøre til legoland og tar fergen fra Fredrikshavn til Gøteborg, den fergen tar ca. 3 timer. Er ca. 3 timer fra legoland til Fredrikshavn. Vi var på legoland i fjor og bodde på kro som lå 15 min med bil i fra legoland. Da betalte vi 2000,- som var 2 overnattninger med frokost, middag en dag, middag i legoland og inngang en dag. Jeg kunne godt tenkt med 2 dager i legoland. Så vi skal nok det neste gang. I sommer skal vi til Ebeltoft og leie sommerhus i en uke og ta et par dager i legoland etterpå. Ebeltoft er også veldig fint, masse og finne på.
Wonders Skrevet 26. februar 2007 #7 Skrevet 26. februar 2007 Jeg har hørt fra de som har vært i Legoland at det var en skuffelse. Løveparken var bedre. 1
Miranda Skrevet 28. februar 2007 #8 Skrevet 28. februar 2007 Jeg har hørt fra de som har vært i Legoland at det var en skuffelse. Løveparken var bedre. ← Var det fra de voksne eller fra barna du hørte det? (Jeg kunne godt forestille meg at det var fra de voksne - som var trøtte av å stå i kø ) 1
meta2 Skrevet 28. februar 2007 #9 Skrevet 28. februar 2007 Her koser barna seg i Legoland og vil tilbake til sommeren. Nevøen min på 15 gleder seg og til å reise til Legoland.
Miranda Skrevet 1. mars 2007 #10 Skrevet 1. mars 2007 Legger inn dette linket, bare sånn i tilfelle. Her kommer man over til Jylland, på en 5-timers båttur. Litt merkelige avgangstider, men det kompenseres av prisen. Kystlink
Millia Skrevet 1. mars 2007 #11 Skrevet 1. mars 2007 Heisan! Er det nokon her som har vore i Danmark/legoland i haustferien? Er det å anbefale?
Miranda Skrevet 1. mars 2007 #12 Skrevet 1. mars 2007 Jeg er faktisk ikke heeelt sikker på om Legoland er åpent i høstferien (men kanskje?), siden det er sesongåpent. Det er i allefall stengt om vinteren. Ser at sesongen starter igjen 31/3. Men - det er helt sikkert like bra å besøke Legoland om høsten som om våren, hvor det ikke er så mange turister. Sist vår, da vi var der, var det i alle fall ganske utmerket. Praktisk talt ikke kø til forlystelsene. Du kan jo prøve å kikke på Legolands hjemmeside å se om du finner noe om åpningstider Legoland
HvittHus Skrevet 2. mars 2007 #14 Skrevet 2. mars 2007 Hvis dere skal dra til legoland bør dere dra på en lørdag,siden det er da de fleste sommerhus har skiftedag. Dette gjør at det er litt mindre kø denne dagen. Legoland er flott. Vi har vært der flere ganger,siden vi har barn i forskjellige aldrer. Alle syntes at det var en flott dag,men at det nok kunne ha vært fint med en dag til. Ellers er Bon Bon land gjevt for de som er litt eldre. Men også her lønner det seg å dra på lørdag. Vi var der på lørdag,og da var det så lange køer,at jeg ikke begriper hvordan det må være andre dager.
Brunhilde Skrevet 2. mars 2007 #15 Skrevet 2. mars 2007 Jeg har hørt fra de som har vært i Legoland at det var en skuffelse. Løveparken var bedre. ← Legoland og Løveparken (som forresten heter Givskud Zoo) er to helt forskjellige attraksjoner som ikke kan sammenlignes. Begge deler er kjempebra for barn i alle aldre! Sist jeg var i Legoland kjørte jeg "kålormen" 12 ganger i trekk. Det var kjempegøy! Heisan! Er det nokon her som har vore i Danmark/legoland i haustferien? Er det å anbefale? ← Ja, jeg var det for mange år siden. Bodde på vandrehjem i Billund, kjempekoselig ferie med forholdsvis lite kø i parken sammenlignet med om sommeren! Til Pjusk og andre som tar turen til Danmark til sommeren: nyt det, noe annet er nesten umulig!
Gjest Grønntass Skrevet 21. februar 2010 #16 Skrevet 21. februar 2010 Vi har vært der flere ganger,siden vi har barn i forskjellige aldrer. Alle syntes at det var en flott dag,men at det nok kunne ha vært fint med en dag til. Ved hvilken alder passer Legoland (og løveparken) best for barna? Vi har en datter som blir tre år til sommeren, men så langt tror jeg hun vil sette mere pris på en lekeplass. Da vi var i dyreparken i Reykjavik i fjor, var ihvertfall lekeplassen der det beste. Og det er mange lekeplasser som er nærmere en Legoland....
Kanutten Skrevet 21. februar 2010 #17 Skrevet 21. februar 2010 (endret) Vi skal tilbake til Danmark og Legoland for 5 gang i år. Sist sommer var vi på sydenferie i stedet for Danmark, og sønnen på snart 12 år ville ikke høre snakk om syden i år. Jeg synes man absolutt bør ha to dager i Legoland. Bonbonland er også gøy, men synes parken begynner å bli noe slitt. Som noen nevner her, så er det korte distanser i Danmark. Det går fort å kjøre mellom de forskjellige byene. ca 45 til bonbonland fra Køben. Vi har prøvd litt forskjellige ruter. Både med båt fra Oslo, Larvik, Helsingborg og kjørt den nye brua over til Malmø. Vanskelig å anbefale hva som passer best for dere. Vi vurderer å kjøre til kristiansund år,og ta båten derifra. Vi har prøvd litt forskjellige overnattinger. Kroferie i Nestved, hotell i nærheten av køben, og legoland, samt feriehus i Ebeltoft. Om man leter litt, finner man ofte gode tilbud med inngang inkludert. Da vi var i Bonbonland, fant vi tilbud på overnatting gjennom deres nettsider. NAF hadde iallefall før tilbud for medlemmer, som vi har benyttet oss av. Det kan også lønne seg å være trofast mot en hotellkjede, og få poeng og gratis overnattinger gjennom de. Vi bruker choice, og de gir doble poeng i sommerferien, så da kan man ganske fort tjene opp gratis overnattinger på turen. Endret 21. februar 2010 av Kanutten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå