Gulltopp Skrevet 25. februar 2007 #1 Skrevet 25. februar 2007 Har en kommode som er malt flere ganger, nå vil jeg male den hvit. Men trenger å fjerne gammel maling først, hva er mest effektivt?
Gjest Lea Skrevet 25. februar 2007 #2 Skrevet 25. februar 2007 Om det er flere lag med gammel maling, så kan malingsfjerner være greit. Det er illeluktende, sterkt og grisete, men det tar som regel knekken på flere lag maling om gangen. Om det bare er et lag med maling, så hadde jeg nok satset på å pusse den ned. Hvis overflaten er glatt og fin, så kan du egentlig bare matte ned malingen og male over. Du kan også sparkle hakk og sår før du maler på nytt. Heftgrunn er også greit å ta med.
abelille Skrevet 25. februar 2007 #3 Skrevet 25. februar 2007 Jeg har brukt duxola malingsfjerner. Det funker veldig godt, og synes ikke det er illeluktende. Men ganske dyrt da (og ikke spesielt drøy heller), så dersom du kan pusse ned er nok kanskje det å anbefale.
Tiger Skrevet 26. februar 2007 #4 Skrevet 26. februar 2007 Bedøm overflaten før du avgjør ojm du skal fjerne malingen eller ikke. Er det kladdete og stygt, bør du kanskje fjerne den, er overflaten ok så la malingen sitte. Velger du å fjerne malingen, ville jeg ventet til det blir så varmt at du kan stå ute eller i alle fall kunne jobbe under god utlufting. Det er jo heller ikke sikkert du trenger å fjerne all malingen (-f.eks er kanskje skuffefrontene ok, men ikke selve kommoden). Velger du å beholde malingen, skraper du av alt som er løst, grunner der treverket vises gjennom, matter ned malingen godt (avfetting og sliping), sparkler sår og kanter etter skrapingen og maler hele greia to ganger til slutt (slip lett mlm strøk med fint slipepapir eller -pute).
Gulltopp Skrevet 26. februar 2007 Forfatter #5 Skrevet 26. februar 2007 Tusen takk for gode råd og tips! Jeg tror det blir malingsfjerner ja.. Det er en gammel kommode, og den har vært malt opptil flere ganger i ulike farger. Tror resultatet blir finest om jeg fjerne så mye som mulig av den gamle malingen og pusser og sparkler... Sikkert en helvetes jobb, men jeg vet det blir utrolig fint til slutt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå