Gå til innhold

Nye navneloven

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen!!

Er det noen som vet helt sikkert om den nye navneloven er tredd i kraft? Vi fikk disse erklæringsskjemaene tilsendt, og på de står det ikke noe om dette (dvs de gamle reglene står på)

Vi lurer på å ta mitt etternavn som mellomnavn og hans etternavn som etternavn..

Altså Soltrålen A B og Solstrålen-mannen A B..

Eller å binde de sammen med bindestrek...

Altså Solstrålen og Solstrålen-mannen A-B

Og hvordan foregår dette i praksis egentlig.. Dette er sikkert spurt om før, men vi tar det en gang til :wink: Holder det å skrive det på erklæringsskjemaene, eller må man sende inn noen skjemaer til andre instanser også??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den nye navneloven tådte i kraft 01.01.2003. Det er kommet nye egen-erklæringsskjemaer, så hvis dere har fått de gamle, bør dere ta kontakt med kirken å få tilsendt de nye. Det kommer også egne skjemaer dere må fylle ut hvis dere skal endre navn. Lykke til!

Skrevet

Vårt problem var at jeg ønsker å ta sambos mellomnavn som mitt mellomnavn (kun 17 stk i Norge som har det navnet) og hans etternavn som mitt etternavn.

Søkte om tillatelse før jul og fikk avslag (da det ikke var bindestrek mellom mellomnavn og etternavn). Vi prøvde igjen i januar og fikk godkjennelse til dette forrige uke. Da fikk vi kopi av den nye navneloven samt søknadsskjema. :D

Gå inn på www.skatteetaten.no og send et brev til Folkeregisteret der du forteller problemstillingen samt hva dere ønsker å hete etter vielsen.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...