spinnvil Skrevet 25. februar 2007 #1 Skrevet 25. februar 2007 Vi holder på med gavelista nå, men vi er veldig usikre på hvor mye vi skal skrive opp. Vi har så langt ønsket oss middagservise til 6, med noen fat og boller i tillegg. Så har vi satt opp kaffeservise til 12 og en jerngryte (Christiania glassmagasin). I tillegg skal vi ønske oss vinglass fra tilbords (så da blir det to lister...) Er dette mye eller lite? Hva gjør dere?
Malama Skrevet 25. februar 2007 #2 Skrevet 25. februar 2007 Spørs jo hvor mange gjester dere har... For man får jo gave av alle gjestene. Vi har en gjesteliste på rundt 100, og vil at selv de som er sent ute skal ha noe å velge i... (så får vi nok ikke alt på listen, men resten kan vi ønske oss senere..) Vi har satt opp middags og kaffeserivse til 12, og skal ha en glass-serie men har ikke heeeelt bestemt oss enda. Og så har vi satt opp noe hardangerbestikkk, komplettere litt (for det har vi samla på fra før) Mamma sier at dette er altfor lite.. Vi skal ha på en stålkaserolle på 12 liter, samt en jerngryte (ikke bestemt størrelse enda) og antakelig en kjlkkenmaskin også, og det vet mamma om. Jeg synes vi begynner å komme opp i et ca bra mengde nå, vi får se... Vel, du kan jo ta sånn ca hvor mye du tror gjestene kjøper gave for (har dy vært i bryllup i det siste vet du kanskje hva det ligger på i din familie/omgangskrets, eller spør din mor kanskje, regn sånn ca, og underestimer ikke. Gang opp med antallet gjester/gaver dere forventer. Regn ut samlet verdi av ønskelista deres og se til at sistnenvte sum er vesentlig større. Det bør ikke være slik at de som er sent ute kanskje får vansker med å kjøpe noe fra lista som passer med deres budsjett, så se til at der vil være "litt i alle prisklasser" selv når alle har handlet... Ønskelista skal ikke gå tom... (se for deg at sisteman som kommer "må " kjøpe et glass, en dyptallerken og en kaffekopp, for det er det som står igjen på lista...) Vesentlig forskjell på et bryllup med 40 gjester og et med 90. MEn kanskje ikke like stor forskjell på 20 og 40 som en skulle tro, for ved "bare" 20 gjester er det antakeloig en del familie som ikke er invitert, som likevel vil gi gave, dog mindre enn om de var invitert kankje? (i min familie gior man litt til tantebarn som gifter seg uansett. Litt mer om man er invitert til kaffe, og enda mer om man inviteres til middag. Høres merkelig ut, men slik er det visst bare. Og vi har altså 80-100 middagsgjester, nesten bare slekt (store familier) så vi må bare ha en innholdsrik ønskeliste...
spinnvil Skrevet 25. februar 2007 Forfatter #3 Skrevet 25. februar 2007 Vi har invitert 110 til middag, så jeg må kanskje forlenge ønskelista en del ja. Syns det er vanskelig, for det meste er jo så dyrt. Får nesten dårlig samvittighet når vi setter opp ønskelista...
Malama Skrevet 25. februar 2007 #4 Skrevet 25. februar 2007 Skjønner ha du mener. Forsøk å ha "litt i alle prisklasser", slik at alle finner noe som passer for deres budsjett. Det er noe med det å sete opp ønskeliste, føler vi er "kravstore". Men egentlig krever vi ikke gaver. Men vi vet jo at de kommer, og selv om jeg ikke vil reagere om noen ikke gir en gave, så vet jeg jo at jeg absolutt ikke ville møtt opp uten en gave, og det vil neppe de vi har bedt heller. (men en del av vår gjesteliste er hjemmeboende barn) Det er nok mye etter gjestelisten du må sette gavelisten, men ettersom dere antakelig har flere gjester enn oss skader det nok ikke å sette opp litt mer nei. Ta gjerne det regnestykket jeg nevnte, og se hvordan du ligger an. Jeg synes vår liste er lang nok nå. Men det spørs jo hvor dyre ting man har på, og hvor dyre gaver familiene pleier å gi, i tillegg til hvor mange gaver man "forventer". For det KOMMER gaver, enten du lager ønskeliste eller ei, så du kan likegodt spare deg for massiv bytting og dkapfyll ved å lage en liste... Men ikke FOR mange ting, slik at du ender opp med to glass av hver sirt, tre skjer og 5 kniver, liksom... Det er en avpassing det der. Vi la vår liste på tilbords inn fra nettet, da kan vi faktsik følge med på den. Ikke for å se "hva vi får" selvsagt, men rett og slett se om det "går tomt" eller om vi "har for mange alternativer", så kan vi justere den etterhvert. Det er jo dumt å "se hva vi får", men vi ser jo ikke hvem vi får det av, og det er jo ikke som om vi sklal pakke opp gavene selv og leke overrasket heller, uansett (og dette gjelder kun glass, servise og bestikk, vi har andre ting vi ønsker oss også, som altså ikke ligger på en slik liste som vi kan se (og vi risikerer til en viss grad dobbelt opp av noe av det da...) Og vi kommer selvsagt ikke til å sitte og følge med den da, men kanskje faktsik heller be f.eks mamma tipse oss dersom det ser ut til å "tømmes". Nettopp fordi det tross alt kan være litt greit å ikke vite, jeg er litt banslig sånn... Dere kan jo sikkert gå innom der dere har listene deres (dersom dere ikke har dem tilgjengelige på nett) når det nærmer seg, og spørre hvordan det ser ut, om det begynner å bli utplukket?)
marsy Skrevet 25. februar 2007 #5 Skrevet 25. februar 2007 Vi har liste hos Traktøren, som har butikker i alle byene vi har gjester fra. Vi gikk rett og slett igjennom butikken og skrev opp alt vi trenger/har lyst på. Vi skrev opp alt vi mangler av vin/cognacglass, og serviset vi samler på. Noen kasseroller, en kjøkkenmaskin, salt/pepperkvern, kjøkkenkniver osv. Prisene varierer fra 150kr-2300kr.
MAcy Skrevet 27. februar 2007 #6 Skrevet 27. februar 2007 Vi komer til å ønske oss et servise som koster fra 200-1800(totalt ca 17000), og ellers gryter og kniver, de er jo dyre, rosendal og eva solo- dette er jo også dyre ting men kommer til å ønske oss noe i 150 kr klassen også. så regner jeg vel med vi kommer til å ønske oss noen fater, skåle og vaser av ymse merke og de er vel rimelige. kan jo ymte fram på til familien og venner hva vi vil prioritere. men blir jo endel dyre ting men da har folk mulighet for å velge hva de vil gi. Vi kommer til å bli ca 75-80 gjester. Har ikke vært i bryllup så lurte litt på hva som var vanlig å gi når man er gjest?? eks venner.
mowgli Skrevet 27. februar 2007 #7 Skrevet 27. februar 2007 Har ikke vært i bryllup så lurte litt på hva som var vanlig å gi når man er gjest?? eks venner. ← I de bryllupene vi har vært i de siste årene har vi gitt gave til ca. 600,-
naley Skrevet 27. februar 2007 #8 Skrevet 27. februar 2007 Onkel jobber på glassmagasin og han sier problemet er at folk ønsker seg for lite. Det blir ikke nok utvalg, huske at det er noe fra 50-100kr og oppover slik at andre som ikke deltar i bryllupet også har muligheter til å kjøpe noe. Så hans tips var det ønsk der mye mye, ikke tenk på at det virker frekt å ha 2 sider med ønsker. Bra at folk har utvalg
Gjest Gjesta Skrevet 28. februar 2007 #9 Skrevet 28. februar 2007 Har ikke vært i bryllup så lurte litt på hva som var vanlig å gi når man er gjest?? eks venner. ← Tror regelen er sånn ca kuvertprisen... Vi har ofte gitt ca 800 kroner, noen ganger litt mer noen ganger mindre. Ga 600 når vennene var litt fjernere. Ga 1000 når min kjære var forlover... Men vet det er store forskjeller hva folk tenker her. Det kommer jo an på hvor god råd du har også da, jeg ønsker jo ikke at noen skal ruinere seg for å kjøpe gave til oss. I fjor spleiset jeg med noen venniner som ikke har så mye penger. Da ga vi et gavekort i tillegg, rett og slett fordi jeg syntes det var feil å gi så lite til noen av våre beste venner når vi hadde gitt mer til andre... Når en ønskeliste legges ut i en butikk er det jo sjelden folk ser hele lista. I hvert fall de gangene jeg har kjøpt har jeg bare fått noen tips i ca riktig prisklasse. Mye bedre å skrive opp en masse, enn at lista blir tom. Det er jo ingen som føler at de må kjøpe hele lista bare fordi den er lang. De skjønner at dette er for alle.
Frøken Freken Skrevet 3. mars 2007 #10 Skrevet 3. mars 2007 Jeg sitter og holder på med en oppgave nå, og kom plutselig til å tenke på at når jeg en gang gifter meg, så hadde det vært genialt å ønske seg leksikon. Det vil vel kanskje være vanskelig å få det opp på en klassisk ønskeliste, men hva synes dere? Er det noe det går an å ønske seg? Jeg vet at man i disse dager har internett, og at det er masse informasjon å hente der, men jeg må ærlig innrømme at jeg savner å ha et oppslagsverk her hjemme jeg kan finne informasjon i. Det være seg Europahistorien, Norgeshistorien, eller et rent leksikon type Aschehougs store osv. (Legger det i denne tråden, for kanskje det kan gi tips til de av dere som trenger noe dere kan ønske dere)
Brura2007 Skrevet 3. mars 2007 #11 Skrevet 3. mars 2007 Vi ønsker oss leksikon, Frøken Freken. Vi ønsker oss også atlas. Synes ikke det er noe rart å ønske seg det. Vi har en kjempelang ønskeliste. Alt fra fotoalbum til båt...! Vil har ønsker i alle prisklasser siden jeg tenker at alle har like mye penger (skjønner at vi ikke kommer til å få båt, men det er morsomt å ha det der, samtidig som vi ØNSKER oss det virkelig!) Synes ikke det er frekt med mange ønsker, vil heller at gjestene skal ha litt å velge mellom :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå