Gjest Ms Chanandler Bong Skrevet 23. februar 2003 #1 Skrevet 23. februar 2003 Hei Har tenkt å søke meg inn til befalsskolen for sjøforsvaret til høsten, og trenger derfor tips om hvordan jeg kan trene best mulig. Trener ikke spesielt aktivt pr idag, bare en joggetur nå og da, så jeg er ikke i noe knallform. Når det gjelder styrke, greier jeg å trene meg rimelig raskt opp, men har et problem når det gjelder å holde ut lenge nok på løping. Det er ikke det at jeg blir spesielt sliten i beina, men det er lungene som sier stopp. (Kanskje har jeg feil pusteteknikk eller noe) Ellers har jeg ikke mulighet til å trene på treningssenter. Dette ble sikkert et noe rotete innlegg, men jeg håper noen kan hjelpe.
*Gwen* Skrevet 23. februar 2003 #2 Skrevet 23. februar 2003 Hei igjen Jeg har svart på innlegget ditt på "Karriere og utdanning" - ventet meg nesten et innlegg her også. Det er bra. Jepp - jeg har masse råd og tips! Du skal, som minstekrav til opptaket, igjennom dette: STYRKE 1. Armhevinger 2. Sit-up's 3. Hang-up's (jentevariant) Det som er poenget her, er at du MÅ trene riktig teknikk. Ta kontakt med Forsvaret, www.mil.no, og få tilsendt opptakskravene. Der står styrkeøvelsene beskrevet. Det aller beste er å få noen som har gått igjennom det samme, til å vise deg "live". Å trene feil teknikk kan sammenlignes med å ikke trene i det hele tatt. Om du sliter med å finne ut hva som er riktig, kan jeg prøve å beskrive det for deg skriftlig - bare spør. UTHOLDENHET Du skal løpe 3000 meter på max. 15.30 (for å komme inn som elev må du forbedre deg til 14.30 i.l.a. Aspirantperioden). Du skriver at det er løping du sliter mest med. At lungene sier stopp, har intet med pusteteknikk å gjøre i ditt tilfelle - det har kun med at du er dårlig trent. Det er lett å fikse opp i. Løp MINST 3 ganger per uke. Ikke tren masse på akkurat 3000 meter, men legg jevnlig inn tester mot opptaket. Vær sikker på at du har god tid til å nå målet ditt. For dumt å glippe plass på befalsskolen grunnet for dårlig kondis... Det gjør ikke noe at du ikke kan trene på senter når det gjelder dette. Veksle mellom langkjøring, intervall og andre varianter. Intervall med spurt - rolig jogg - spurt osv. er veldig bra. Spør mer konkret ang. treningsopplegg, om du har behov... Vanskelig å vite hvor mye du kan fra før, og hva du faktisk er ute etter å få vite. Det du må være grei og love meg, er å ta vare på kroppen din. Jeg fikk en stygg beinhinnebetennelse før opptaket, og det er svært dårlig timing! Ikke løp på asfalt, og skaff deg gode sko. Ikke tren for mye i starten, men tren kroppen din opp til å tåle det nivået du trenger. Som sagt - spør i vei. Lykke til, forresten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå