Gå til innhold

Oppskrifter med masse gulrot?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere noen gode middagsoppskrifter med masse gulrot i? (ikke gulrotsuppe, samboeren min liker det ikke :( )

Skrevet (endret)

Jeg har ikke akkurat en oppskrift, men en idé jeg pleier å ty til dersom gulrøttene har hopet seg opp i kjøleskapet: ;)

Kok en hel gryte med gulrotterninger møre, hell fra vannet og damp dem litt i gryten på platen. Surr finhakket frisk ingefær i litt olje, bland med gulrøttene, salt, pepper og en liten smørklatt, kjør det hele til puré med stavmikser. Godt tilbehør til stekt fisk.

Vi er to, og spiser glatt en kilo gulrøtter til en middag på denne måten - det er akkurat som det blir så lite av dem når man lager puré av dem. Til 1 kg bruker vi ca. 2 cm frisk ingefær, tror jeg, det blir litt smak og behag.

Gulrøtter og frisk ingefær er godt sammen - du kan også bruke frisk ingefær i revne gulrøtter, sammen med appelsinjuice og evt frisk koriander.

Endret av piaf
Skrevet
Jeg har ikke akkurat en oppskrift, men en idé jeg pleier å ty til dersom gulrøttene har hopet seg opp i kjøleskapet: ;)

Kok en hel gryte med gulrotterninger møre, hell fra vannet og damp dem litt i gryten på platen. Surr finhakket frisk ingefær i litt olje, bland med gulrøttene, salt, pepper og en liten smørklatt, kjør det hele til puré med stavmikser. Godt tilbehør til stekt fisk.

Vi er to, og spiser glatt en kilo gulrøtter til en middag på denne måten - det er akkurat som det blir så lite av dem når man lager puré av dem. Til 1 kg bruker vi ca. 2 cm frisk ingefær, tror jeg, det blir litt smak og behag.

Gulrøtter og frisk ingefær er godt sammen - du kan også bruke frisk ingefær i revne gulrøtter, sammen med appelsinjuice og evt frisk koriander.

Dette hørtes så godt ut at jeg vil prøve meg på det til middag i dag.

Ellers så kan man lage en god gammeldags stuing av kokte gulrotbiter i hvit saus. Det blir laget på samme måten som kålstuing, og man kan varierere med andre typer rotgrønnsaker. Dette passer kanskje best til tradisjonelle norsk mat, f.eks. kjøttkaker.

Skrevet

Ovnsbakte gulrøtter er også godt, og de "krymper" når de blir bakt så du kan godt bruke mye. Eller hva med honningglasserte gulrøtter til søndagsmiddagen?

Skrevet (endret)

Du kan jo lage en skikkelig god gulrotkake! Jeg har ofte revet gulrot i muffins også. Eller i lasagne. Du kan ha kjøtt i som vanlig, men suppler med revet gulrot.

Edit: Så nå at du ville ha middagsoppskrifter, men skader vel ikke med litt dessert også :)

Endret av Susannah
Skrevet
Dette er egentlig en oppskrift på gulrotsuppe, men i stedet for å lage suppe, kan du steke alle gulrøttene slik som beskrevet og servere dem som tilbør. De får en veldig god smak!
Skrevet

Så snille dere er :klem: Jeg skal faktisk prøve absolutt alt som er foreslått her jeg! Masse nye ideer som høres veldig gode ut :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...